Alla myndigheter har ansvar för att bevara sin information, oavsett om den finns i pappersform eller digital form.
Men dagens system är i många fall gamla och tekniken förlegad. Därför krävs en ny förvaltningsgemensam e-arkivtjänst för att kunna bevara myndigheternas information för framtiden.
Det konstaterar Statens servicecenter som gör en upphandling av ett statligt e-arkiv.
Syftet är att det skapa möjlighet för staten att sänka kostnaderna, men också möjlighet att se till att informationen lagras säkert och långsiktigt.
Av säkerhetsskäl kommer staten stå för den tekniska driften av e-arkivtjänsten. Däremot kommer Statens servicecenter att teckna avtal med en eller flera leverantörer för själva tjänsten.
– Det här en möjlighet inte bara för myndigheterna att effektivisera verksamheten utan också en möjlighet för näringslivet att teckna avtal med staten, enligt Thomas Pålsson, generaldirektör för Statens servicecenter.
Han säger att informationen även ska kunna återanvändas av olika intressenter, såsom näringslivet och media, på kort och lång sikt.
Upphandlingen har tidigare kantats av problem. Den första gången höll ingen av leverantörerna tillräcklig kvalitet när det gäller säkerhet.
I december 2018 avbröts upphandlingen återigen efter att priset från den enda deltagande anbudsgivaren ansågs för högt.
Det finns ett stort intresse för anslutning till en e-arkivtjänst. Det visar Statens servicecenters slutrapport till regeringen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer