Strategisk inköpare inriktning byggentreprenad

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Vi söker nu en strategisk inköpare med inriktning byggentreprenad till inköpsenheten som utmärker sig genom sina samarbets- samt problemlösande förmågor. Vill du få utlopp för dessa har vi jobbet för dig. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Inköpsenheten ansvarar för att säkerställa Polismyndighetens försörjning av varor, tjänster och byggentreprenader, exklusive IT-området. Det innebär att vi styr, stödjer och utvecklar myndighetens inköpsverksamhet och utifrån ett kategoribaserat strategiskt inköpsarbete planerar, anskaffar och följer upp myndighetens avtal och leverantörer. Inom vårt ansvarsområde ingår dessutom myndighetens materielförsörjning, centrala lager och användning av E-handel. Polismyndighetens årliga anskaffningsvolym är 6,7 miljarder kronor. Under de senaste åren har vi genomfört ett omfattande förändringsarbete i syfte att skapa förutsättningar för en ändamålsenlig inköpsorganisation, robusta försörjningskedjor samt en effektiv användning av myndighetens resurser. Som en del av detta arbete, och i samverkan med myndighetens övriga verksamheter, pågår successivt ett införande av kategoristyrning som metod för inköpsarbetet
Vi är ca 100 medarbetare med en geografisk spridning över landet där merparten har sin placering i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Umeå.

Inom gruppen lokaler och service ingår köp av byggentreprenader, byggrelaterade tjänster samt tjänster som utförs inom våra lokaler som exempelvis avfallshantering och lokalvård. I gruppen arbetar ca 15 medarbetare med tilldelade kategoriansvar. Arbetet bedrivs tillsammans med verksamheten och övriga i gruppen, med god kvalitet och hög serviceanda. Arbetet utförs i projektform tillsammans med uppdragsgivare, externa konsulter samt i förekommande fall även hyresvärden där du är ansvarig och drivande för genomförandet av inköpsfrågor i projektet.

Enheten är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning. Vill du veta mer? Läs mer om ekonomiavdelningen här

Arbetsbeskrivning

Som Strategisk inköpare med inriktning entreprenad ska du kunna ta ett samlat inköpsansvar inom en eller flera kategorier/underkategorier och självständigt ta ansvar för genomförandet av en hel inköpsprocess, från att behov uppstår till att avtalet avslutas. Det innefattar bl.a. att initiera och vidmakthålla kontakter med interna och externa intressenter under avtalets hela livscykel. Du ska driva strategiskt inköpsarbete inom en eller flera kategorier/underkategorier och skapa och vidmakthålla marknadsinformation.

I din roll ska du självständigt genomföra upphandlingar och vid behov förnyade konkurrensutsättningar samt mer komplicerade direktupphandlingar. I samband med upphandling, verkställa framtagna kategoriplaner och upprätta upphandlingsstrategier samt implementera avtal tillsammans med processägare för kategorin. Du arbetar även med affärsrelaterad och kommersiell uppföljning, inklusive avtalstolkning. Genom aktivt samarbete driver du affärs- och leverantörsutveckling inom dina underkategorier. För att nå enhetens mål driver du tillsammans med dina kollegor arbetet med att effektivisera och rättssäkra myndighetens inköp genom utvecklad E-handel. Du säkerställa en god förvaltning av avtal, system och dokumentation. Arbetet bedrivs periodvis i högt tempo med flera uppdrag parallellt.

Du utgår från vårt kontor på Kungsholmen, Stockholm, där du får möjlighet att jobba i en modern miljö i ett öppet kontorslandskap. Det är möjligt att arbeta på distans ett par dagar i veckan.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

    •  minst 2 års högskoleutbildning eller motsvarande alternativt 2 årig yrkesutbildning inom inköp eller motsvarande inriktning
    •  utbildning eller arbetslivserfarenhet i AMA-strukturen och/eller AB04, ABT06
    •  erfarenhet av kvalificerade inköpsarbete
    •  god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som skrift
    • Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
  •  erfarenhet av fastighetsprojekt (ombyggnation, lokalanpassningar samt nyproduktion) från privat inköpsverksamhet eller från offentlig verksamhet
  •  erfarenhet av entreprenadupphandlingar
  •  genomfört upphandlingar enligt LOU och/eller LUFS
  •  goda kunskaper i inköpsanalys
  •  erfarenhet av att leda team

Arbetsuppgifterna ställer krav på din förmåga att strukturera ditt arbetssätt och driva dina processer framåt. Du är en god problemlösare genom din förmåga att analysera och bryta ner problem. Då projekten du är involverad i sträcker sig över flera år ställer rollen krav på din ihärdighet, att du förblir motiverad och arbetar tills resultat är uppnådda.

I denna roll samverkar du såväl med interna som externa aktörer, varför vi ser att du har en god samarbetsförmåga. Du relaterar till dina samarbetspartners på ett lyhört och smidigt sätt samt kommunicerar och löser eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Du agerar i enlighet med polisens medarbetarpolicy där du företräder Polismyndigheten och stärker förtroendet hos allmänheten. Du har förmåga att kombinera effektivitet, engagemang och tillgänglighet i arbetet.

Övrig information

Placeringsort: Stockholm

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 6/3-2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.


Ansök senast:
06 mars 2023

Referensnummer:
C125357/2023

Placeringsort:
Stockholm

Kontaktpersoner:
Andreas Holmer Medbo, Rekryterande chef
andreas.holmer-medbo@polisen.se

Maryam Åhlander ,
HR-konsult
maryam.ahlander@polisen.se

Fackliga företrädare:
OFR/P: Sofia Ask,
tfn 010-563 87 10, Saco-S

Avdelningarna: Lawen Dehghani,
tfn: 010-563 85 79, Seko

Polisen: Karna Tillheden , tfn 010-561 66 27, ST vid Nationella avdelningarna: Pär Renberg, tfn 072-246 52 37

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb