Är du jurist med intresse för hållbarhetsfrågor inom offentlig upphandling? Är du intresserad av att medverka till rättssäkra och effektiva offentliga affärer som bidrar till hållbarhet, innovation och leverantörsmångfald? Då har vi arbetet för dig!
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en jurist med stor kunskap om offentlig upphandling och med ett särskilt intresse för hållbarhetsfrågor. Du kommer att ge stöd och vägledning när det gäller förberedelse, genomförande och uppföljning av upphandlingar. Du kommer att arbeta med de komplexa juridiska frågor som kan uppstå i inköpsprocessen, utreda rättsliga frågor och utveckla och tillhandahålla målgruppsanpassat stöd som ger effekt och hållbarhetsnytta i de offentliga affärerna. Tillsammans med våra hållbarhetsspecialister kommer du att utveckla hållbarhetskriterier och sprida kunskap i olika sammanhang. I arbetet ingår att ge information och generella råd, bland annat inom ramen för vår Frågeservice. Du kommer också att representera oss i olika externa sammanhang, antingen i Sverige eller EU. En viktig uppgift är även att föreläsa vid konferenser och seminarier, varvid resor kan förekomma.
Kvalifikationer
Du ska ha
- examen inom juridik
- minst två års kvalificerat, och för tjänsten relevant juridiskt arbete inom upphandlingsrätt
- mycket goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU) och upphandlingsrelaterade frågor
- mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska.
Det är meriterande om du även har erfarenhet av
- att arbeta med juridiska frågor kopplade till miljöhänsyn och/eller social hänsyn inom upphandlingsområdet, så som miljö- och sociala krav och kriterier samt arbetsrättsliga villkor
- att genomföra upphandlingar
- eller kunskap om LUF, LUFS och LUK
- att arbeta med frågor som rör EU-rätt, allmän affärsjuridik, entreprenadrätt, statsstöd, kommunal- eller förvaltningsrätt eller andra relevanta rättsområden
- utredningsarbete.
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen är du resultat- och lösningsorienterad och kan prioritera, fokusera och självständigt utföra dina arbetsuppgifter. I din kommunikation formulerar du dig så att målgruppen kan ta till sig budskapet. Du har god social förmåga och är prestigelös och engagerad i ditt sätt att vara. Du efterfrågar och värdesätter samverkan med kollegor och omgivning. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Om Upphandlingsmyndigheten
Upphandlingsmyndigheten jobbar för att de offentliga affärerna ska göra största möjliga nytta för samhället. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Tillsammans med andra verkar vi för att fler ska använda den offentliga köpkraftens styrka och möjlighet att bidra till samhällets hållbara omställning och en säker försörjning.
Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. I dag är vi cirka 80 medarbetare. Hos oss är det viktigt med samverkan och samarbete i genomförandet av vårt uppdrag, både internt och externt. Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer. Läs mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats.
Anställningen
Vi söker en medarbetare för tillsvidareanställning. Vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Anställningen är på heltid. Vi anser att olikheter berikar och strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.
Ansökan
Skicka din ansökan via vårt rekryteringssystem senast 31 augusti. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. Välkommen med din ansökan!
För mer information, kontakta:
Sofia Mårtensson, enhetschef, 08-586 217 64
Henrik Grönberg, Saco-S, 08-586 217 16
Helena Rydberg, ST, 08-586 217 00
Eftersom det är semestertider kan det vara svårare att nå våra kontaktpersoner och svar på eventuella frågor kan dröja.