Om arbetsplatsen
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens. Vill du växa med oss?
Arbetsuppgifter
Vill du se till att varje skattekrona används på bästa sätt vid inköp av varor och tjänster? Drivs du av att göra goda affärer och skapa bra kundrelationer? Om du vill ha ett utvecklande och omväxlande arbete så ska du söka till oss! Att arbeta som upphandlare i Varbergs kommun är både spännande och strategiskt viktigt.
Årligen köper Varbergs kommun in varor, tjänster och entreprenader för flera miljarder kronor. Ett effektivt, affärsmässigt och strategiskt inköps- och upphandlingsarbete är därför ett viktigt verktyg för att uppfylla kommunens mål och bidra till en ekonomisk, social och ekologisk hållbar utveckling. Vi har en ambition att ligga i framkant och det arbetet har resulterat i flera utmärkelser genom åren bl.a. Hållbarhetspris för Årets prestation och Inexchange miljöpris.
Avdelningen för upphandling- och e-handel ingår i Ekonomikontoret på Kommunstyrelsens förvaltning och består idag av sju upphandlare, tre e-handelsutvecklare samt en avdelningschef.
Som upphandlare hos oss har du ett helhetsansvar för upphandlingsprocessen, från upphandlingsdokument till beslut och avtal samt uppföljning och utvärdering. Upphandlingarna är av varierande karaktär och spänner över alla våra verksamhetsområden. Jobbet hos oss är självständigt och variationsrikt med stora utvecklingsmöjligheter. Du kommer möta många människor och lära känna kommunens verksamheter.
Bor du inte i Varberg och du kanske tänker att det blir för långt att pendla? Tveka inte att lämna in din ansökan ändå för vi har möjlighet att erbjuda olika lösningar för distansarbete.
Kvalifikationer
Du har relevant högskoleutbildning eller yrkesutbildning. Lämpligtvis inom offentlig upphandling, juridik eller ekonomi alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du är en erfaren upphandlare med flera års erfarenhet av upphandling, har du dessutom erfarenhet av livsmedel- och entreprenadupphandlingar så ser vi det som meriterande. Du har mycket goda språkkunskaper i tal och skrift på svenska.
Du har en god social kompetens, är serviceinriktad och skapar förtroende. Du har pedagogisk förmåga och är lyhörd för verksamheternas behov. Där till är du analytisk, noggrann och strukturerad och trivs med att arbeta självständigt. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Vill du ha ett stimulerande och utmanande arbete där ena dagen inte är den andra lik och att beskrivningen ovan stämmer in på dig, tveka då inte att skicka in din ansökan.
Erfarenhetskrav
Erfarenhet krävs
Övrigt
Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att medarbetare har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!