I en effektiv inköpsorganisation finns ett systematiskt samspel mellan inköpsfunktionen, ledningen och verksamheten.
I våras presenterade Upphandlingsmyndigheten, UMH, ett sjupunktsprogram för ändamålsenliga inköpsorganisationer, som väntar på återkoppling från regeringskansliet.
Under tiden lanserar nu UHM ett stöd som ska bidra till effektivare inköp.
– Vi har tagit fram en modell som visar vad som utmärker en ändamålsenlig inköpsorganisation och ett stöd som möjliggör bedömning av vad en enskild organisation behöver göra för att bli mer ändamålsenlig, säger Tobias Jobring, affärsutvecklare på Upphandlingsmyndigheten.
Stödet består av tre delar:
- En enkät för självskattning som besvaras av inköpsorganisationen och högre chefer. Resultatet visar organisationens inköpsmognad och presenteras digitalt.
- Ett stöd på UHM:s webbplats. Stödet visar steg för steg hur en ändamålsenlig inköpsorganisation byggs upp.
- En dialogguide som kan användas i workshops där ledning och inköpsorganisationen medverkar.
Läs mer om UHM:s arbete med att ta fram stödet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer