Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Knappt sex av tio företag gör årlig lönekartläggning

KarriärLångt ifrån alla företag följer diskrimineringslagen och genomför en årlig lönekartläggning. Nu har det gått ett år sedan de nya reglerna infördes. Tanken var att reformen skulle leda till mer jämställda löner. För de företag som faktiskt genomförde en lönekartläggning under året ledde det mycket riktigt till konkreta åtgärder i en majoritet av fallen, uppger Unionen i en rapport.

| 2018-01-18

Lönegapet mellan kvinnor och män är fortsatt stort. Sedan den 1 januari 2017 är det därför lag på att alla arbetsgivare ska genomföra en årlig lönekartläggning och analys. Men efter ett år med de nya bestämmelserna i diskrimineringslagen visar det sig att långt ifrån alla företag följer regelverket.

I oktober var det knappt sex av tio företag som hade genomfört eller planerade att genomföra en lönekartläggning under året. Det visar en ny rapport från Unionen.

– Lönekartläggningen är ett viktigt verktyg för att skapa en mer jämställd arbetsplats. Därför är det oroande att så många arbetsgivare inte prioriterar det arbetet, säger Martin Linder, förbundsordförande för Unionen.

Undersökningen visar att lönekartläggningarna och analyserna gör stor skillnad. I mer än hälften av fallen ledde arbetet med lönekartläggning och analys till konkreta resultat och åtgärder. Oftast handlade det om att justera upp kvinnors löner.

Rapporten visar även att det inte bara är i lönekartläggningarna och analyserna som arbetet för jämställda löner brister. Inte ens hälften av de svarande menade att det fanns tydliga kriterier för lönesättning på deras arbetsplats.

– Det är otroligt viktigt att det finns tydliga kriterier för lönesättning på en arbetsplats. Det gör att de anställda vet vad som krävs om de vill höja sin lön och att arbetsgivarna kan vara transparenta och konsekventa i sin lönesättning, säger Martin Linder.

Rapporten Lönekartläggning lönar sig 2018, bygger på en undersökning som genomfördes av Ipsos på uppdrag av Unionen under oktober 2017. Enkäten gjordes via telefonintervjuer med företrädare för 1 000 av Unionens cirka 3 000 fackklubbar. Unionen organiserar privatanställda tjänstemän över hela Sverige. Motsvarande rapporter har tagits fram 2009, 2010, 2011, 2013, 2014, 2015 och 2016.

Läs mer: KarriärKarriärnyheter

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Rikard Jermsten Foto: Ola Hedin.

GD om nya ”verktygslådan”

Konkurrensverket lyfter myndighetens nya beslutsmandat, ett högre avgiftstak och förlängd preskription som viktiga delar  i nya upphandlingstillsynen. Framåt sommaren kan de första, historiska besluten komma.

Adam Reuterskiöld

Klart för skarpare tillsyn

Hela riksdagen ställer sig bakom ett tuffare regelverk för upphandlingsskadeavgift med ändringar som börjar gälla vid årsskiftet.

Foto: Mostphotos

Efterlyser svensk expertis till Afrika

Kvinnor får mindre än 1 procent av de offentliga affärerna trots att de driver nästan hälften av företagen. Det visar en studie av fem afrikanska länder. ”Jag hoppas att svenska aktörer kan bidra med sin expertis”, säger Therese Sjöström Jaekel som arbetar på svenska ambassaden i Etiopien.

Inköpskonsult tar in ny ägare

Private equity-bolaget Sobro är ny huvudägare i inköpsgruppen EFFSO som samtidigt breddar sitt erbjudande och nyanställer.

Överväger köttbegränsning

Krav på nollutsläpp vid bygg- och anläggningsarbete. Maxgräns för andelen rött kött som köps in. Det kan bli verkligen inom norsk offentlig upphandling, enligt en rapport från Miljødirektoratet.

Uppstickare tar in 10 miljoner

Areachica, som erbjuder ett system för upphandlings- och inköpsprocesser, tar in 10 miljoner kronor i nytt kapital. ”Pengarna ska bland annat satsas på AI-utveckling”, säger Ola Lindewald, delägare och vd.

Lediga jobb

Avtals- och systemförvaltare till Käppalaförbundet

Avtalsförvaltare/avtalscontroller till Stockholm vatten och avfall

Sourcing Category manager till Inera

IT-upphandlare till Säkerhetspolisen

Upphandlare till Österåker

Upphandlare till Sollentuna kommun

Vi söker dig som är upphandlare eller inköpare och vill ta steget till att bli upphandlingskonsult

Senaste nyheterna

GD om nya ”verktygslådan”GD om nya ”verktygslådan”
Klart för skarpare tillsynKlart för skarpare tillsyn
Efterlyser svensk expertis till AfrikaEfterlyser svensk expertis till Afrika
Inköpskonsult tar in ny ägareInköpskonsult tar in ny ägare
Överväger köttbegränsningÖverväger köttbegränsning
Uppstickare tar in 10 miljonerUppstickare tar in 10 miljoner
Här är alla nya tröskelvärdenHär är alla nya tröskelvärden
Fortsätter outsourca upphandlingFortsätter outsourca upphandling
ANNONS FRÅN FAIR TRANSPORT

Upphandlare kan göra skillnad med hållbara transporter

Klimatomställningen är mer angelägen än någonsin och upphandlare kan göra skillnad genom att ställa krav på hållbara transporter. Viljan finns där men också hinder – som Fair Transport kan lösa.

Senaste kommentarerna

  • Digitaliserar för miljönDet här ska bli spännande att följa. Jag hoppas verkligen att Upphandling24 gör en uppföljning på detta så att vi...
  • Lycksele upphandlar kossorBra och innovativt upplägg! Det här vill vi se mer av och som upphandlare är det denna typen av innovativa...
  • Lycksele upphandlar kossorBra jobbat Lycksele, kul att se även en mindre kommun ta detta steg för en levande landsbygd och framförallt att...
  • Fånge i systemetDet är väl inte mer än rimligt att upphandlande organisationer känner till hur deras upphandlingssystem fungerar i olika situationer? TendSign...
  • Fånge i systemetUtmärkt att UM för en gångs skull tvingas ta ansvar. Det har skett en alldeles för negativ utveckling av annbudsgivares...
ANNONS FRÅN ALMEGA SERVICEFÖRETAGEN

Så kan upphandlare bidra till en sundare städbransch

Att upphandla städtjänster kan vid första anblick verka som en enkel sak, men så är inte fallet. Prispress och bristande uppföljning av ingångna avtal är dessvärre vanligt förekommande, vilket leder till att seriösa företag med goda arbetsvillkor kan missgynnas i upphandlingsprocessen.

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari
  • Anbuds­utvärdering | 20 mars
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars
  • Agil upphandling | 9 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 10-11 april
  • Leda upphandlingar effektivt | 29 april
  • Hållbar upphandling | 7 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2024
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2024
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Våren 2024
ANNONS FRÅN AFF

Vem ska vara ombud för entreprenaden?

Vi håller på med en upphandling av parkskötsel. Vem ska stå som ombud för entreprenaden? Vi på upphandlingsenheten ansvarar för alla avtal och borde vara ombud, samtidigt är det parkavdelningen som ska sköta entreprenaden operativt. Vad säger Aff?

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Öppen men tydlig utvärderingsmodell
  • Hållbart beställarengagemang
  • Kammarrätten vägleder om preklusion
  • Varför samarbetar inte fler företag?
  • Hyresundantag och byggherretjänst
  • Svepande påståenden räcker inte
  • Myndighets mejl måste lämnas ut
  • ”Mer av detta” – Praxisdagen 2023
  • Koncession blev lösningen för äldre
  • Skada trots passivitet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Undvik falluckor vid ramavtal!

– Det är så spännande att borra ner sig i de juridiska frågeställningarna som gäller just ramavtal och avrop från ramavtal. Hur kan du upphandla och använda dig av ramavtal på ett så praktiskt sätt som möjligt? Det frågar sig Mathias Sylvan, som leder kursen Ramavtal. Men han varnar också för de minor du kan gå på.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »