Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Sex skäl att anställa en bumerang

KarriärNej, det behöver inte vara fel att återanställa en tidigare medarbetare som slutat. Här är sex saker att tänka på.

| 2015-09-28

Många företag har varit skeptiska till att återanställa någon som sagt upp sig. Men det är på väg att ändras visar en amerikansk undersökning bland nästan 2 000 hr-chefer, chefer och anställda från Workplace Trends och Workforce Institute på Kronos som sysslar med att effektivisera personalhantering.

Nästan hälften av hr-cheferna i undersökningen uppgav att de tidigare haft en policy mot att anställa så kallade bumeranger som studsar tillbaka till sitt gamla jobb. Men nu uppger 76 procent att deras företag är mer öppna för att anställa även tidigare medarbetare. Amerikanska CIO listar sex skäl att anställa bumerangerna.

Anbudsutvärdering

1. Högpresterande högprioriteras
85 procent av hr-cheferna uppger att de fått in ansökningar från tidigare anställda och 40 procent säger att de anställt hälften av dem som vill återvända. Över hälften av hr-cheferna och cheferna säger att de högprioriterar tidigare anställda som söker jobb hos dem om de haft högt anseende när de lämnar företaget. Det blir ett sätt att säkra att man får in kompetens.

– Det är mycket mer press på företagen att vara konkurrenskraftiga och inte riskera att förlora den talang de har, säger Dan Schawbel, grundare av Workplace trends.

2. Ingen gräddfil
Men även om du är öppen för återanställningar ska det ska inte vara någon slags gräddfil att komma tillbaka.

– Ibland kan du vilja anställa någon som inte arbetat hos dig tidigare och som har ett nytt och innovativt perspektiv och som kan komma med nya idéer, säger David Almeda, hr-chef på Kronos.

– Du måste se till att de som kommer tillbaka är personer som har en solid historik av framgång och att de kan addera värde utöver det de gjort tidigare.

3. Slipper inskolning 
Kunskapen om företagskulturen är en av de största fördelarna med att återanställa enligt undersökningen. Runt en tredjedel av hr-proffsen och cheferna ansåg att det var den största vinsten.

–  Du är lättare att skola in, du är redan bekväm med kulturen och du kan vara produktiv nästan från första dagen, säger Dan Schawbel.

Många organisationer ser också återvändarna som välbekanta, man har koll på deras kompetens och hur de passar in. De kan dessutom ha med sig bra branschinformation om de jobbat i exempelvis en konsultroll när de varit borta.

4. Rätt budskap
Engagemang blir allt viktigare för affärerna och bumerangerna kan bidra med en boost av moralen på företaget.

– När topptalangerna slutar så blir andra anställda oroligt och undrar varför – är det uppsägningar på gång kanske, är bolaget inte stabilt… Men när de kommer tillbaka så sänder det ut budskapet att arbetsplatsen är bra, säger David Almeda.

5. Viktigt med strategi
Företag som öppnar för bumeranger bör också ha en strategi för att hålla kontakten med de bästa som slutar. Även om företagen i allt högre grad är okej med att återanställa uppger 80 procent av de anställda att deras arbetsgivare inte har någon strategi för att uppmuntra dem att återvända och 64 procent uppger att de inte verkar finnas någon strategi för att hålla kontakt när medarbetare slutar.

Samtidigt har sociala medier gjort det betydligt lättare att hålla kontakt med alumnerna konstaterar Dan Schawbel.

– Facebookgrupper, LinkedIn, nyhetsbrev och liknande är gratis eller billiga sätt att hålla kvar kontakten.

6. Börja tidigt
Men det räcker inte med en strategi bara för att ha bra kontakt med alumnerna.

– Jag vill skapa en miljö där människor inte vill sluta, men om de gör det ska vi inte bannlysa dem. Om de skapar rätt relation mellan arbetsgivare och arbetstagare, då finns ett genuint intresse, respekt, tillit och transparens som gör att det är troligare att de faktiskt kommer tillbaka en vacker dag, säger David Almeda.

Läs mer: Karriärnyheter

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Background image created by Pressfoto - Freepik.com

Vi hjälper dig att hitta rätt kandidat

Behöver ditt företag rekrytera personal med kompetens inom upphandling? Vi hjälper dig! Läs mer på upphandling24.se/karriar.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Joakim Leihed.

Mixar förfaranden för hemtjänsten

LOV-inköp och LOU-transporter kombineras i en kommande, unik hemtjänstmodell av Halmstads kommun.

Styr mot Vetlanda

Karriär

Viljan att förstå offentlig upphandling utifrån ett näringslivsperspektiv har lett till ett karriärskifte för Jennie Heimdal, som 1 augusti påbörjade ett vikariat som upphandlare på Vetlanda kommun.

Foto: VGR.

Sätter tidsplan för omtag

SKR tror på begränsad fördröjning av ett nytt avtal för hyrpersonal genom att backa hela processen istället för att pröva upphandlingen i domstol.

Foto: Ulrika Westerberg, Regeringskansliet.

Lagar ändras efter AF-reform

Arbetsförmedlingen bjuder in till dialog med sina leverantörer om ett nytt regelverk med skyldighet att lämna ut uppgifter till myndigheten. Reformen ingår i ett lagstiftningspaket som även täcker in tystnadsplikt för leverantörer samt ett förtydligande om Arbetsförmedlingens valfrihetssystem.

Foto: : Lieselotte Van Der Meijs.

På väg att häva cykelavtal

Avtal

”Cirkus” har övergått i strul och viten på hög när Stockholm omdebatterade hyrcykelsystem återigen kräver åtgärder. Stockholms stad har tröttnat på leverantören Inurba mobility.

Upphandlar sin upphandling

Skånska Tomelilla är på väg att sälla sig till ett fåtal kommuner som lägger ut sin upphandlingsverksamhet på extern part. Effso har tilldelats uppdraget med ett särskilt fokus att utveckla kommunens strategiska inköpsarbete.

Lediga jobb

Upphandlingschef till Norrtälje kommun

  • Upphandlare till Tranås kommun
  • Upphandlare till myndighet med internationellt uppdrag
  • Habo kommun söker upphandlare till de kommunala bolagen
  • Upphandlare till SLU
  • Inköpare som vill utvecklas i Nacka kommun!
  • Upphandlare till socialförvaltningen, Stockholms stad
  • Inköpare till Must
  • Upphandlare med ansvar för KTH:s upphandlingshandbok
  • Upphandlingsjurist till ekonomienheten
  • FRA söker upphandlare/strategisk inköpare
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste nyheterna

Mixar förfaranden för hemtjänstenMixar förfaranden för hemtjänsten
Styr mot VetlandaStyr mot Vetlanda
Sätter tidsplan för omtagSätter tidsplan för omtag
Lagar ändras efter AF-reformLagar ändras efter AF-reform
På väg att häva cykelavtalPå väg att häva cykelavtal
Upphandlar sin upphandlingUpphandlar sin upphandling
Döms till böterDöms till böter
Flyttar över till regionenFlyttar över till regionen
ANNONS FRÅN AFF

Ordning och reda på avtalen

Det är viktigt att avtalen är likartade för att alla ska förstå dem, då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Man kan helt enkelt fokusera på annat än olika avtalsformuleringar.

Senaste kommentarerna

  • Upphandlar sin upphandlingVilken motsats https://inkopsradet.se/outsourcing-hot-mot-forandring/
  • Flexibla arbetstider viktigastDetta verkar vara svårt för vissa AG att förstå, trots att det finns ett antal undersökningar (om man nu inte...
  • Varning för filterDet är tydligt brott mot direktivet och den angivna gränsen av 10 dagar när det handlar om ELEKTRONISK kommunikation och...
  • Tar strid om bisysslorHur många i kommunledningen och politikerna har bisysslor eller närstående som deltar i upphandlingarna och lämnar anbud. Blotta misstanken om...
  • Tar strid om bisysslorDenna fråga bör tas i "rätt ände", vilket är att först anta riktlinjer för medarbetares bisysslor. Om en medarbetare med...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Vässar kompetensen inför stora entreprenader

Ulricehamns kommun och upphandlaren Jenni Persson står inför utmaningar när många nya entreprenader ska upphandlas, allt från simhall till äldreboende. Så vässar de kompetensen inför satsningen.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »