Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Så leder han under pandemin

KarriärSedan 1 augusti är Martin Kruse, inköpschef på Arbetsförmedlingen, även tillförordnad chef för hela förvaltningsavdelningen med 420 anställda. ”Vi klarar verksamheten bra på distans men det är en utmaning att ha koll på hur medarbetarna mår – under ytan”, säger han.

| 2020-11-27
Martin Kruse, inköpschef på Arbetsförmedlingen.

Mitt under coronapandemin fick Martin Kruse, inköpschef på Arbetsförmedlingen frågan om han ville bli tillförordnad chef för hela förvaltningsavdelningen från den 1 augusti.

Där arbetar 420 anställda, varav ett 80-tal finns på inköpsavdelningen.

– Nu har jag båda uppdragen fram till juni nästa år, och det fungerar bra. Jag har fått lära mig mer om andra områden, exempelvis ekonomi, lokaler och säkerhet. 

– Samtidigt är inköpsavdelningen, där jag varit chef i snart åtta år, väldigt självgående. Jag är dock fortfarande inköpschef, men har lämnat den operativa ledningen till mina enhetschefer, säger han.

Liksom som de flesta av arbetsförmedlingens runt 10 000 anställda har han arbetat hemifrån utan avbrott sedan den 17 mars. I hans fall från villan på Värmdö.

– Det är skönt att slippa pendla två timmar varje dag. Men saknar vårt nya kontor i Solna jättemycket och längtar tills vi kan sitta där igen.

Hur påverkas verksamheten av distansarbetet?

– Det är lite förvånande men själva produktionen flyter i stort på som förut. Vi har inte några större problem med vissa typer av arbetsuppgifter eller förseningar. Samtidigt är det svårt att se de långsiktiga effekterna för exempelvis upphandlingarna. Blev det här avtalet lika bra som det hade blivit om vi haft en brainstorming tillsammans på kontoret? Facit visar sig först om något år.

Kan kvaliteten på upphandlingarna påverkas?

– I de fall man behöver förhandla inför ett avtalstecknande är det inte säkert att det blir lika bra för någon av parterna när man bara möts digitalt. En förhandling ska vara ett tillfälle att bygga förtroende så att båda blir nöjda, det är svårare om man inte träffas.

Vilka utmaningar möter du som chef?

– Den stora utmaningen är att det nu är svårare att följa medarbetarna och läsa av hur de verkligen mår, inte bara på ytan. Och om någon mår dåligt av att sitta ensam hemma och jobba är den stora utmaningen: vad kan man egentligen göra? Därför har vi involverat våra skyddsombud mera. Vi använder också en metod där vi kan följa hur medarbetarna självskattar sitt mående. 

 Vad kan man göra?

– Mycket handlar om att hitta rutiner för dialog, inte bara om själva jobbet utan även allt runtomkring. Att få tid att se och prata med varandra. När det gäller vår ledningsgrupp har vi kompletterat våra veckovisa möten med en halvtimmes briefing varje morgon. Små saker som gemensamt Skype-fika kan också vara viktigt.

 Har du fått tänka om på något sätt?

–  Jag älskar att rita och visa på whiteboard. Men med facit i hand kanske det inte var så viktigt med ritandet i våra kreativa processer som jag trodde. Det funkar ju ändå.

Fotnot: Sedan i våras är Martin Kruse ordförande för Sveriges Offentliga Inköpare, SOI.

Läs mer: Karriär ArbetsförmedlingenCoronapandeminCoronaviruset

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Så leder han under pandemin"

  1. Kalle Kula skriver:
    7 december, 2020 kl. 11:39

    Var inte han chef under denna skandal och blir nu berfodrad??

  2. Stefan Mathias Thomas skriver:
    21 december, 2020 kl. 19:51

    Märkligt att myndigheten är så mån om sin personal. Själv fick jag sitta utan arbetsuppgifter i 10 månader. Jag var hemma och ingen brydde sig. Hade även kollegor som var hemma i 2 år utan att någon brydde sig. En satt och stickade i personalrummet varje förmiddag. Sen gick hon hem. Nu är det plötsligt viktigt med skyddsombud och att se att alla har det bra.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

”Ta ansvar för uttjänt IT”

Inköpare måste ta större ansvar för problemen som uttjänta IT-produkter orsakar i utsatta områden över hela världen. Det anser TCO Development som nu godkänt två insamlingsföretag som uppfyller sociala och miljömässiga krav.

Riksbanken utreder oegentligheter

Det finns misstänkta oegentligheter i relationen mellan Riksbanken och en leverantör. Efter en visselblåsning och utredning har frågat nu nått Riksbankens personalansvarsnämnd.

Tar klivet till näringslivet

Karriär

I mitten av maj lämnar Katarina Appelqvist jobbet som inköpschef i Kungsbacka för att bygga upp konsultföretaget B3 Upphandlings nysatsning på Västkusten. ”Det känns både läskigt och superhärligt när kartan inte är ritad”, säger hon.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet.

Rundabord med sikte på ny strategi

Regeringen vill stöpa om den nationella upphandlingsstrategin till en mer praktiskt inriktad handlingsplan. Särskild vikt läggs på ökad konkurrens och att stötta offentliga inköpsorganisationer.

Lisa Hörnström

Vill skingra ”Hamburg-dimman”

Risken för att trampa över upphandlingslagarna får kommuner att tveka om samverkan med andra kommuner. Det framgår av en analys från Statskontoret, som vill att Upphandlingsmyndigheten, UHM, stärker stöd och vägledning på området.

”Tjäna på effektiva konsultinköp”

Debatt

När det finns ett löpande behov av olika typer av konsulter blir tillfälliga lösningar för konsultbemanning både kostnadsdrivande och ineffektiva. Det är märkligt att företag och offentliga verksamheter inte systematiserar sina konsultinköp för att reducera kostnaderna, skriver Jesper Molin.

Lediga jobb

Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet

Upphandlare till Stockholms universitet

  • Upphandlingscontroller till Uppsala universitet
  • Upphandlingsrådgivare till Riksbanken
  • Senior upphandlare med inriktning IT till statens inköpscentral
  • Förvaltare till Statens inköpscentral
  • Upphandlare till Norrköpings kommun
  • Strateg – försörjningsberedskap Region Gotland
  • Upphandlingskoordinator till Sollentuna kommun
  • SVT söker strategisk inköpare
  • Strategisk upphandlare till Jämtkraft
  • Familjebostäder söker Strategisk inköpare
ANNONS FRÅN AFF

Ordning och reda på avtalen

Det är viktigt att avtalen är likartade för att alla ska förstå dem, då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Man kan helt enkelt fokusera på annat än olika avtalsformuleringar.

Senaste nyheterna

”Ta ansvar för uttjänt IT””Ta ansvar för uttjänt IT”
Riksbanken utreder oegentligheterRiksbanken utreder oegentligheter
Tar klivet till näringslivetTar klivet till näringslivet
Rundabord med sikte på ny strategiRundabord med sikte på ny strategi
Vill skingra ”Hamburg-dimman”Vill skingra ”Hamburg-dimman”
”Tjäna på effektiva konsultinköp””Tjäna på effektiva konsultinköp”
Stärker transporterna med nytt avtalStärker transporterna med nytt avtal
Tror på dialog om matpriserTror på dialog om matpriser
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lägg inte avtalet i byrålådan!

Likväl som du gör upphandlingar måste du jobba aktivt med uppföljningar av avtal, det är en viktig byggsten i en verksamhet och något som måste prioriteras menar Petra Rantzow, expert på avtalsförvaltning och kursledare på Upphandling24.

Senaste kommentarerna

  • Alla mot TrafikverketÄntligen händer något mot det självgoda och inkompetenta Trafikverket. Vilket annat bolag skulle försämra komforten för sina resenärer? Det räcker...
  • Sista chansen för löneenkätenHej, den publicerades de 14 februari. Läs mer här: https://upphandling24.se/sa-mycket-tjanar-upphandlare-2023/
  • Sista chansen för löneenkätenHejsan, Vecka 8 har passerat så jag undrar när årets statistik presenteras?
  • Fiskburgare i topp i jakt på matsvinnVilket utmärkt exempel på hållbarhetstänk. Bravo!
  • Sju firar tioBra jobbat, Anders!

Aktuella utbildningar

  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023 FULLBOKAD
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2023
  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober 2023
  • Agil upphandling | 19 oktober 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Dialogmöten höjer konstens kvalitet
  • Då ska ska-kraven vara uppfyllda
  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?
  • Hittade vägen till nya normer
  • Förutsättningar för prisavdrag
  • Professionalisering och politisering

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »