– Leverantörerna har fram till den 31 mars på sig att gå igenom fakturorna och betala tillbaka ifall det finns avvikelser. Samtidigt uppmanar vi stadens förvaltningar och bolag att följa upp från sin sida, säger Henrik Karlsson, inköps- och upphandlingsdirektör vid Göteborgs Stad, i ett pressmeddelande.
Uppföljningen genomfördes sedan en av stadens byggande förvaltningar noterat överdebitering av fakturerad kompetensnivå.
Inköps- och upphandlingsförvaltningen inom Göteborgs Stad har kontrollerat fakturor från 36 leverantörer.
Över 60 procent av leverantörerna hade fakturerat avvikelser. Ett vanligt förekommande fel var att företaget begärde ett högre timpris i nivå med konsult med högre kompetensnivå än den som utfört själva arbetet.
Samtliga 314 leverantörer inom ramavtalsområdet får nu krav på sig att gå igenom sina fakturor och i fall av avvikelser genomföra självrättelse samt betala tillbaka pengar.
– Nu vill vi att leverantörerna agerar, och om avvikelser skett ska åtgärdsplaner tas fram, säger Henrik Karlsson.
– Vi jobbar kontinuerligt med uppföljningar av olika slag, och detta visar hur viktigt det är.
Johanna Azar, ordförande för Göteborgs Stads inköps- och upphandlingsnämnd, kommenterar ärendet:
– Det är mycket allvarligt och helt oacceptabelt att leverantörerna skickar ut felaktiga fakturor som skattebetalarna får betala. Nu får företagen rätta till detta och betala tillbaka för de tjänster som de felaktigt har fakturerat för.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer