När Nobina hösten 2014 vann den stora upphandlingen av busstrafik på Södertörn var vi positiva och tydliga. Positiva eftersom vi fått förtroende för våra trafiklösningar och utvecklingsinitiativ men också tydliga med att detta avtal innebär förändringar i trafiken.
Avtalet har tre övergripande mål – att öka kundnöjdheten, att få fler Södertörnsbor att välja busstrafiken och att effektivisera densamma.
Nobina vann upphandlingen genom att kunna visa på drift och utveckling av kollektivtrafiken i samklang med SL:s mål och långsiktiga strategier som beskrivs i det Regionala trafikförsörjningsprogrammet.
Nobina kan inte föreslå och föreslår inte trafikförändringar som inte är i linje med avtalets innehåll. Ett exempel är de busslinjer som trafikerar pendeltågets sträckning och där vårt uppdrag säger att ”De olika delarna i SL-trafiken uppfyller olika funktioner. Parallellgående SL-trafik ska undvikas om det inte behövs av kapacitetsskäl.”
I detta fall bekräftar pendeltågsoperatören att våra förändringar inte kommer att skapa trängsel på tågen. Med det sagt, har vi respekt för att förändringar i kollektivtrafiken oundvikligen kan innebära att enskilda resenärer behöver förändra invanda resemönster vilket till en början kan uppfattas som negativt.
I Nobinas uppdrag ingår att årligen följa utvecklingen för att justera och revidera busstrafiken. Detta är en ständigt pågående process och dialog med våra intressenter.
Vårt ansvar är att som kontraktspartner uppfylla kontraktets mål och driva trafiken i den riktning som vår uppdragsgivare pekat ut.
Formuleringar om att Nobina skulle ha en dold agenda eller försöker krypa ur våra åtaganden är för oss främmande och torde också vara det för alla de intressenter som vi på något sätt under denna process har haft en dialog med.
Men denna diskussion är viktig – låt oss ha en debatt om kollektivtrafikupphandlingar och vilka resultat som olika kontraktsvillkor ger. Vilka drivkrafter behöver ett trafikavtal som levererar trafik som attraherar nya kunder och gör den befintliga kunden nöjdare? Vilken typ av trafikavtal ger trafik som kan utvecklas tillsammans med en växande kommun och bidrar till den regionala expansionen?
Nobina har ett antal förslag som vi gärna diskuterar. Men en sådan viktig diskussion förtjänar en konstruktiv ton.
Maryam Yazdanfar
Public affairs- och kommunikationschef
Nobina Sverige
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer