
Upphandlingen för en 15-årig avtalsperiod – med planerad start i december 2027 – inleddes för två år sedan.
Nuvarande operatören Styrsöbolaget, som är en del av Transdevkoncernen, konkurrerade med norska Torghatten om avtalet.
Tilldelningsbeslut i favör Torghatten meddelades i oktober ifjol, men Förvaltningsrätten i Jönköping biföll förra veckan en begäran om överprövning från Styrsöbolaget.
Anna Johansson, affärsområdeschef på Västtrafik, skriver i ett mejl till redaktionen att man tagit beslut om att avbryta pågående upphandling för att istället genomföra en ny.
”Bakgrunden till detta är att vi efter Förvaltningsrättens dom bara har ett giltigt anbud och därmed en bristande konkurrens samt att det anbudet som då kvarstår ligger väsentligt över Västtrafiks budget. ”, skriver hon.
Efter att ha prövat ärendet beslutade Förvaltningsrätten att en ny anbudsutvärdering behöver genomföras där Torghattens anbud inte ska beaktas.
Företaget föll på ett obligatoriskt krav om att presentera en ordentlig plan för hur trafikstarten ska organiseras, bemannas och genomföras.
– Det bud som Torghatten lämnade in var visserligen maskat, men när vi såg rubriker och en del av innehållet så anade vi att just delen med risker och möjligheter fattades, vilket Förvaltningsrätten nu också slår fast, sade Maria Litzell, chefsjurist på Transdev, till Göteborgs posten sedan domen meddelats.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer