Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 93 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare.
Kommunledningsförvaltningen ansvarar för styrning, stöttning och samordning. Vi bidrar till att visioner och politiska beslut blir verklighet. Vi är cirka 200 medarbetare med specialistkunskaper inom bland annat ekonomi, HR, kommunikation, förvaltning, digitalisering och juridik.
Tjänsten och arbetsuppgifterna
Upphandlingsenheten vid Kommunledningsförvaltningen ansvarar för att genomföra samtliga upphandlingar åt kommunens förvaltningar. Vår verksamhet bedrivs med tydligt kundfokus. Som stöd i upphandlingsarbetet använder vi oss av Kommers, ett modernt upphandlingssystem, och har under förra året infört elektronisk handel i hela kommunen.
Vår uppgift är att utveckla och strategiskt hantera den sammanlagda inköpsvolymen som för kommunen uppgår till cirka 2,3 miljarder. Upphandlingsenheten har idag 20 medarbetare, som tillsammans driver och utvecklar upphandlings- och inköpsverksamheten med målet att vara en spjutspets i den offentliga upphandlingen. Vi har infört kategoriansvar som innebär att vi fördjupar oss inom respektive kategori för att jobba mer proaktivt gentemot våra kunder med ett helhetsperspektiv.
Vi söker nu en kategoriansvarig upphandlare till den centrala upphandlingsenheten med inriktning mot it. Du ingår i upphandlargruppen och är en av två upphandlare i it-kategorin som stödjer samtliga förvaltningar inom kategorin. Dina arbetsuppgifter kommer främst att bestå av:
- Att leda och genomföra upphandlingar av entreprenader och ramavtal i samarbete med berörd verksamhet.
- Att ansvara för, förvalta och följa upp tecknade avtal inom ditt ansvarsområde.
- Att utveckla kommunens arbete kring upphandling och uppföljning i samarbete med vår avtalscontroller.
- Att ge råd och stöd i upphandlings- och avropsfrågor.
Vi erbjuder dig
Vi arbetar konsultativt och värdesätter kvalitet och serviceanda. Vi arbetar i projektform tillsammans med uppdragsgivaren. Du kommer också delta i interna utvecklingsprojekt. Vi arbetar i år med ett uppdrag att utveckla och förstärka kommunens inköpsorganisation för att kunna ge ett ännu bättre stöd till verksamheten. Digitalisering är en viktig del i att utveckla den kommunala verksamheten och därför står vi inför ett flertal spännande större upphandlingar av digitala plattformar.
Du som söker till oss
Krav:
- Högskoleutbildning inom ekonomi, it, juridik eller annan utbildning på efter-gymnasial nivå som arbetsgivaren bedömer relevant.
- Erfarenhet att självständigt genomföra ramavtalsupphandlingar såväl som objektsupphandlingar.
- Kunskap om offentlig upphandling (LOU).
- Kommunicerar väl i tal och skrift i det svenska språket.
Meriterande:
- Fördjupad kunskap och erfarenhet av offentlig upphandling.
- Erfarenhet av inköp och upphandling inom it-området.
- Kunskap och erfarenhet av projektledning.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är resultatorienterad och självgående. Det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och att du är serviceinriktad i dina kontakter med uppdragsgivare och beställare. För att lyckas i rollen är det bra att vara strukturerad i ditt arbete och att kunna vara flexibel för att hantera ändrade förutsättningar.
Ort: Tumba
Län: Stockholms län
Referensnummer: KS/2021:00459
Kontakt
Peter Norén, 0702-345705
Annika Wärnsäter, 0701-886946
Facklig företrädare: Nås via Medborgarcenter, 08-530 610 00
Sista ansökningsdag: 2021-08-22