Upphandling av tekniska konsulter och juridiska tjänster är ett axplock av de praktikfall som kommer att tas upp på Upphandling24:s konferens om upphandling av tjänster i februari. Under dagen kommer frågor om kravställning, utvärdering och uppföljning att finnas på programmet.
Svenska upphandlare köper allt fler tjänster. Många gånger är det stora och komplexa affärer som ställer höga krav på upphandlingens upplägg. Flera av de viktigaste frågeställningarna kommer vi att fånga upp och diskutera på Upphandling24:s kommande konferens Att upphandla tjänster. Konferensen hålls den 6 februari på Operakällaren i Stockholm. Under dagen kommer deltagarna att få ta del av några utvalda upphandlares erfarenheter av att ställa krav, utvärdera och göra uppföljningar.
Heldagskonferensens program innehåller flera konkreta praktikfall. Här finns bland annat Christina Sjöö och Charlotta Ståhlberg, upphandlare på Upphandlingsbolaget, som har genomfört en större ramavtalsupphandling av juridiska tjänster. Deras mål var att upphandlingen skulle vara transparent och tydlig. De ville också förenkla utvärderingen och effektivisera avropen. På konferensen berättar de hur de gick tillväga för att lösa detta. De kommer att lägga extra tyngdpunkt på upphandlingens kravställning.
Upphandling av tekniska konsulter är också en fråga som finns med på programmet. Här kommer Mats Westin som är upphandlingsexpert på Exploateringskontoret inom Stockholm stad att dela med sig av sina erfarenheter. Han kommer bland annat att tala om hur han går tillväga för att hitta rätt kompetens för rätt uppdrag och hur han jobbar vid utvärderingen av konsulter. Hans utgångspunkt är bland annat att skilda tekniska kompetenser måste upphandlas på olika sätt. Han menar också att det många gånger finns andra och bättre sätt än att använda sig av referenser.
På talarlistan finns också professor Mats Bergman. Han är nationalekonom och verksam vid Södertörns högskola. Under senare år har han ägnat allt mer av sin forskargärning åt frågor om upphandling och har nyligen presenterat en rapport som behandlar upphandling av svårmätbar kvalitet. Det är också frågeställningar som han kommer att ta upp i sitt föredrag.
Förutom intressanta praktikfall kommer heldagskonferensen också att innehålla en workshop där deltagarna i mindre grupper får ta upp frågeställningar koplade till upphandling av tjänster.
Här finns mer information om Upphandling24:s kommande konferens Att upphandla tjänster
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer