Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Så sparar du pengar i skrivarupphandlingar

Juridisk krönikaSkrivmarknaden har revolutionerats med ny avancerad teknik, vilket lett till oväntade problem med kravställandet i många upphandlingar. Sammanblandning av olika skrivarkategorier är den vanligaste missen, skriver Christoffer Stavenow.

| 2014-06-05

Stora verksamheter använder ofta flera typer av skrivare i sina olika verksamheter.Däremot vill man gärna köpa av samma leverantör, vilket underlättar administrationen.

Problemet är att producenter och återförsäljare av specialskrivare ofta är specialiserade på endast en skrivarkategori. Genom att blanda samman kategorier, begränsas ofta konkurrensen till en eller ett par stora återförsäljare.

Skrivare kan i dag vara helt olika produkter, med olika ändamål. Alla känner till kontorets stora multifunktionsskrivare som skannar, faxar, kopierar och skriver ut. Den väger runt från 50 kg och uppåt och står på alla större kontor.

Vad färre känner till är att många verksamheter använder specialskrivare. De kan ha vitt skilda ändamål. De kan väga från två till 500 kg. Skrivare kan idag vara avancerade digitaltrycksmaskiner (produktionsskrivare) som väger 500 kg och står på tryckerier. De kan vara tre meter breda och skriva ut stora väggplanscher och kosta 500 000 kr. Den andra ytterligheten specialskrivare för etiketter som väger två kg och kostar 2000-4000 kr. Det finns även skrivare av kreditkort av plast eller skrivare som kan trycka på träfanér. Det finns skrivare för patientarmband och kvittoskrivare. Det finns i dag till och med 3d-skrivare som kan ”skriva ut” produkter i plast och metallmaterial.

Normalt sett är det inte samma leverantörer som tillhandahåller skrivare inom olika områden. Låt oss exempelvis leka med tanken på att man upphandlar etikettskrivare och multifunktionsskrivare med samma kravställning. Resultatet av en sammanblandning av etikettskrivare och multifunktionsskrivare riskerar att bli en mycket dålig affär.

För det första kan endast en eller ett par av de största återförsäljarna leverera skrivare inom alla vitt åtskilda specialområden, och då med hjälp av underleverantör. Sammanblandningen av etikettskrivare och multifunktionsskrivare i en upphandling får därför en rent diskriminerande verkan gentemot leverantörerna.

För det andra kan inte samma krav med rimlighet ställas på så olika produkter. Med tanke på att det rör sig om helt olika storlek, teknik och prisbild för produkterna, finns helt olika behov och finansieringslösningar för att göra en god affär. Kontorets dyra multifunktionsskrivare som kan kosta 150 000 kr per styck att köpa in, kan lämpligtvis leasas med serviceavtal.

Alternativ kan det vara affärsmässigt att upphandla fullserviceavtal med betalning per kopia via ett räkneverk. När skrivaren börjar bli dålig, servas den eller byts ut mot en ny av leverantören. Att stå med en egen trasig skrivare kan bli en dyr affär för myndigheten. För billiga etikettskrivare som kostar 2 000-4 000 kr, och väger några kilo, köper man in och beställer ett par extra ifall någon går sönder. Förbrukningsmaterial köps in via ramavtalet.

Självklart bör inte etikettskrivare finansieras varken via leasing eller hyras per kopia, det skulle vara en dålig affär för myndigheten. En etikettskrivare är så pass billig att service inte lönar sig att köpa. Det är bättre att köpa in ett par extra skrivare och ha på lagret om någon går sönder.

Stalltips vid skrivarupphandling
Några saker att tänka på för att undgå de dolda kravfällorna i skrivarupphandlingar:
Tänk affärsmässigt, blanda inte ihop krav från olika kategorier

  • Dela in upphandlingen i olika kategorier
  • Tillåt anbudsgivare att lämna anbud i just den kategori de verkar inom
  • Överväg finansieringslösningar och anpassa utvärderingsmodellen för olika produktkategorier
  • Var öppen för olika leverantörer inom respektive kategori

Christoffer Stavenow
Stavenow & Partners
 

Läs mer: JuridikJuridisk krönika Big DataChristoffer StavenowLagringMolnetSäkerhetSkrivarupphandlingar

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Jennie Larsson

Närmare till Piteå än Bornholm

Region Skåne tar ut svängarna rejält i en definition av närproducerade livsmedel. Hela Sverige ska räknas som närproducerat för att enklare uppnå miljömål. Trenden är samtidigt en snabb minskning av ekologiska livsmedelsinköp.

Malmö stad bryter med Securitas

Malmö stad kommer inte att förlänga ett avtal med Securitas efter en granskning som indikerar att säkerhetsföretaget kan ha fått insiderhjälp med att vinna upphandlingen.

Foton: Kristian Pohl, regeringskansliet, respektive riksdagen.

Eniga om riktade upphandlingar

Socialdemokraterna hämtar stöd från Kristdemokraterna och Liberalerna för att få igenom sin politik för att gynna idéburna organisationer.

Hoppas på snabb ”Exit LOU”

Sveriges allmännytta gör undantag från LOU till huvudkrav för att motverka skenande byggkostnader. En ny rapport ger en bild av omkring 20 procent högre prisnivåer i pågående upphandlingar.

Gävles allmännytta pausar byggen

Gävle kommuns allmännytta Gavlegårdarna pausar nyproduktion av bostäder till följd av det osäkra världsläget.

”LOU måste förtydligas”

LOU är luddig vilket hämmar hållbara it-upphandlingar. Det anser TCO Developments vd Sören Enholms som vill se ett förtydligande.

Lediga jobb

Strategisk inköpare, Affärsområde IT och Förvaltning, Sektion Inköp HR IT

Erfaren upphandlare

Upphandlare med känsla för hållbara affärer

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Inköpsstrateg

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Strategisk inköpare

Upphandling Södertörn

Upphandling Södertörn söker upphandlare

  • Sidas söker en inköpshandläggare
  • Sida söker en inköpscontroller
  • Upphandlingsadministratör
  • Adda söker en bolagsjurist som vill göra samhällsnytta
  • Upphandlare med controlleransvar till Halmstads Energi och Miljö AB
  • Upphandlare till Tyresö kommun
  • Inköpsanalytiker i början av sin karriär till Nacka kommun!
  • Inköpare som vill utvecklas i Nacka kommun!
  • SIS söker en junior upphandlare
  • SIS söker en senior upphandlare
  • Upphandlare till KTH
  • Upphandlare, entreprenad till Huddinge kommun
  • Hållbarhetsansvarig till Statens inköpscentral
  • Erfaren Upphandlare till Kista eller Linköping
  • Tullverket söker upphandlare
  • Avtalsförvaltare till Regionfastigheter i Lund
  • Jurist till inköpsenheten, placering Stockholm
  • Inköpschef, Skellefteå kommun
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Senaste nyheterna

Närmare till Piteå än BornholmNärmare till Piteå än Bornholm
Malmö stad bryter med SecuritasMalmö stad bryter med Securitas
Eniga om riktade upphandlingarEniga om riktade upphandlingar
Hoppas på snabb ”Exit LOU”Hoppas på snabb ”Exit LOU”
Gävles allmännytta pausar byggenGävles allmännytta pausar byggen
”LOU måste förtydligas””LOU måste förtydligas”
Kritiserar två regionerKritiserar två regioner
Chef igen – nu som interimChef igen – nu som interim
ANNONS FRÅN AFF

För oss är Aff ett viktigt verktyg

Om inte Aff fanns skulle  vi tvingas att skapa vår egen standard för att definiera vårt drift- och underhållsuppdrag, i stället för att kunna luta oss mot en branschstandard. Det skulle vara både jobbigt, ineffektivt och kostsamt, säger Andreas Mattsson områdeschef på Region Halland.

Senaste kommentarerna

  • Hoppas på snabb ”Exit LOU”Tänk att världen är så grym. Först en pandemi, följt av stopp i Suezkanalen för att sedan bli krig i...
  • Hoppas på snabb ”Exit LOU”Alltså. Att den här frågan alltjämt kan tillåtas leva. Läs nedan. Särskilt sista två styckena. "Av förarbetena till AKBL framgår...
  • Eniga om riktade upphandlingarDet här var ett oönskat förslag. Under nuvarande regeringsinnehav har vi tyvärr sett riktningar och snedvridningar av LOU successivt, till...
  • Hoppas på snabb ”Exit LOU”Finns inga bevis på att det blir dyrare med LOU utan tvärt om. Kan aldrig bli dyrare med professionella upphandlare...
  • Gävles allmännytta pausar byggenKan dom inte bara gå utanför LOU då? Det skulle ju spara 20% direkt. *OBS ironi*

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | Hösten 2022
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Upphandla för rikets säkerhet

Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Pernilla Norman, advokat och expert på säkerhetsskyddad upphandling, leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »