Upphandlare till Sandvikens kommun

Om arbetsplatsen

I Sandvikens kommuns kommunstyrelse ingår ekonomi- och inköpskontoret, i vilket inköpsenheten ingår. Du kommer att vara en del av vår inköpsenhet som består av upphandlare, inköpscontroller (rekrytering pågår) och e-handelssamordnare samt inköpschef. Tillsammans med dig kommer vi att vara 7 personer.

Inköpsenheten har ett strategiskt uppdrag att samordna, effektivisera och styra kommunens inköps- och upphandlingsprocesser vilket vi vill göra med en fast men vänlig hand. Sedan 1,5 år tillbaka samarbetar vi också med Ockelbo kommun och Hofors kommun och deras bolag för att göra gemensamma upphandlingar mm. Vi upphandlar varor och tjänster och ser till att avtal finns för kommunernas och bolagens behov, har ett bra och väl fungerande beställningssystem, underhåller avtalskataloger mm. Denna samverkan syftar till att långsiktigt ge en stabil och stark organisation med minskad sårbarhet och ökad kvalitet i upphandlingar.

Vi som arbetar här på inköpsenheten är positiva och prestigelösa, har en öppen och transparent kommunikation och hjälper varandra för att vi tror att det är bästa sättet att nå goda resultat och samtidigt ha roligt på jobbet. I vårt arbete har vi samhällsnyttan och kommunens invånare i fokus, de är ju genom kommunens förlängda arm vår yttersta beställare.

Nu söker vi dig som vill kunna påverka och göra skillnad och som vill arbeta med intressanta och utvecklande upphandlingsuppdrag.

Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner:
– semesterväxling
– årsarbetstid
– friskvårdsbidrag
– hälsofrämjande aktiviteter
– extra semesterdagar när du fyller 40 år och 50 år
– personal- och fritidsföreningen Pulsen

Arbetsuppgifter

Uppdraget som upphandlare är omväxlande, utmanande och innefattar många kontakter internt och externt. Du kommer även att ha en stöttande funktion mot våra verksamheter i upphandlings- och avropsfrågor då du bidrar med juridisk och praktisk sakkunskap, medverkar vid informations- och utbildningstillfällen samt i nätverk med marknad och leverantörer. Vi jobbar i nära samarbete med alla våra verksamheter.

Du kommer att leda, planera och genomföra upphandlingsprojekt genom de olika steg som ingår i upphandlingsprocessen, från ax till limpa. Du kommer att arbeta brett och inom många upphandlingsområden.

Bland dina arbetsuppgifter ingår också att göra omvärldsbevakning och komma med förbättringsförslag inom upphandlingsområdet utifrån exempelvis marknadsutveckling, miljö, hållbarhet och aktuell domstolspraxis. Du kommer också att involveras i vårt e-handelsarbete och inköpsanalyser.

Kvalifikationer

I rollen som vår nya upphandlare förväntar vi oss att du är en person som tar ansvar, vågar fatta beslut och kan leda och driva flera upphandlingar/projekt och aktiviteter parallellt framåt. Du är trygg i din egen förmåga och vågar lita på andra.

Du är självgående och trivs med omväxlande arbetsuppgifter och kan se ett helhetsperspektiv. Du är en naturlig lagspelare som ser teamwork som ett naturligt och viktigt inslag i arbetet.

Vi söker dig som har en passande eftergymnasial utbildning med inriktning upphandling/inköp eller juridik såsom YH-utbildning eller motsvarande som vi bedömer likvärdig, kombinerat med några års erfarenhet av att genomföra upphandlingar inom offentlig sektor. Alternativt har du mångårig arbetslivserfarenhet inom området, enligt ovan.

Som upphandlare behöver du ofta vara pådrivande i uppdragen, initiativrik och gärna både nyfiken och innovativ. Du har också goda kunskaper inom Lagen om offentlig upphandling. God datavana och kunskap inom Office-paketet är en självklarhet.
Du behöver vara strukturerad, affärsmässig och lösningsinriktad för att lyckas väl i ditt arbete. Noggrannhet och analytisk förmåga är också viktiga egenskaper hos en upphandlare.

Din stödjande och rådgivande roll förutsätter att du är lyhörd, ödmjuk och känner dig bekväm med att tala inför människor, att arbeta konsultativt samt är pedagogiskt lagd. Du är van att arbeta självständigt under eget ansvar.

Det är meriterande om du har
• kunskaper avseende AB04, ABT06
• vana och erfarenhet av att arbeta i digitala upphandlingssystem
• erfarenhet av projektledning och att arbeta i projektform.
• erfarenhet att självständigt genomföra upphandlingar och/eller entreprenadupphandlingar är meriterande

Vi lägger vikt vid personlig lämplighet.

Rekryteringsintervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

Anställningens omfattning

Tjänsten är vakant från 1 april, tillträde efter överenskommelse.

Ansökan

Referensnummer:   26-22

Gör ansökan

Anställning

1 tjänst som ska tillsättas då nuvarande upphandlare slutar sin tjänst för annat uppdrag på samma enhet.

Övrigt

Som medarbetare i Sandvikens kommun har du ett av Sveriges viktigaste jobb. Hos oss arbetar 3000 superhjältar inom 200 olika yrken. Ledare och medarbetare som varje dag formar vår gemensamma framtid och bidrar till välfärden för Sandvikens 39 000 invånare.

I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.


Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *