Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Nytt digitalt verktyg synliggör ojämställdheten på jobbet

KarriärDet krävs ett genusperspektiv i det dagliga arbetsmiljöarbetet för att komma tillrätta med kvinnors ökade ohälsa. Arbetsmiljöverket har utvecklat ett digitalt verktyg som analyserar och synliggör skillnader mellan kvinnors och mäns arbetsmiljöer.

| 2017-09-29

Forskningen visar att arbetsplatser där kvinnor är i majoritet ofta har sämre arbetsmiljö än arbetsplatser i mansdominerade sektorer. I den arbetsmiljö där flest kvinnor jobbar har man inte samma förutsättningar vad gäller resurser, tillgång till hjälpmedel och utrustning som i mansdominerade verksamheter. Arbetsmiljöverkets digitala verktyg jämför olika arbetsplatser och synliggör genusskillnader och förutsättningar för en god arbetsmiljö. Forskare har tagit fram verktyget inom ramen för projektet Kvinnors arbetsmiljö som Arbetsmiljöverket drivit.

Alla har rätt till en sund och säker arbetsmiljö

– Vi vet att arbetsmiljön är ojämställd inom de sektorer där många kvinnor arbetar. Här är förutsättningarna för arbetet och arbetsmiljön sämre, riskerna för ohälsa liksom risken för att lämna anställningen i förtid är också större. Det drabbar både kvinnor och män som arbetar inom dessa verksamheter, därför är det viktigt att synliggöra och reflektera över genusskillnaderna och förebygga ohälsan, säger Minke Wersäll, sakkunnig handläggare på Arbetsmiljöverket och tidigare projektledare för Kvinnors arbetsmiljö.

Verktyget riktar sig främst till kommuner, men kan även användas av alla organisationer som är så pass stora att det går att jämföra två olika verksamheten hos en och samma arbetsgivare. Verktyget består av ett frågeunderlag om likheter och skillnader i bemanning, organisation, arbetsmiljö, kommunikation, ledning, styrning, krav och resurser.

Synliggör ojämställda arbetsförhållanden

– Testet ger inte svar på om arbetsmiljön uppfyller krav i lagstiftningen. Men det kan ge ett underlag för att uppmärksamma ojämställda förhållanden som, direkt eller indirekt, kan påverka förutsättningarna för att uppfylla kraven på en god arbetsmiljö för alla, säger Minke Wersäll.

”Hur många medarbetare har cheferna ansvar för?” och ”Är det tydligt och klart för alla hur de ska prioritera när tiden inte räcker till? ”Innebär arbetet att ständigt lösa nya eller oförutsedda problem?”. Det är några av de frågor som ska besvaras i det nya digitala verktyget.

Genusmedvetet arbetsmiljöarbete

Efter att frågorna har besvarats kan arbetsgivare och/eller skyddsombud diskutera resultatet med personalen. Varför ser det ut såhär? Hur kan vi jobba annorlunda? Vad kan förbättras?

– Frågeformuläret bör besvaras av personer med övergripande ansvar för hur arbetsplatsen mår, är organiserad och som vet hur resurser och krav är fördelade. Det krävs ett genusperspektiv i det dagliga arbetsmiljöarbetet för att komma tillrätta med kvinnors ökade ohälsa, säger Minke Wersäll.

Länk till verktyget: Organisera för en jämställd arbetsmiljö

Läs mer: Karriärnyheter

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Rikard Jermsten Foto: Ola Hedin.

GD om nya ”verktygslådan”

Konkurrensverket lyfter myndighetens nya beslutsmandat, ett högre avgiftstak och förlängd preskription som viktiga delar  i nya upphandlingstillsynen. Framåt sommaren kan de första, historiska besluten komma.

Adam Reuterskiöld

Klart för skarpare tillsyn

Hela riksdagen ställer sig bakom ett tuffare regelverk för upphandlingsskadeavgift med ändringar som börjar gälla vid årsskiftet.

Foto: Mostphotos

Efterlyser svensk expertis till Afrika

Kvinnor får mindre än 1 procent av de offentliga affärerna trots att de driver nästan hälften av företagen. Det visar en studie av fem afrikanska länder. ”Jag hoppas att svenska aktörer kan bidra med sin expertis”, säger Therese Sjöström Jaekel som arbetar på svenska ambassaden i Etiopien.

Inköpskonsult tar in ny ägare

Private equity-bolaget Sobro är ny huvudägare i inköpsgruppen EFFSO som samtidigt breddar sitt erbjudande och nyanställer.

Överväger köttbegränsning

Krav på nollutsläpp vid bygg- och anläggningsarbete. Maxgräns för andelen rött kött som köps in. Det kan bli verkligen inom norsk offentlig upphandling, enligt en rapport från Miljødirektoratet.

Uppstickare tar in 10 miljoner

Areachica, som erbjuder ett system för upphandlings- och inköpsprocesser, tar in 10 miljoner kronor i nytt kapital. ”Pengarna ska bland annat satsas på AI-utveckling”, säger Ola Lindewald, delägare och vd.

Lediga jobb

Avtals- och systemförvaltare till Käppalaförbundet

Avtalsförvaltare/avtalscontroller till Stockholm vatten och avfall

Sourcing Category manager till Inera

IT-upphandlare till Säkerhetspolisen

Upphandlare till Österåker

Upphandlare till Sollentuna kommun

Vi söker dig som är upphandlare eller inköpare och vill ta steget till att bli upphandlingskonsult

Senaste nyheterna

GD om nya ”verktygslådan”GD om nya ”verktygslådan”
Klart för skarpare tillsynKlart för skarpare tillsyn
Efterlyser svensk expertis till AfrikaEfterlyser svensk expertis till Afrika
Inköpskonsult tar in ny ägareInköpskonsult tar in ny ägare
Överväger köttbegränsningÖverväger köttbegränsning
Uppstickare tar in 10 miljonerUppstickare tar in 10 miljoner
Här är alla nya tröskelvärdenHär är alla nya tröskelvärden
Fortsätter outsourca upphandlingFortsätter outsourca upphandling
ANNONS FRÅN AFF

Vem ska vara ombud för entreprenaden?

Vi håller på med en upphandling av parkskötsel. Vem ska stå som ombud för entreprenaden? Vi på upphandlingsenheten ansvarar för alla avtal och borde vara ombud, samtidigt är det parkavdelningen som ska sköta entreprenaden operativt. Vad säger Aff?

Senaste kommentarerna

  • Digitaliserar för miljönDet här ska bli spännande att följa. Jag hoppas verkligen att Upphandling24 gör en uppföljning på detta så att vi...
  • Lycksele upphandlar kossorBra och innovativt upplägg! Det här vill vi se mer av och som upphandlare är det denna typen av innovativa...
  • Lycksele upphandlar kossorBra jobbat Lycksele, kul att se även en mindre kommun ta detta steg för en levande landsbygd och framförallt att...
  • Fånge i systemetDet är väl inte mer än rimligt att upphandlande organisationer känner till hur deras upphandlingssystem fungerar i olika situationer? TendSign...
  • Fånge i systemetUtmärkt att UM för en gångs skull tvingas ta ansvar. Det har skett en alldeles för negativ utveckling av annbudsgivares...
ANNONS FRÅN B3 UPPHANDLING

Elektronisk inköpsprocess – ­”Hur kommer vi vidare?”

Sedan lagen om e-faktura trädde i kraft hanteras ca 80% av fakturaflödet elektroniskt i offentliga organisationer, men fakturamatchning och e-beställning fortsätter att ligga på förhållandevis låga nivåer. Hur kommer vi vidare?

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari
  • Anbuds­utvärdering | 20 mars
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars
  • Agil upphandling | 9 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 10-11 april
  • Leda upphandlingar effektivt | 29 april
  • Hållbar upphandling | 7 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2024
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2024
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Våren 2024
ANNONS FRÅN FAIR TRANSPORT

Upphandlare kan göra skillnad med hållbara transporter

Klimatomställningen är mer angelägen än någonsin och upphandlare kan göra skillnad genom att ställa krav på hållbara transporter. Viljan finns där men också hinder – som Fair Transport kan lösa.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Öppen men tydlig utvärderingsmodell
  • Hållbart beställarengagemang
  • Kammarrätten vägleder om preklusion
  • Varför samarbetar inte fler företag?
  • Hyresundantag och byggherretjänst
  • Svepande påståenden räcker inte
  • Myndighets mejl måste lämnas ut
  • ”Mer av detta” – Praxisdagen 2023
  • Koncession blev lösningen för äldre
  • Skada trots passivitet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Undvik falluckor vid ramavtal!

– Det är så spännande att borra ner sig i de juridiska frågeställningarna som gäller just ramavtal och avrop från ramavtal. Hur kan du upphandla och använda dig av ramavtal på ett så praktiskt sätt som möjligt? Det frågar sig Mathias Sylvan, som leder kursen Ramavtal. Men han varnar också för de minor du kan gå på.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »