Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Så toppar du din linkedin-profil

KarriärNär det kommer till dagens rekryteringsmetoder finns det ett gammalt uttryck som känns mer aktuellt än någonsin: ”Syns du inte så finns du inte”. Emilie Hedman, rekryteringsspecialist på Dfind, tipsar om hur du gör dig synlig på Linkedin.

| 2019-09-07
Småföretag

Arbetsgivare går allt mer och mer ifrån den traditionella rekryteringsprocessen där man hittar kandidater via en annons till att mer och mer proaktivt bygga upp professionella nätverk online. Därför, om du är intresserad av att bli kontaktad för nya jobbmöjligheter, är det viktigt att du finns sökbar via sociala medier och att det är enkelt att kontakta dig.

I en kandidatdriven marknad gäller det som rekryterare att ständigt ligga steget före för att identifiera och hitta de kandidater kunderna efterfrågar. Detsamma gäller för dig som kandidat. När det kommer till sociala medier så är det framförallt Linkedin som många använder sig av för att hitta potentiella kandidater till pågående och framtida rekryteringar. Din Linkedin-profil kan med andra ord vara nyckeln till ditt nästa drömjobb.

Vad är då viktigt att tänka på för att vara så attraktiv som möjligt på Linkedin?

Profilbild

Se till att din profilbild föreställer dig (inte din hund eller katt) och att den ger ett professionellt intryck.

Rubrik

Din professionella rubrik anger din nuvarande titel eller status och bör vara så uppdaterad som möjligt. Tänk på att det är rubriken som  styr om  rekryterare som söker en viss typ av profil kommer att hitta dig. Så se till  att den speglar det du faktiskt arbetar med. Är du arbetssökande är det givetvis bra om det framkommer i rubriken.

Tidigare anställningar

Detta är ditt digitala cv! Lägg lika mycket tid på din digitala profil som du skulle göra på ett traditionellt cv. Visa vad du kan och beskriv kortfattat vad din nuvarande- och tidigare roller inneburit.

Utbildning och kurser

Att uppdatera sina utbildningar och kurser samt eventuella certifieringar är också en god idé då även dessa kan vara avgörande för huruvida du kommer att sticka ut bland andra kandidater eller inte. Ange även specifika kompetenser som du besitter.

Kontaktuppgifter

Om du är öppen för nya möjligheter är uppdaterade kontaktuppgifter A och O. Ofta finns intressanta profiler men tyvärr saknas kontaktuppgifter, vilket försvårar arbetet avsevärt. Notera också att det krävs ett premiumkonto på Linkedin för att kunna skicka Inmail till kandidater som ligger utanför sitt nätverk, något många arbetsgivare inte har.

Personlig presentation

Att skriva några rader om dig själv och din bakgrund i din profil är såklart alltid positivt och ger en bra bild av vem du är och vad du kan. Orden du använder dig av blir nyckelord vid sökningar men tänk på att en presentation inte bör ersätta ovanstående punkter.

Med andra ord, ta dig tid att skapa en Linkedin-profil som verkligen speglar vem du är, vad du gör och vad du kan. På Linkedin handlar allt om att nätverka och givetvis är det precis så du ska använda mediet. Linkedin kan öppna dörrar till värdefulla kontakter som kan generera spännande affärsmöjligheter likaväl som jobberbjudanden, så se till att vara med där det händer!

Artikeln kommer ursprungligen från Randstads karriärblogg.

Emilie Hedman
Recruitment Specialist, Dfind.

Läs mer: KarriärKarriärnyheter

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Tranås kommun utreds igen

Efter en anonym anmälan återupptar Konkurrensverket den nedlagda utredningen av Tranås kommuns affärer med delvis kommunägda bolaget Tranås United.

Så mycket tjänar upphandlare

42 436 kronor i månaden. Så hög är medellönen för upphandlare i kommuner och regioner. Men skillnaden mellan olika delar av landet är stor.

Trafikverket häver jättekontrakt

Trafikverket häver kontraktet med entreprenören som bygger deletapp Haga, i Västlänken i Göteborg. Huvudskälet är omfattande och tilltagande förseningar.

Andel prövningar ned 20 procent

Andelen överprövningar minskade med 20 procent från 2020 till 2021. Det visar statistik från Upphandlingsmyndigheten.

Lämnar UHM för advokatfirma

Karriär

Upphandlingsmyndighetens chefsjurist Anders Asplund går till en advokatfirma som byggts upp av Konkurrensverkets tidigare chefsjurist Per Karlsson.

Foto: Stockholms stad och Mostphotos

Tar strid mot kriminella

Stockholms stad har tröttnat på yrkeskriminella som skor sig på stadens upphandlingar. Nu ska personal som arbetar med utbetalningar utbildas för att upptäcka fel.

Lediga jobb

Strategisk inköpare till Specialpedagogiska skolmyndigheten

IT-upphandlare till Haninge kommun

Sugen på att bli upphandlings­konsult inom IT eller bygg?

  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Kategoriledare till Statens fastighetsverk
  • Verksjurister till säkerhetspolitisk myndighet
  • Kvalificerad Inköpare till vårt huvudkontor i Borlänge
  • Upphandlingschef till Nässjö kommun

Senaste nyheterna

Tranås kommun utreds igenTranås kommun utreds igen
Så mycket tjänar upphandlareSå mycket tjänar upphandlare
Trafikverket häver jättekontraktTrafikverket häver jättekontrakt
Andel prövningar ned 20 procentAndel prövningar ned 20 procent
Lämnar UHM för advokatfirmaLämnar UHM för advokatfirma
Tar strid mot kriminellaTar strid mot kriminella
Strängnäs styr med serierSträngnäs styr med serier
”Varde kategoristyrning””Varde kategoristyrning”
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • Ingen likabehandling i FalkenbergVänskapskorruption
  • Ingen likabehandling i FalkenbergDetta är inget annat än vänskapskorruption och skall också behandlas som det, det är ju uppenbart att den aktuella leverantören...
  • Nu startar lönekartläggningenÄr redan prenumerant.
  • Ingen likabehandling i FalkenbergLite slarvigt formulerat av mig. De delarna i händelsekedjan - 9/4 och 18/5 - har uppdaterats.
  • Ingen likabehandling i FalkenbergSakfrågan tycks vara ställd bortom allt tvivel, men jag har en undran kring rapporteringen. "FF:s anbud ligger över kommunens kostnadsram...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)
  • Kontraproduktiv begäran om sekretess
  • Bevis krävs för ”Hamburgundantaget”
  • Nytt år, nya möjligheter!
  • Ha en plan för den digitala revolutionen
  • Skynda långsamt?
  • Negativt pris kan också vara ett pris
  • Tillsammans kan vi få cirkulär ekonomi

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »