Strategisk inköpare till IT-avdelningen

Drivs du av att få genomföra stora och spännande upphandlingar inom IT-området samt gillar att omvärldsbevaka och hålla dig á jour inom IT/upphandlingsbranschen?

Arbetsplatsbeskrivning

Polisens IT-avdelning har cirka 1000 anställda och ansvarar för all IT som används av myndighetens cirka 35 500 medarbetare. Till vår grupp IT-upphandling inom sektionen IT-inköp söker vi nu strategiska inköpare som vill vara med och driva polisens inköp inom IT.

Vårt kontor är beläget i centrala Stockholm. Vi erbjuder flexibla arbetsformer utifrån verksamhetens förutsättningar och det finns för närvarande möjlighet att kombinera arbete från vårt kontor och hemmet någon dag i veckan. Vi erbjuder även ett arbete i en miljö som karaktäriseras av gemenskap, engagemang och glädje. Hos oss kommer du tillsammans med trevliga och engagerade kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Vi söker en erfaren och en junior strategisk inköpare! Annons för junior strategisk inköpare: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2022/november/junior-strategisk-inkopare-till-it-avdelningen/

Arbetsbeskrivning

De senaste åren har gruppen IT-upphandling upphandlat persondokument (Sveriges nya pass), operatörstjänster för hela landets polisanställda, radioutrustning, betallösning, audio- och video-utrustning samt ett stort antal systemstöd för att nämna några.

Rollen som strategisk inköpare innebär att genomföra upphandlingar inom IT-området, men även förnyade konkurrensutsättningar och olika avrop och inköp, i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU) och lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS).

I din roll som strategisk inköpare kommer du att:

  • ansvara för att samordna och leda genomförandet av upphandlingar enligt de givna regelverken och myndighetens riktlinjer
  • ansvara för avrop och förnyade konkurrensutsättningar, från egna avtal, men också från statliga ramavtal
  • arbeta aktivt, i dialog med beställaren, samt hantera avtalsfrågor och kontakt med leverantörer
  • aktivt delta i funktionens verksamhetsutveckling som exempelvis kan innebära att ge förslag till relevanta styrdokument, riktlinjer och rutiner för gruppen och myndigheten

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • akademisk examen inom juridik, ekonomi eller teknik, alternativt YH/KY-utbildning inom offentlig upphandling eller motsvarande utbildning om minst två (2) år som Polismyndigheten anser relevant för arbetet med kvalificerade upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar
  • minst fyra års aktuell erfarenhet av strategiskt inköpsarbete
  • arbetslivserfarenhet av lagen om offentlig upphandling (LOU) som Polismyndigheten anser som relevant
  • erfarenhet av att ha arbetat som strategisk inköpare i större organisation eller myndighet.
  • god förmåga att formulera dig i tal och skrift på svenska
  • god förmåga att formulera dig i tal och skrift på engelska

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du även har:

  • erfarenhet av kravarbete, gärna vid inköp av IT-utrustning, teknik och system
  • erfarenhet av upphandlingsverktyget Kommers
  • erfarenhet av att rådgöra med interna beställare, s.k. produktägare

Personliga egenskaper

Arbetet ställer krav på att du är strukturerad och noggrann i ditt arbete samt att du har en god analytisk förmåga. Du arbetar mot uppsatta mål och tidplaner, är initiativrik, driven och resultatinriktad. Du trivs med att arbeta i team och har en fallenhet för att skapa relationer och bygga och underhålla ditt nätverk. Vi ser gärna att du är intresserad av ”hantverket” i det som är strategiskt inköp och ständigt vill utvecklas inom området. Vi söker dig som gillar att omvärldsbevaka och gärna håller dig á jour inom branschen.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Eva Rebel IT-upphandlingschef, 072-216 76 70, eva.rebel@polisen.se

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Merima Hadzimesic, 076-132 17 84, merima.hadzimesic@polisen.se

Fackliga företrädare

Andreas Johansson, SACO, tfn 073-084 13 01
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27

 

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 1/12-2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A630.354/2022 i mailets ärendemening.

I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer A630.354/2022 via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75  STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!


Organisation:
IT-avdelningen

Ansök senast:
01 december 2022

Referensnummer:
A630.354/2022

Kontaktpersoner:
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:

Eva Rebel IT-upphandlingschef, 072-216 76 70, eva.rebel@polisen.se

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Merima Hadzimesic, 076-132 17 84,
merima.hadzimesic@polisen.se

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb