Offentliga upphandlare är dåliga på kravställning när de upphandlar digitala lösningar för skolan. Det visar en medlemsenkät från branschorganisationen Swedish Edtech Industry.
72 procent av upphandlingarna bedöms inte hålla tillräcklig kvalitet, enligt enkäten.
Därför har branschorganisationen tagit fram ett upphandlingsstöd som ska underlätta kravställningen.
– Vi vill att upphandlingsstödet ska leda till tydligare beställningar och skarpare krav. Det är inte bara en ökad beställarkompetens som är målet, utan även en ökad leverantörskompetens, säger Johanna Karlén, kvalitetschef på Swedish Edtech Industry, som arbetat med att ta fram upphandlingsstödet tillsammans med medlemsföretagen.
Stödmaterialet fokuserar på de tre faserna inför, under och efter inköp. Det finns även dokument som tydliggör vilka inköpsalternativ som finns, ramavtal att använda, olika utvärderingsmodeller, ord- och begreppslistor och förklaringar till it-standarder i skola.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer