Svenska kraftnät söker en strategisk inköpare inom stödtjänster för kraftsystemet

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Gillar du att göra affärer i en teknikintensiv organisation? Svenska kraftnät är inne i en expansiv fas präglad av stora investeringar med syfte att bygga ut och förnya Sveriges stamnät för el för att möta energiomställningen.

Inköpsfunktionens uppdrag är att stödja Svenska kraftnäts verksamhet och förändringsresa genom utveckling av ledarskap, kultur, varumärke och verksamhet. Inköpsavdelningen växer och står inför en utvecklingsprocess att optimera inköpsaffären. Avdelningen består idag av ca 35 medarbetare som arbetar med upphandling av såväl entreprenader, indirekt material, konsulter, IT samt stödtjänster.

Vi söker nu en strategisk inköpare med erfarenhet och intresse för upphandling av komplexa tjänster i en teknikintensiv miljö som vill vara med på vår resa.

Om tjänsten

För att den svenska elförsörjningen ska fungera driftsäkert och vara i balans krävs att elmarknadens aktörer bidrar med olika typer av tjänster, som Svenska kraftnät benämner stödtjänster. I praktiken innebär det att Svenska kraftnät använder dessa stödtjänster för att gasa och bromsa kraftsystemet i realtid. Svenska kraftnät köper varje år in olika stödtjänster  för stora värden som exempelvis störningsreserv, snabb frekvensreserv eller andra typer av förmågor som kraftsystemet är i behov av.

Vi söker en strategisk inköpare inom kategorin stödtjänster. Du kommer att ingå i ett litet team med lång erfarenhet av strategiskt inköp, där klimatet präglas av öppenhet och prestigelöshet med modet att be om hjälp med glimten i ögat.

Tjänsten är tillsvidareanställning och är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Dina arbetsuppgifter

I rollen som strategisk inköpare kommer du främst att arbeta med upphandling, där du driver hela upphandlingsprocessen från att stätta en upphandlingsstrategi (för respektive upphandling), bestämma vilka affärsmodeller man kan ha, besluta om upphandlingsförfarande, ta fram förfrågningsunderlag där kravställning och val av utvärderingsmodell är av betydelse, publicera upphandlingar, när så behövs ta ledarrollen vid utvärdering, anbudsgenomgångar och förhandlingar samt att till slut överenskomma om tilldelning och avtal.

Du kommer driva upphandlingar tvärfunktionellt, ha många interna såväl som externa kontaktytor. Arbetet utförs i nära samarbete med projektledare,  beställare inom området elmarknad, teknikorganisationen som kan hjälpa till med de tekniska kraven samt med juridik.

Rollen innebär också att du ska kunna verka som kategoriledare för kategorin stödtjänster, identifiera och utveckla leverantörsmarknaden samt att driva arbetet med att ta fram standardiserade mallar för upphandling inom kategorin tillsammans med beställare, övriga inköpare och teamledare.

Upphandlingar på Svenska kraftnät genomförs enligt LUF, Lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna.

Du förväntas också dela erfarenheter med inköpskollegorna och bidra till ett ökat lärande i inköpsteamet.

Du kommer att få möjligheten att utvecklas inom inköp och det finns stora möjligheter till personlig utveckling inom Svenska kraftnät.

Din bakgrund

Du ska ha examen som civilingenjör, civilekonom, jurist eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.

Vidare har du:

  • Minst fem års affärserfarenhet från strategiskt inköp.
  • Erfarenhet inom elbranschen eller annan teknisk verksamhet.
  • Minst två års erfarenhet av inköp inom LUF/LOU.
  • Mycket bra kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift

Vi ser gärna att du har erfarenhet av:

  • Upphandling av komplexa tjänster
  • Att utveckla kategoristyrning samt nya arbetssätt och rutiner i samarbete med beställare
  • Förhandling och leverantörsutveckling

Dina personliga egenskaper

Du är relationsskapande både internt och externt och har hög samarbetsförmåga. Du agerar affärsmässigt i dina beslut och i din rådgivning till beställaren och  är lyhörd inför beställarens behov.

Du har helhetssyn över verksamheten och ett starkt eget driv och förmåga att leverera i tid och nå uppsatta mål.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?

Kontakta gärna rekryterande chef Karin Edin , tel. nr. 0709-86 24 57, teamledare Anna Årmann-Ljunggren, tel. nr. 072-242 74 74, alternativt ansvarig rekryterare Lennart Jansson, tel. nr. 010-350 91 94. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag

Välkommen med din ansökan senast 20 november 2022. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket – vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.

Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision ”Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling”. Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.

Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.


Sista ansökningsdag: 2022-11-20

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb