Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Så tycker upphandlare om distansjobb

KarriärEnsamt och tråkigt. Eller en befrielse att slippa pendla till kontoret. Ungefär lika många av landets upphandlare är övervägande positiva respektive övervägande negativa till att jobba hemifrån under pandemin. Det visar en enkät från Upphandling24 och Inköpsrådet.

| 2021-04-23
Foto: Mostphotos

Genomsnittslönen för en upphandlare är 42 390 kronor per månad. Det framgår av den senaste lönekartläggningen från Upphandling24 och Inköpsrådet.

Kartläggningen genomfördes under januari och februari 2021 och har besvarats av 1 532 personer verksamma inom offentlig upphandling.

I enkäten fanns också en fråga om vad respondenterna tycker om att arbeta hemifrån under pandemin, och hur distansarbetet har påverkat deras arbetssituation.

De flesta, 58 procent, uppger att de upplever det som varken övervägande positivt eller negativt. Det goda kompenserar alltså för det dåliga.

Drygt var femte, 22 procent, svarar att nackdelarna överväger. 

Återkommande svar är att man känner sig isolerad och har svårt att få bra ergonomi hemma vid köksbordet. 

”Tråkigt att inte kunna utveckla prat inom upphandling med kollegor på ett spontant sätt”, skriver en respondent. ”Svårt med hemarbete när man är relativt ny som chef”, svarar en annan.

 ”Ingen utveckling och mycket som faller mellan stolarna”, anser en tredje. ”Mer överprövningsbenägna leverantörer”, är ett annat svar. 

Flera uppger att arbetsbelastningen och stressen ökat då man behövt ägna tid åt inköp av skyddsupprustning. ”Längre ledtider på beslut, extremt mycket fler möten”, är en annan uppfattning.

Men nästan lika många, 20 procent, svarar att fördelarna med distansarbete överväger. 

”Fantastiskt att kunna arbeta på distans och lägga restiden på familjen istället!”, skriver en respondent. ”Jag slipper veckopendla till Stockholm, där jag varit placerad det senaste året trots att jag bor i Skåne”, svarar en annan.

”Ställts inför nya situationer arbetsmässigt, utmaningar med att snabbt skala upp”, är ett annat svar från en nöjd respondent.

Många uppger också att det är skönt att arbeta ostört.  ”Jobbar hemma utan störningar och får mycket mer gjort”, skriver en svarande.

Ett ökat fokus på inköpsfrågor, både lokalt och nationellt, lyfts också fram som en fördel. 

Sara Hull-Eriksson, inköpare på Polismyndigheten, är en av många som arbetar hemifrån under pandemin.

 ”Jobbet flyter på jättebra men jag saknar att träffa kollegorna väldigt mycket. Att sitta hemma påverkar mig mer än jag trodde”, sa hon i en intervju med Inköpsrådet i november 2020. 

Läs mer: Karriär ArbetsmiljöCoronapandeminCovid-19Distansarbete

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Marjo Savelius

Hoppar på LOU-tåget

Strängnäs ansluter sig till de kommuner som avvecklar LOV inom hemtjänsten. Upphandlingen av privata utförare enligt LOU inleds nu efter beslut i kommunens socialnämnd.

Österåker

Teamarbete ger resultat

Ökat fokus på marknadsdialog. Stärkt samverkan internt i kommunorganisationen. Teamarbete där upphandlaren alltid har stöd av en kollega.

Askersund

NCC-affär växte med hall

Askersunds kommuns affärer med NCC om nya skolbyggnader omfattade till slut även bygget av en idrottshall. Konkurrensverket vill nu att kommunen straffas med 3,2 miljoner kronor för en otillåten direktupphandling.

Tog strid och vann

Värmdö kommun gav sig inte mot det stora taxibolaget efter att ha direktupphandlat skolskjutsar. Resultatet: en halv miljon ”in” istället för ett skadestånd på upp mot 6,5 miljoner kronor.

Christina tar hem Anbudspriset

Christina Larsson, strategisk upphandlare på Energimyndigheten, är årets vinnare av Anbudspriset. Hon belönas för en upphandling av kommunikation där dialog och förståelse för branschen stack ut. ”Härligt och kul att vinna”, säger den nöjda pristagaren.

Vill bli bjudna till buffén

Fler deltar – nästan hälften tycker att det blivit krångligare. En undersökning från Företagarna ger en splittrad bild av små och medelstora företags syn på offentlig upphandling.

Lediga jobb

Lediga jobb

  • Vill du bidra till att stärka läkemedelsförsörjningen av vacciner i Sverige?
  • Jurist till inköpsenheten på Polismyndigheten, Stockholm
  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping
  • Strategisk Inköpare till Luftfartsverket, LFV
  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping

Senaste nyheterna

Hoppar på LOU-tågetHoppar på LOU-tåget
Teamarbete ger resultatTeamarbete ger resultat
NCC-affär växte med hallNCC-affär växte med hall
Tog strid och vannTog strid och vann
Christina tar hem AnbudsprisetChristina tar hem Anbudspriset
Vill bli bjudna till buffénVill bli bjudna till buffén
Befäster och bygger starktBefäster och bygger starkt
Söker svar om vägreformSöker svar om vägreform
ANNONS FRÅN HBV

HBV upphandlar försäkrings­förmedlar­tjänster

HBV utvecklar sitt erbjudande till medlemmarna genom att upphandla försäkringsförmedlartjänster. För Allmännyttans inköpsfunktion innebär detta ytterligare fyra spännande områden där HBV kan bidra med sin kunskap och expertis. Beräknad avtalsstart är 1 mars 2024.

Senaste kommentarerna

  • Teamarbete ger resultatBra jobbat! Mycket trevlig läsning!
  • ”LOU driver upp byggpriserna”Att fulhandla utan LOU leder i normalfallet till korruption och sämre konkurrens. Att allmännyttan skulle göra bättre affärer utan LOU...
  • Drar paralleller med RyssbojkottProblemet med Henriks agerande hösten 2022 var att: -Av hundratals leverantörer som har Göteborg som kund och ibland flyger, så...
  • Nya krav för konkurrensenKan ni inte länka till de nya kraven på uppgiftslämning från 1 januari 2024 i artikeln? Det är inte omöjligt...
  • Nya krav för konkurrensenMycket bra initiativ av regeringen. Dock så gäller det förmodligen bara de upphandlingar som efterannonseras, vilket ger en marginell effekt....
ANNONS FRÅN BOKABUSS

Ny tjänst gör det enklare att upphandla bussresor

Bokabuss.nu gör det enkelt för dig som jobbar inom offentlig sektor att upphandla bussresor för både mindre och större sällskap. Med vår tjänst är det enkelt att hitta en prisvärd buss i lagom storlek för bussresor till olika destinationer, säger Ludwig Lindström, Country Manager Sverige.

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober (3 platser kvar)
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 14 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 22-23 november FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • Hållbar upphandling | 5 december
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari 2024

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Tre saker att tänka på vid spendanalys
  • Viktiga tips för hållbar uppföljning
  • Risk för skada om upphandling görs om
  • Vem ska besluta om avgift mot KKV?
  • Menar vi allvar med dialog?
  • Sexmånadersfristen klargörs
  • Pålitliga fakta bygger förtroende
  • Flera mål i retur efter rättegångsfel
  • Enbart sanningsförsäkran räcker inte
  • Bättre hållbara affärer nu!
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Så når du upphandlarna: Skapa möten och våga ta kontakt

– Vi ser till att skapa möten för kontinuerligt kunskapsutbyte med våra kunder i offentlig sektor. Att vara en samtalspartner ger förtroende och goda affärer längre fram. Det menar Maria Rydell, upphandlingsansvarig på Dell Technologies.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »