Under fyra dagar – 30 september till 3 oktober – bjuder Västerås stad in till föreläsningar och öppet hus.
– Det är första gången som vi prövar det här upplägget. Alternativet är annars det mer traditionella att sprida ut aktiviteter över hela året, säger Malin Lundqvist, som är biträdande inköpschef i Västerås stad.
Vilka fördelar ser ni med en särskild vecka?
– Det blir lite mer som ett event där vi tror att ett samlat grepp kring inköp gör vårt arbete mer synligt. Vi skapar en arena för att diskutera inköpsfrågor och det kan i sin tur öka medvetenheten och förståelsen för vårt viktiga arbete.
Det är främst medarbetare från Västerås stad om håller i olika föreläsningar, där inköpsfrågor lyfts fram ur olika perspektiv, men även externa parter som Upphandlingsmyndigheten och Ekobrottsmyndigheten kommer att medverka.
Inköpsveckan bygger på en uppdelning i temadagar med olika målgrupper varje dag.
– Vi vill nå ut till olika grupper som medarbetare respektive chefer inom kommunorganisationen, politiker och leverantörer. Huvudbudskapet är att vi önskar mer av dialog i alla led kopplat till inköps- och upphandlingsfrågor, säger Malin Lundqvist.
Hur verkar intresset för ”veckan”?
– Glädjande stort. Vi har fått in bra med anmälningar och mycket positiv respons från både näringslivet och internt inom vår organisation.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer