I en enkätundersökning från hälsoföretaget Previa uppger en överväldigande majoritet att de trivs med sina jobb. Av de 47 000 som deltog svarade 35 procent “Ja, absolut” på frågan om de trivs med sitt arbete. Lägger man samman alla som lutar åt ett positivt svar på en sexgradig skala blir resultatet ännu tydligare: nio av tio uttrycker sig då positivt.
Bara en procent säger att de absolut inte trivs med sina jobb.
– En förkrossande majoritet säger att de trivs. Det stämmer väl överens med bilden jag får när jag pratar med människor, men det finns också en liten grupp som absolut inte trivs. Där måste man som kollega eller chef reagera. Annars finns risken för allvarliga hälsoproblem, säger Per Larsson, beteendevetare på Previa.
Även frågor om hur samarbetet med närmaste chef fungerar och gemenskapen på avdelningen får generellt positiva svar. Men det finns en risk att tolka svaren som att arbetsplatserna är fria från stressproblem, betonar Per Larsson.
– Att man trivs betyder inte att man inte stressar för mycket. Att tala om “positiv stress” kan vara vilseledande. Jag har träffat många som tyckte att de hade mycket stimulerande jobb, men ändå drabbades av akut utmattning med personlig kris som följd.
– Jag skulle vilja att fler chefer skaffar sig kunskap och förmår att agera, till exempel genom att säga: “nu tar jag bort dig från de här projekten, och så går du hem klockan 17” när någon arbetar för mycket och uppvisat stressymptom.
Undersökningen omfattar anställda från en mängd branscher, och det finns ingen specifik statistik för it-sektorn. Men det finns ingenting som tyder på att it-proffs skulle trivas sämre än genomsnittet, säger Per Larsson.
– Min uppfattning är att de trivs minst lika bra. Men inom it finns specifika stressfaktorer. Utvecklingen går snabbt och man måste ofta lära om, man kan bli stressad av system som inte fungerar, man ha svårt att hitta sina gränser i dagens gränslösa landskap.
Vilket råd skulle du ge till en arbetsgivare som har mindre nöjda anställda?
– Den första åtgärden är att hitta orsakerna. Rätt diagnos är viktig för att kunna sätt in rätt lösningar. Ibland är det en chef som sviktar, ibland handlar det om en konflikt och ibland om ett systemfel. Om närmaste chef inte agerar så är det ledningens ansvar att göra det.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer