KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA
Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid.
Har du ett stort engagemang och intresse för utvecklingsarbete? Då kan du vara vår nya upphandlare!
Vilka är vi?
Norrköping är en tillväxtkommun med ökande befolkning och strävar efter att i kraft av sin storlek och geografiska belägenhet, vara en viktig spelare gällande regionala initiativ, samverkan och utvecklande projekt. Kommunen ska vara innovativ, modig och framåt med medborgarintresset som styrande.
Effektivisering, bland annat med hjälp av digitalisering och vidareutveckling av arbetssätt och processer är nödvändig för att kunna leverera samhällstjänster av hög kvalitet. Kommunstyrelsens kontors huvuduppgift är att stödja alla verksamhetskontors administrativa processer, framförallt inom områdena ekonomi och personal men även kommundirektörens ledningsgrupp i dess arbete.
I Upphandlings- och inköpsenheten ingår i ekonomi- och styrningsavdelningen och vi ansvarar bland annat för kommunens upphandlingar av varor och tjänster samt strategiska upphandlings- och inköpsfrågor. Enheten ansvarar även för att utveckla och förbättra kommunens upphandlings- och inköpsprocess utifrån ett helhetsperspektiv.
Norrköpings kommuns årliga totala inköpsvolym är drygt tre miljarder kronor och att upphandling och inköp är en viktig del för kommunen både vad gäller ekonomi och måluppfyllelse. Nu söker vi en upphandlare till vår enhet, kan det vara du?
Dina arbetsuppgifter
Som upphandlare på Norrköpings kommun projektleder du upphandlingar och ansvarar för att planera och genomföra dessa med en högnivå av affärsmässighet samt ser till att verksamhetens/kommuninvånarnas behov och de politiska målen uppfylls.
Arbetet utgår ifrån en helhetssyn avseende hela anskaffningsprocessen; från analys av behov, marknadsanalys, upphandling, inköp samt uppföljning av bland annat inköpsmönster och du är en viktig del i detta arbete.
Du har som upphandlare många kontakter både internt mot kommunens olika verksamheter samt externt med leverantörer. Det pågår en ständig utveckling av kommunens processer vad gäller kommunens upphandlings- och inköpsverksamhet och bidrar till utvecklingen framåt.
Som upphandlare leder du självständigt och genomför flera upphandlingar parallellt, med eget projektledaransvar, men samtidigt i mycket nära samarbete med verksamheten. Du ansvarar för ett antal avtalsområden, upprätta avtal samt genomföra avtalsuppföljningar. Vidare ger du rådgivning i upphandlingsfrågor och svara på avtalsrelaterade frågor.
Du rapporterar till Upphandling- och Inköpschefen.
Vem är du?
Utbildningsmässigt har du examen inom juridik, ekonomi, inköp, förvaltning högskola/ universitet eller upphandling/inköp från yrkeshögskola, annan utbildning som vi bedömer likvärdig,
Vi ser vidare att du gärna har flerårig erfarenhet av upphandlings- eller inköpsarbete i rollen som upphandlare/inköpare av varor eller tjänster, på köparsidan, enligt någon av upphandlingslagarna (exempelvis LOU).
Du har god förmåga i svenska, både i tal och skrift då du kommer formulera tydliga krav mot anbudsgivare samt har goda kunskaper i Microsoft Office-paket. Personlighetsmässigt ser vi att du är engagerad, drivande, serviceinriktad och har hög flexibilitet så att du snabbt kan ställa om ditt fokus.
Vidare är du strukturerad, analytiskt lagd och har en förmåga att ta egna initiativ när det krävs. Du uppskattar varierande arbetsuppgifter och kan ta ett helhetsperspektiv. Du är självgående, samarbetsinriktad med en stor integritet
Ibland behöver du hitta nya vägar för att lösa olika situationer där vi ser att du är lösningsorienterad och samtidigt trygg och stabil person där du står för dina beslut.
Välkommen med din ansökan!