För de 142 investeringsobjekten i den senaste revideringen av nationell plan var den genomsnittliga kostnadsökningen 39 procent på bara fyra år, totalt 58 miljarder kronor, enligt granskningen.
– Det är framför allt under planeringsfasen som systematiska kostnadsökningar uppstår. Under projektets byggfas finner vi inga systematiska kostnadsavvikelser, säger Magnus Landergren, projektledare för granskningen.
Riksrevisionen konstaterar också att regeringen sällan omprövar fattade investeringsbeslut när kostnaden visar sig bli högre. Detta trots att planeringssystemet innehåller ytterligare två kontrollstationer.
– Om regeringen oftare omprövade sina investeringsbeslut när den får ny information skulle statens satsningar på infrastruktur sannolikt bli mer samhällsekonomiskt effektiva, säger riksrevisor Helena Lindberg.
Granskningen visar vidare att Trafikverkets arbete med kostnadskalkyler har ett antal brister. Trafikverket genomför till exempel inte någon löpande utvärdering av vad som orsakar de identifierade kostnadsökningarna, vilket gör det mycket svårt att motverka liknande händelser i framtiden.
Varken regeringen eller Trafikverket kommunicerar de kostnadsökningar som uppstår under projektens gång, vare sig för enskilda projekt eller sammantaget för hela den nationella infrastrukturplanen, enligt Riksrevisionen.
Är det mer sannolikt att Trafikverket inte kan räkna eller att det handlar om institutionaliserad korruption?
Tyvärr hittar jag inget om höghastighetsbanornas fördyring i sin helhet under planeringsfasen. Det enda är att man tar upp är Ostlänken och skriver att den fördyrats 10 miljarder under “den sena planeringsfasen.”
Men här måste Riksrevisionen gjort en jättemiss. Sedan förra infrastrukturbeslutet för fyra år sedan har kostnaderna för Ostlänken ökat från 52 miljarder till 83 miljarder. Alltså en ökning på 29 miljarder eller 53 proc.
Samtidigt har man beslutat att ändra spårunderbyggnaden från fasta spår till bana med slipers lagda i singel. På det har man sparat 11 miljarder. Ska man få ett jämförelsetal måste man lägga till det och blir ökningen 40 miljarder eller uppgång med 76 proc.