Hon har skapat en utbildning för receptionister, där hon använder erfarenheterna från sitt yrkesliv till lära ut den svåra konsten att med små medel och på kort tid göra ett gott intryck på andra människor.
Enligt Madeleine Alfvén är ett första steg till en ökad social kompetens att bli medveten om de små detaljer som styr vår kommunikation.
– Alla förstår säkert att den verbala kommunikationen – det vi säger och förmedlar till andra med ord – spelar en stor roll för hur vi uppfattas av andra. Men det är minst lika viktigt att tänka på hur vi gör det, säger hon.
– Din icke-verbala kommunikation: dina kläder, en eventuell vigselring eller andra smycken, tatueringar eller om du har klistermärken på din jacka, berättar något om dig för de du träffar. Och detsamma gäller ditt kroppsspråk: Hur du står, ditt tonläge, dina gester, om du tittar den du pratar med i ögonen och om du bjuder på ett leende. Det är minsta lika viktigt som vad du säger.
När vi förstår att interaktionen med en annan människa börjar redan innan vi öppnat munnen, är det enklare att förstå vikten av att följa de oskrivna regler som gäller i arbetslivet. Att läsa av och förhålla sig till företagets dress cod och att säga ”godmorgon” när du kommer varje dag, handlar inte bara om att smälta in. Det är sätt att underlätta samarbete och skapa en miljö där dina kollegor känner sig trygga och välkomna, vilket i slutändan underlättar både för dig och dem att göra ett bra jobb.
– Om du är en skicklig kommunikatör, som visar för människor omkring dig att du ser dem och att du lyssnar på dem, så kommer de att känna sig trygga och lugna, och med största säkerhet kommer det att behandla dig på samma sätt. God kommunikation smittar av sig och skapar en god cirkel, säger Madeleine Alfvén.
Så oavsett om du sitter i en anställningsintervju, nätverkar på ett mingel eller jobbar med ett projekt i ett arbetslag, se till att vara med och skapa en atmosfär där människorna omkring dig känner sig inkluderade.
Och kom ihåg att också de små detaljerna kan göra den stora skillnaden.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer