När chefen ber dig ta dig an ytterligare ett projekt eller nya arbetsuppgifter kan det kännas svårt och obekvämt att säga nej, i rädsla för att en konfrontation eller missförstånd ska uppstå. Men att ständigt tacka ja till nya uppgifter kan leda till för hög arbetsbelastning, stress och i värsta fall utbrändhet om det går riktigt långt.
Nyckeln till att säga nej är att göra det på ett diplomatiskt sätt där du får din vilja igenom utan att använda ordet "nej". Ordet kan lätt få dig att uppfattas som kort och negativ om du inte ger någon förklaring till varför du säger nej till chefens uppmaning. The Daily Muse har sammanställt tips för hur du hanterar tre vanliga situationer där du vill undvika att ta på dig mer när din tallrik redan är full.
Om du redan har fullt upp
Även om svaret "nej, jag har verkligen inte tid" är legitimt i många fall, så kan det få din chef att undra om du klarar av att prioritera och klara av dina befintliga arbetsuppgifter. Svara istället något i stil med "jag har mycket att göra, kan du hjälpa mig att prioritera mina uppgifter?". Då får du en chans att visa dina pågående projekt, hur lång tid de förväntas ta upp och vilka uppgifter du kan lägga åt sidan för att frigöra tid för att klara av det nya projektet chefen vill tilldela dig.
Att visa dina pågående uppgifter gör det lättare för dig och chefen att kunna prioritera om det nya projektet är något du behöver ta tag i direkt eller om det kan läggas åt sidan för tillfället.
Du tycker chefen har fel
Att säga "nej, det kommer aldrig fungera" när chefen föreslår ett nytt projekt kan lätt leda till en konflikt, eftersom det är lätt att chefen tar din kommentar personligt och att du ifrågasätter dennes kompetens.
Ha en positiv attityd och säg istället "Ok, kan jag få komma med ett annat förslag?" och uppmana till brainstorming. Har du en lyhörd chef kommer du få en chans att presentera din idé och dina argument varför ni borde genomföra projektet på ditt sätt istället.
I vissa fall kommer du få ett blankt nej och då får du göra ett övervägande om det är värt att fortsätta kämpa för ditt argument eller bita i det sura äpplet och ta dig an projektet trots att du inte tror på det. Om så ofta är fallet kanske det är dags att börja se sig runt för ett jobb.
Du vill bara inte
Ibland kommer det uppstå tillfällen då någon måste ta sig an extra arbete, det kan till exempel vara en deadline som närmar sig eller många är sjuka och det är brist på personal. När chefen då frågar om du kan göra lite till är det lätt att känna "nej, kan inte någon annan göra det?". Här får du helt enkelt göra en avvägning. Undvik att bli personen som inte är en lagspelare och alltid säger nej när det krisar, men samtidigt är det inte hälsosamt att alltid vara den som förväntas ta på sig extra arbete. Om du ska säga nej, ha dina argument redo om varför det är bättre att någon annan bör ta hand om det istället.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer