En Lex Sarah-anmälan inkom från Frösunda assistans till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) i slutet av oktober. Anmälan avser ett dödsfall på en gruppbostad för personer med utvecklingsstörning i Ulrika i början av september. I utredningen framkommer det att Frösunda brustit i tillsynen av brukaren.
Händelsen föranledde att kommunen gjorde en verksamhetsuppföljning av Frösundas gruppbostäder i Ulrika, samt i Ekängen och i Tannefors.
– Vi ser oerhört allvarligt på det inträffade. Omsorgsnämnden har fattat beslut om att säga upp avtalen i Ulrika, Tannefors och Ekängen med anledning av att vi i dag inte kan säkerställa brukarna en trygg och säker vård och omsorg i de tre gruppbostäder som Frösunda driver på uppdrag av Linköpings kommun, säger omsorgsnämndens ordförande Daniel Andersson (L).
Kommunen menar att Frösunda Omsorg inte har följt de åtaganden som uppgivits och utlovats i anbudet och avtalet. Företaget har lämnat oriktiga uppgifter i anbudet och i övrigt väsentligen har åsidosatt sitt uppdrag. Dessa uppgifter har varit “av icke oväsentlig betydelse vid bedömning och tilldelning av avtal”.
Enligt kommunens företrädare ger de mycket allvarliga bristerna i verksamheten utgör tillsammans, eller var för sig, så allvarliga brott mot avtalet att de även ger kommunen rätt att säga upp avtalet till upphörande.
– Att Frösunda inte har efterlevt avtalen är en samlad bedömning för de tre gruppbostäderna. För de boendes skull har kommunen både rätt och skyldighet att säga upp avtalen och ta över ansvaret för verksamheten, säger omsorgsdirektör Linda Ljungqvist.
Frösunda anser att uppsägningen är grundlös.
– Det här är ett fientligt övertagande av verksamheterna som saknar motstycke. Kommunens agerande är förhastat och grundlöst och har skett helt utan föregående dialog säger Susanne Sidén, VD för Frösunda.
Frösunda har förståelse för att en kommun följer upp hur välfärdmedlen används men den ambitionen har ingenting med Linköpings kommuns agerande i det här fallet.
– Frösunda har trots kommunens agerande en förhoppning om att kunna lösa situationen och vi försöker nu få till stånd en dialog. Om kommunen väljer att fullfölja detta, som vi anser att man saknar grund för, får det tyvärr bli ett rättsligt efterspel, säger Susanne Sidén.
Kommunens pekar på en verksamhetsuppföljning som visar upp en rad brister. Bland nämns följande vid gruppbostaden i Ulrika för personer med utvecklingsstörning:
Gruppbostaden har inte haft den bemanning Frösunda utlovat och som kommunen ställt som krav. Det har vid intervjuer med anställda i verksamheten framkommit att underbemanningen har pågått under lång tid.
Det har varit en stor chefsomsättning efter händelsen.
I intervjuer med anställda i verksamheten har det framkommit att dessa inte informerats om meddelarfriheten eller informationsskyldigheten och att de saknar kännedom om innehållet i avtalet och förfrågningsunderlaget.
Kvalitetskraven i avtalet är inte uppfyllda. Det gäller till exempel dokumentation, rutiner och ledarskap.
Frösunda har brustit vad gäller Lex Sarah och Frösundas rutiner kring dödsfall, bland annat genom att inte skyndsamt meddela omsorgskontoret att utredning påbörjats rörande det oväntade dödsfallet. Att sådan utredning påbörjats framkom först efter att omsorgskontoret kontaktat Frösunda i denna fråga. Frösunda anmälde heller inte ärendet till IVO snarast, vilket Frösunda var skyldigt att göra när Frösunda kunnat konstatera att det handlade om ett allvarligt missförhållande.
Anhöriga fick den första informationen om dödsfallet från omvårdnadspersonal. Enligt rutinen ska läkare meddela dödsfall.
Frösunda underlät sedan under flera veckors tid att besvara de anhörigas frågor om omständigheterna kring dödsfallet, vilket skapade stor frustration och extra lidande för de anhöriga.
Verksamhetsuppföljningen av Frösundas gruppbostad i Tannefors för personer med psykisk och/eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning visar att företaget inte uppfyller sitt ansvar enligt hälso- och sjukvårdslagen (HSL).
Vid upphandlingen av Ekängen använde Frösunda verksamheterna Ulrika och Tannefors som referensenheter. Eftersom det har visat sig finnas brister i dessa verksamheter anser kommunen att Frösunda lämnat felaktiga uppgifter i sin upphandling.
Verksamhetsuppföljningarna har försvårats med anledning av att Frösunda inte lämnat ut alla begärda handlingar, trots att dessa är sådana att de bör vara tillgängliga för Frösunda och enkla att ta fram och översända till kommunen.
Linköpings kommun säger upp avtalen från och med 2016-12-19. Kommunens utförare Leanlink tar då över verksamheten. Tiden fram till dess behövs för att förbereda övertagandet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer