Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Möjligt, tillåtet och tillgängligt ledord i nya lagförslaget

Lättare att ändra brister i inlämnat anbud och möjlighet att direktupphandla under pågående överprövning. 7 500 kronor i avgift för att ansöka om överprövning och ett nytt processkostnadsansvar. Det var några förslag när förenklingsutredningen presenterade sitt betänkande torsdagen den 14 juni. Lagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2019.

| 2018-06-15
Anna Ulfsdotter Forssell, utredare, och sekreterarna Jonatan Wahlberg (tv) och Henrik Grönberg (th) presenterar betänkandet Möjligt, tillåtet och tillgängligt – de viktigaste förslagen och slutsatserna (SOU 2018:44) på Finansdepartementet 14 juni 2018. Foto: Birgita Klepke

Utredaren och advokaten Anna Ulfsdotter Forssell är nöjd med innehållet i det betänkande som hon lämnade till regeringen en dag före deadline. Utgångspunkten har varit att alla ”vill göra rätt och göra goda affärer” och hon är också nöjd med titeln – Möjligt, tillåtet och tillgängligt – som symboliserar både arbetet och innehållet.

– På knappt ett år har vi fått fram ett förslag som tveklöst innebär enklare och mer flexibla regler kring offentliga upphandlingar, säger hon.

Utredningens andra syfte, att minska antalet överklaganden, ska enligt betänkandet uppnås genom att föreslå ett nytt processkostnadsansvar och en avgift på 7 500 kronor för att ansöka om överprövning.

Det praktiska utredningsarbetet inleddes i september 2017 och till sin hjälp har Anna Ulfsdotter  Forssell haft 23 experter som träffats fem gånger. Förutom de två sekreterarna Jonatan Wahlberg och Henrik Grönberg har hon också haft en referensgrupp av engagerade personer från små och stora myndigheter över hela landet. För att hitta rätt anslag har hon dessutom träffat flera tusen personer från både upphandlande myndigheter och enheter och leverantörer.

– Mitt intryck är att alla vill ha en bra relation som bygger på förtroende – och samtidigt göra bra affärer. Det har också varit utgångspunkten i arbetet och vi har inte sett någon anledning att göra detaljerade krångliga regler för att möjligtvis stoppa de få som ägnar sig åt att ”runda lagen”.

För att åstadkomma enklare och mer flexibla regler för upphandling under tröskelvärdet har utredarna skrivit om 19 kap i LOU och LUF samt15 kap i LUFS. Motsvarande kapitel i LUK har de lämnat orört eftersom reglerna där, enligt utredaren, redan är enkla och bra.

Betänkandets förslag överlåter till upphandlande myndigheter och enheter att avgöra hur de vill köpa och reglerar inga detaljer i upphandlingens förfarande. Något som, enligt utredningssekreterare Jonatan Wahlberg, kommer att öka kravet på myndigheterna att informera tydligt om upplägget i sina upphandlingsdokument.

De grundläggande principerna och annonsplikten är kvar oförändrade.

Enligt förslaget måste upphandlande myndighet eller enhet höra en leverantör innan de förkastar ett anbud de betraktar som onormalt lågt. De har dock ingen skyldighet att agera i en sådan situation.

Under arbetet har utredaren noterat att både myndigheter och enheter samt leverantörer ibland känt sig begränsade av reglerna som gäller förtydligande kompletteringar och rättelser.

– Vissa vågar inte använda dem av rädsla för att göra fel, vilket kan leda till att man kan förkasta ett bra anbud på grund av ett slarvfel, för att i stället anta något som är mycket dyrare, säger Anna Ulfsdotter Forssell.

För att undvika det föreslår utredningen en ny regel om dialog som gör det lättare för upphandlande myndighet/enhet att ändra brister i ett inlämnat anbud.

För direktupphandlingar föreslår utredningen en ny nationell princip som innebär att den upphandlande myndigheten eller enheten ska ta tillvara konkurrensen i rimlig utsträckning. Ju högre värde på direktupphandlingen, desto större krav på det konkurrensuppsökande arbetet.

Utredningen vill också ge en upphandlande myndighet eller enhet en ny möjlighet att direktupphandla under pågående överprövning (täckningsköp). I övrigt ska man få direktupphandla i samma omfattning som idag.

Det nya förslaget innehåller ingen särskild reglering för välfärdstjänster. Utredningen menar att alla sociala och andra särskilda tjänster (förutom välfärdstjänster och exempelvis hotell- och restaurangtjänster och juridiska tjänster) ska upphandlas i enlighet med de föreslagna flexiblare reglerna. Sociala tjänster och andra särskilda tjänster ska kunna direktupphandlas upp till tröskelvärdet (cirka 7,1 miljoner kronor i LOU och 9,4 miljoner kronor i LUF).

Dokumentationsplikten föreslås gälla från första kronan i stället för från dagens 100 000 kronor.

Utredarna föreslår att dagens beloppsgränser för direktupphandling avrundas till 600 000 kronor i LOU och 1 100 000 kronor i LUF men anser att regeringen borde se över och höja gränserna.

Sverige har betydligt fler överprövningar än andra länder och utredningens uppdrag har också varit att föreslå åtgärder som minskar dessa. Efter en internationell jämförelse föreslår utredaren två nya regler:

  • Ett processkostnadsansvar som ge domstolen rätt att bestämma att den part som förlorar ska ersätta den vinnande partens kostnader för rättegången. Kostnadens storlek är i princip desamma som i allmän domstol.
  • En avgift på 7 500 kronor för att ansöka om överprövning. Avgiften föreslås vara densamma för alla mål och är högre än i allmän domstol (2 800 kronor). Skillnaden beror på att alla som ansöker om överprövning är kommersiella aktörer.

– Vi bedömer att avgiften plus risken att behöva betala motpartens rättegångskostnader kommer att ha en avhållande effekt, säger Anna Ulfsdotter Forssell.

I dag vinner upphandlande myndighet åtta av tio mål och utredarens förhoppning är att processkostnadsansvaret kommer att renodla processen eftersom alla parter, inklusive rätten, kommer att vilja lägga tid på rätt saker.

Utredaren har inte föreslagit någon skyldighet för förvaltningsdomstolar att, i likhet med allmänna domstolar, upprätta en tidsplan för sina mål. Men Anna Ulfsdotter Forssell önskar att de ska bli tydligare när det gäller tidsaspekten.

Hon menar att det finns mycket som kan göras utan att ändra lagstiftningen och hon skulle till exempel gärna se att förvaltningsdomstolarna, i likhet med allmänna domstolar, riktade sina förelägganden tydligare för att begränsa antalet överprövningsmål.

– Vårt processkostnadsförslag skulle göra att det blir naturligt för domstolarna att ta tag i detta.

Till sist konstaterar hon att ett enklare regelverk ligger i allas intresse eftersom det frigör tid för sådant som de flesta vill göra men få hinner med. Till exempel innovationsupphandling, möten med leverantörer, att lära känna marknaden, följa upp avtal, förhandla och diskutera olika former av samarbete.

Birgita Klepke

Välkommen att fortsätta diskussionen med Anna Ulfsdotter Forssell och de två sekreterarna vid konferensen Förenklingsutredningen den 6 september.

Läs mer: DirektupphandlingLouLuf

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026