Eskilstuna kommun söker två upphandlare

Om arbetsplatsen

Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.

I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi har under många år bedrivit ett målmedvetet och brett jämställdhetsarbete och är stolta över att ha tilldelats Svenska jämställdhetspriset. Vi är också en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 9 000 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.

Upphandlingsfunktionen i sin tur består av upphandlare, inköpare samt stödresurser/stödfunktioner. Upphandlarna är indelade i tre olika upphandlingsområden Produkter och Livsmedel IT och säkerhet Tjänster och entreprenader. Syftet med denna indelning är främst en fokusering utifrån de olika förutsättningarna och hur leverantörsmarknaderna skiljer sig åt för olika inköp och upphandlingar, allt för att kunna uppnå de bästa affärerna för kommunkoncernen. Detta ger även förutsättningar för ett utökat tvärfunktionellt arbete. Du hittar oss i Eskilstuna på Nygatan 31 som ligger alldeles i närheten av buss- och tågstation. Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre kommun att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!

Arbetsuppgifter

Är du en självständig och driven person som vill genomföra och förbättra offentliga affärer? Vi är en utvecklingsinriktad arbetsplats med affärstänk där du får vara delaktig med din kompetens!

Vi kan erbjuda dig ett arbete där du får möjlighet att driva utveckling inom ett upphandlingsområde och där du också får ansvar för att hålla ihop samordning och samarbete med närliggande kommuner. Hos oss är det högt i tak, vi stöttar och hjälper varandra, främjar delaktighet och du har stor möjlighet att påverka ditt eget arbete. Du kommer ha många kontaktytor, internt och externt och kommer att arbeta konsultativt mot kunder i olika förvaltningar och bolag. Rollen innefattar både upphandlings- och uppföljningsarbete och ett strategiskt utvecklingsarbete inom området. Vi är en arbetsgrupp med bland annat upphandlare, inköpare, inköpscontroller, administratör och andra interna och externa samarbetspartners.

Arbetsuppgifterna består av att:

  • Med eget ansvar driva och genomföra upphandlingsprojekt med maximal verksamhetsnytta
    • Att vara ett konsultativt stöd mot kunder i kommunens samtliga förvaltningar och bolag
    • Jobba strategisk med utveckling inom upphandlingsområdet
    • Jobba med uppföljning och målstyrning av ingångna avtal tillsammans med både leverantörer och förvaltningar
    • Tillsammans med övriga medarbetare på upphandlingsfunktionen förbättra upphandlings- och inköpsprocesserna
    • Som upphandlare också ansvarar för förvaltningen av tecknade avtal, vilket innebär att man utöver uppföljningen också ansvarar för förhandlingar, förlängningar, sortimentsförändringar och eventuella uppsägningar och vitesdiskussioner

Kvalifikationer

Vi söker dig som:

  • Har en akademisk examen gärna inom ekonomi eller juridik alternativt YH-utbildning mot offentlig upphandling, alternativt annan för tjänsten relevant utbildning/arbetslivserfarenhet
    • Har avtalsrätt i din utbildning eller motsvarande erfarenhet från arbetet

Meriterande:

  • Erfarenhet av upphandling eller strategiskt inköp från arbetet samt kunskap eller erfarenhet om lagen om offentlig upphandling. Har du dessutom erfarenhet av specifikt område som livsmedel, IT eller entreprenad är det intressant för oss
    • Kunskap om och erfarenhet av kategoristyrt arbetssätt inom inköp
    • Kunskaper i avtalsförvaltning

Som person har du ett prestigelöst arbetssätt, du är trygg i dig själv och arbetar självständigt. Dessutom är du analytisk, gillar kreativt tänkande och är lösningsfokuserad. För att lyckas i rollen är du en utåtriktad och social person som har en god förmåga att skapa förtroendefulla relationer och har en förmåga att leverera service på hög nivå. Eftersom varje medarbetare har stor frihet gällande sin egen planering kräver tjänsten en god förmåga gällande struktur och tidsplanering. Du behöver vara van med Microsoft Office och arbetet kräver mycket god svenska då du dagligen har kontakt med kunder och ska kunna formulera och uttrycka dig tydligt skriftligt och muntligt.

Varmt välkommen med din ansökan!

Tillträde

Snarast enligt överenskommelse.

Anställningens omfattning

Tillsvidareanställning. Heltid.

Övrigt

Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.

I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi har under många år bedrivit ett målmedvetet och brett jämställdhetsarbete och är stolta över att ha tilldelats Svenska jämställdhetspriset. Vi är också en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 9 000 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap och Modigt ledarskap.

Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontakt

Therese Gustavsson
Rekryteringskonsult
016-710 5019
070-086 2552

Björn-Åke Bergström
Områdeschef
016-710 1504

Sista ansökningsdag
2019-12-01

Förvaltning/Bolag
Service­förvaltningen

Yrkeskategori
Försäljning, inköp, marknadsföring

Anställningsform
Tillsvidareanställning

Omfattning
Heltid

Antal tjänster
2

Referensnummer
5580


Sista ansökningsdag
2019-12-01

Referensnummer
5580

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb