Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Möjligt, tillåtet och tillgängligt ledord i nya lagförslaget

Lättare att ändra brister i inlämnat anbud och möjlighet att direktupphandla under pågående överprövning. 7 500 kronor i avgift för att ansöka om överprövning och ett nytt processkostnadsansvar. Det var några förslag när förenklingsutredningen presenterade sitt betänkande torsdagen den 14 juni. Lagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2019.

| 2018-06-15
Anna Ulfsdotter Forssell, utredare, och sekreterarna Jonatan Wahlberg (tv) och Henrik Grönberg (th) presenterar betänkandet Möjligt, tillåtet och tillgängligt – de viktigaste förslagen och slutsatserna (SOU 2018:44) på Finansdepartementet 14 juni 2018. Foto: Birgita Klepke

Utredaren och advokaten Anna Ulfsdotter Forssell är nöjd med innehållet i det betänkande som hon lämnade till regeringen en dag före deadline. Utgångspunkten har varit att alla ”vill göra rätt och göra goda affärer” och hon är också nöjd med titeln – Möjligt, tillåtet och tillgängligt – som symboliserar både arbetet och innehållet.

– På knappt ett år har vi fått fram ett förslag som tveklöst innebär enklare och mer flexibla regler kring offentliga upphandlingar, säger hon.

Utredningens andra syfte, att minska antalet överklaganden, ska enligt betänkandet uppnås genom att föreslå ett nytt processkostnadsansvar och en avgift på 7 500 kronor för att ansöka om överprövning.

Det praktiska utredningsarbetet inleddes i september 2017 och till sin hjälp har Anna Ulfsdotter  Forssell haft 23 experter som träffats fem gånger. Förutom de två sekreterarna Jonatan Wahlberg och Henrik Grönberg har hon också haft en referensgrupp av engagerade personer från små och stora myndigheter över hela landet. För att hitta rätt anslag har hon dessutom träffat flera tusen personer från både upphandlande myndigheter och enheter och leverantörer.

– Mitt intryck är att alla vill ha en bra relation som bygger på förtroende – och samtidigt göra bra affärer. Det har också varit utgångspunkten i arbetet och vi har inte sett någon anledning att göra detaljerade krångliga regler för att möjligtvis stoppa de få som ägnar sig åt att ”runda lagen”.

För att åstadkomma enklare och mer flexibla regler för upphandling under tröskelvärdet har utredarna skrivit om 19 kap i LOU och LUF samt15 kap i LUFS. Motsvarande kapitel i LUK har de lämnat orört eftersom reglerna där, enligt utredaren, redan är enkla och bra.

Betänkandets förslag överlåter till upphandlande myndigheter och enheter att avgöra hur de vill köpa och reglerar inga detaljer i upphandlingens förfarande. Något som, enligt utredningssekreterare Jonatan Wahlberg, kommer att öka kravet på myndigheterna att informera tydligt om upplägget i sina upphandlingsdokument.

De grundläggande principerna och annonsplikten är kvar oförändrade.

Enligt förslaget måste upphandlande myndighet eller enhet höra en leverantör innan de förkastar ett anbud de betraktar som onormalt lågt. De har dock ingen skyldighet att agera i en sådan situation.

Under arbetet har utredaren noterat att både myndigheter och enheter samt leverantörer ibland känt sig begränsade av reglerna som gäller förtydligande kompletteringar och rättelser.

– Vissa vågar inte använda dem av rädsla för att göra fel, vilket kan leda till att man kan förkasta ett bra anbud på grund av ett slarvfel, för att i stället anta något som är mycket dyrare, säger Anna Ulfsdotter Forssell.

För att undvika det föreslår utredningen en ny regel om dialog som gör det lättare för upphandlande myndighet/enhet att ändra brister i ett inlämnat anbud.

För direktupphandlingar föreslår utredningen en ny nationell princip som innebär att den upphandlande myndigheten eller enheten ska ta tillvara konkurrensen i rimlig utsträckning. Ju högre värde på direktupphandlingen, desto större krav på det konkurrensuppsökande arbetet.

Utredningen vill också ge en upphandlande myndighet eller enhet en ny möjlighet att direktupphandla under pågående överprövning (täckningsköp). I övrigt ska man få direktupphandla i samma omfattning som idag.

Det nya förslaget innehåller ingen särskild reglering för välfärdstjänster. Utredningen menar att alla sociala och andra särskilda tjänster (förutom välfärdstjänster och exempelvis hotell- och restaurangtjänster och juridiska tjänster) ska upphandlas i enlighet med de föreslagna flexiblare reglerna. Sociala tjänster och andra särskilda tjänster ska kunna direktupphandlas upp till tröskelvärdet (cirka 7,1 miljoner kronor i LOU och 9,4 miljoner kronor i LUF).

Dokumentationsplikten föreslås gälla från första kronan i stället för från dagens 100 000 kronor.

Utredarna föreslår att dagens beloppsgränser för direktupphandling avrundas till 600 000 kronor i LOU och 1 100 000 kronor i LUF men anser att regeringen borde se över och höja gränserna.

Sverige har betydligt fler överprövningar än andra länder och utredningens uppdrag har också varit att föreslå åtgärder som minskar dessa. Efter en internationell jämförelse föreslår utredaren två nya regler:

  • Ett processkostnadsansvar som ge domstolen rätt att bestämma att den part som förlorar ska ersätta den vinnande partens kostnader för rättegången. Kostnadens storlek är i princip desamma som i allmän domstol.
  • En avgift på 7 500 kronor för att ansöka om överprövning. Avgiften föreslås vara densamma för alla mål och är högre än i allmän domstol (2 800 kronor). Skillnaden beror på att alla som ansöker om överprövning är kommersiella aktörer.

– Vi bedömer att avgiften plus risken att behöva betala motpartens rättegångskostnader kommer att ha en avhållande effekt, säger Anna Ulfsdotter Forssell.

I dag vinner upphandlande myndighet åtta av tio mål och utredarens förhoppning är att processkostnadsansvaret kommer att renodla processen eftersom alla parter, inklusive rätten, kommer att vilja lägga tid på rätt saker.

Utredaren har inte föreslagit någon skyldighet för förvaltningsdomstolar att, i likhet med allmänna domstolar, upprätta en tidsplan för sina mål. Men Anna Ulfsdotter Forssell önskar att de ska bli tydligare när det gäller tidsaspekten.

Hon menar att det finns mycket som kan göras utan att ändra lagstiftningen och hon skulle till exempel gärna se att förvaltningsdomstolarna, i likhet med allmänna domstolar, riktade sina förelägganden tydligare för att begränsa antalet överprövningsmål.

– Vårt processkostnadsförslag skulle göra att det blir naturligt för domstolarna att ta tag i detta.

Till sist konstaterar hon att ett enklare regelverk ligger i allas intresse eftersom det frigör tid för sådant som de flesta vill göra men få hinner med. Till exempel innovationsupphandling, möten med leverantörer, att lära känna marknaden, följa upp avtal, förhandla och diskutera olika former av samarbete.

Birgita Klepke

Välkommen att fortsätta diskussionen med Anna Ulfsdotter Forssell och de två sekreterarna vid konferensen Förenklingsutredningen den 6 september.

Läs mer: DirektupphandlingLouLuf

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • AF:s leverantörer får grönt ljus

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026