– Det är en av våra största aktiviteter just nu, tillsammans med vårt biljettsystem och att bygga upp vår it-avdelning. Upphandlingsmässigt är det utan tvekan den största inom it, säger it-direktör Krister Dackland.

Något exakt värde är svårt att uppskatta, men Jonna Enerskog, upphandlingsledare på Trafikförvaltningen, säger att det definitivt handlar om miljardbelopp. Man siktar även på att teckna ett ganska långt avtal.

– Upp till tio år kan det som högst bli. Vi börjar med fyra år, och sedan tar vi förlängningar med två år i taget. Avtalet med den nuvarande leverantören, Evry, löper ut den 31 december 2019. Vi är mitt uppe i processen. Vi ska endera förlänga eller hitta en ny leverantör, säger hon.

Men ni är inte missnöjda med hur Evry har skött sitt uppdrag?

– Nej, det är inte anledningen. Det är ett avtal som går ut och nu siktar vi på att få in den bästa möjliga leverantören.

Anbuden har redan kommit in och dessa har även börjat granskas. Hur många och vilka som har kommit in vill Jonna Enerskog inte avslöja än.

– Nej, det kan jag inte säga, men utifrån vad vi har fått in känner vi oss nöjda i alla fall, säger hon och beskriver tidsplanen på följande sätt:

– Före årsskiftet ska vi vara klara. Vi räknar med att det kan ta ett år att komma igång, och den sista december 2019 ska vi vara igång med det nya avtalet.

Computer Sweden har tidigare skrivit om hur SL, med Krister Dackland i spetsen, bygger både en ny it-avdelning och nästa generations biljettsystem. Och han beskriver det som ska ingå i den stundande upphandlingen på följande sätt:

– Det är inte bara it-drift och 24/7-support och service desk. Det är även drift av vårt datanät, som är ett jättestort och komplicerat nät där mycket finns ute i våra anläggningar. Dessutom är det viss applikationsdrift och pc för kontor och ute i anläggningen, samt en hel del tjänster, som till exempel it-säkerhet. I långa loppet vill vi se det som ett partnerskap och att leverantören blir en del av vår leverans, istället för att vi ska ha en beställare-utförare-relation.

Trafikförvaltningen har valt att göra SL:s it-upphandling i egen regi, i stället för att gå via Kammarkollegiet.

– Vi bedömer att det är bättre. Då kan vi upphandla utifrån Lagen om upphandling inom försörjningssektorerna, LUFS, som ger oss större förhandlingsmöjligheter, och det har vi tagit tillvara på så vi kan göra det på bästa sätt. Det ger lite mer förhandling än med Kammarkollegiet, och då kan vi ta höjd för det, säger Jonna Enerskog.

När det gäller stora upphandlingar är det vardagsmat för Trafikförvaltningen. Inte minst gäller det när SL ska upphandla trafikoperatörer.

– Vi har väldigt stor vana att upphandla. Det här är en jättestor it-upphandling, men tittar man på alla våra upphandlingar så är it-upphandlingen knappast på topp tio.