
I höstas inledde Trafikverket granskningar av flera stora infrastrukturprojekt efter kraftiga kostnadsökningar.
Slutsatsen är att kontrakt med löpande räkning utnyttjas för att slippa ta ansvar enligt kontraktet.
– Det kan handla om överdebitering, icke konkurrensutsatta materialpriser, gynnande av interna koncernbolag i upphandlingar och ineffektiv produktionsplanering, säger Patrick Guné, verksamhetsområdeschef Stora Projekt i ett pressmeddelande.
För att minska risken för nya problem har Trafikverket beslutat införa en ny affärsform för anläggningsbranschen.
Den så kallade alliansmodellen innebär att byggherre och leverantörer har en gemensam organisation och delar på ansvaret för planering, projektering, färdigställande och kostnadsstyrning för infrastrukturprojekt.
– Trafikverket tecknar det första kontraktet i Sverige enligt alliansmodellen med Peab för genomförande av entreprenaden av förbifarten av E22 förbi Söderköping, säger Patrick Guné.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer