Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel

DebattNu när EU:s upphandlingsdirektiv revideras har vi en unik möjlighet att göra offentlig upphandling enklare och mer ändamålsenlig. Regeringen vill se mindre fokus på regler till förmån för ökad konkurrens och minskat krångel, skriver civilminister Erik Slottner.

| 2025-05-09
Civiliminster Erik Slottner pekar på vikten av att upphandlande organisationer själva ska få bestämma vilka kriterier som ska tillämpas i utvärderingen av anbuden.

Jag vill se ett möjliggörande regelverk med så få skyldigheter som möjligt. Förenkling och flexibilitet bör vara ledorden. Det är ingången när jag i dag skickat inspel till Europeiska kommissionens arbete med att ta fram nya regler om offentlig upphandling.

Det är även viktigt att ett nytt regelverk tar hänsyn till att främja digitaliserade inköpsprocesser. Ökad transparens ger både högre konkurrens och kvalitét samt förhindrar korruption och välfärdsbrott. Nu finns även AI som hjälpmedel.

Jag upplever att upphandlingslagstiftningen får klä skott för alla möjliga problem eftersom offentlig upphandling sedan länge har varit synonymt med lagstiftningen. Det verkar finnas en övertro till vad som kan åstadkommas genom reglering.

Regeringen har vidtagit flera åtgärder för att främja ett nytt synsätt som håller på att etableras i Sverige; att offentlig upphandling går från att ses som en administrativ process där målet är att inte göra fel till ett proaktivt tillvägagångssätt som präglas av affärsmässighet. För att synsättet ska få genomslag och vi ska få verkstad behöver fler upphandlande organisationer utveckla sin upphandlings- och inköpsverksamhet.

Offentliga affärer utgör en sjättedel av BNP, mer än 900 miljarder. Till det kommer så kallad direktupphandling som det inte finns annat en ett skattat värde på mellan 200 till 400 miljarder. Det finns en stor potential att minska kostnader och frigöra resurser för kärnverksamhet för stat samt kommuner och regioner.

Den kommande revideringen är ett utmärkt tillfälle att minska fokus på regler, till förmån för den utveckling som vi i Sverige börjat arbeta med. Det är viktigt att, utöver de regler som följer av EU:s internationella åtaganden på handelsområdet, analysera vilka andra bestämmelser som krävs för att öka konkurrensen, motverka korruption, stänga ute oseriösa och kriminella företag, samt ge möjlighet att säkerställa nationell säkerhet och försörjningstrygghet.

Som exempel på ett mer flexibelt regelverk har jag lyft fram utökade möjligheter att förhandla, något som idag omgärdas av onödiga och oklara begränsningar. Mer flexibilitet behövs också när det gäller hur anbud med smärre brister kan hanteras. Idag tolkas de reglerna alldeles för restriktivt, vilket får allvarliga konsekvenser både för konkurrensen, och därmed en god affär, samt för förtroendet för den offentliga upphandlingen.

Jag har också pekat på befintlig flexibilitet som behöver värnas. Det handlar om att upphandlande organisationer själva ska få bestämma vilka kriterier som ska tillämpas i utvärderingen av anbuden.

Ett uttalat mål med revideringen, som Europeiska kommissionen har uttalat, är att göra det möjligt att ge europeiska företag fördel inom vissa strategiska sektorer. Vi stänger inte dörren för sådana hänsyn, men man också beakta att det riskerar att öka kostnaderna, samt att det inte alltid är den säkraste lösningen, och därför bör sådana skyldigheter inte inkluderas i det nya regelverket.

Det är viktigt att ett nytt regelverk fortsatt enbart reglerar hur upphandlingar ska genomföras, en förfarandelagstiftning. Det finns ett växande intresse av att använda offentlig upphandling för att bidra till mål inom andra tvärsektoriella eller sektoriella områden. För att säkerställa effektiva bestämmelser bör bedömningen av om upphandling är ett lämpligt och effektivt verktyg göras i det specifika sammanhanget.

Kommissionens förslag ska presenteras i slutet av 2026. För att de svenska positionerna ska få genomslag redan i förslaget är det viktigt att påverka kommissionen i ett tidigt skede. Jag ser fram emot en fortsatt dialog med svenska intressenter och Europeiska kommissionen och att huvudfokus blir medborgarnytta, effektivitet och förenkling.

Text: Erik Slottner, civilminister

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Ann-Louise Larsson

ann-louise@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026