Arbetet med att skapa den nya Upphandlingsmyndigheten fortsätter. Utredningen som förbereder myndighetens start den 1 oktober har lämnat ett budgetunderlag för myndighetens tre första hela verksamhetsår.
Anslaget får 2016-2018 föreslås bli 76,5 miljoner kronor per år. I budgetunderlaget (pdf) är årliga personalkostnader på 52 miljoner kronor den tyngsta utgiftsposten.
Det betonas att den nya myndighetens roll inte bara går ut på upphandlingsstöd. Till uppgifterna hör även att biträda regeringen i arbete med att genomföra strategin för den offentliga upphandlingen.
Redan 2015 inleds arbetet med att skapa ett nytt område inom upphandlingsstödet. En verksamhet som kretsar kring förvaltning och uppföljning av upphandlade avtal ska påbörjas omgående.
Rent praktiskt har arbetet med Upphandlingsmyndighetens inrättande delats in i nio delprojekt såsom styrning, lokaler, ekonomi, organisation och IT-stöd.
Klart är att Upphandlingsmyndigheten blir helkund hos Statens servicecenter. Utredaren Hans-Eric Holmqvist skrev nyligen under en överenskommelse angående ekonomi- och personaladministrativa system.
Överenskommelsen innebär också att Statens servicecenter kommer att bistå utredningen i arbetet med att inrätta den nya myndigheten. Systemen tillhandahålls som molntjänster.
Upphandlingsmyndigheten kommer att teckna överenskommelse med Konkurrensverket om andrahandsupplåtelse av lokaler. I höst kommer det mer långsiktiga lokalbehovet att utredas.
Nya myndigheten – ska arbeta mer med uppföljning
Upphandlingsmyndigheten ska arbeta mer med uppföljning och kommer dessutom att ha en central roll i genomförandet av regeringens politik inom offentlig upphandling. Det slår utredaren som förbereder starten fast - och föreslår en årlig budget på 76,5 miljoner kronor.
| 2015-03-17
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer