Nacka kommun ska lägga ut hela IT-driften på entreprenad och kommer under våren att genomföra en upphandling. Idag körs lönehanteringen, skolan och socialtjänstens verksamhetssystem i extern drift och några skolor får support från externa företag. Övriga system, som e-postsystemet och hemsidan, sköter kommunen fortfarande själv.
– Vi har kompetensen att sköta IT-driften, men inte kapaciteten. Det behövs 24-timmars support och det har vi inte idag, säger Per-Olof Andersson, inköpschef på Nacka kommun.
Kommunens system för ärendehantering växer och snart ska det vara möjligt för alla att följa ärenden via nätet. Dessutom har Nacka kommun som mål att alla 13 000 elever i kommunen ska ha en egen dator i skolan.
– Vi måste få till ett mer effektivt och gemensamt system som är tillgängligt dygnet runt, säger Per-Olof Andersson.
Det som ska upphandlas är systemdriften och IT-arbetsplatserna, medan kommunen ska stå för uppföljningen av hur systemen sköts och ställa krav på leverantörerna. Kommunen ska också sköta en helpdesk för medarbetarna.
– Med tanke på att det är första gången som kommunen upphandlar systemdrift så är reglerna i verksamhetsövergång tillämpliga. De som inte följer med till eventuell ny leverantör kommer att erbjudas fortsatt arbete inom kommunen, säger Per-Olof Andersson.
Den 9 februari fattar politikerna beslut om direktiven för projektet. Därefter tar bland annat arbetet med att ta fram en kravspecifikation vid.
– Förberedelserna och utvärderingen får ta tid. Det är viktigt att vi vet vad vi vill ha, men också att vi är tydliga mot leverantörerna så att de förstår vad vi efterfrågar, säger Per-Olof Andersson.
Den 31 oktober 2010 räknar Nacka kommun med att den nya leverantören tar över all IT-drift.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer