Vad gör en upphandlingskonsult?
– Som upphandlingskonsult utför man arbetsuppgifter relaterade till offentlig upphandling antingen för privata uppdragsgivare, myndighet, landsting eller kommun. Det som är vanligast är att man som upphandlingskonsult agerar resursförstärkning vid arbetsanhopningar och att man hjälper upphandlingsenheter när det saknas specialiststöd inom specifika områden.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig i dag? Hur tror du att arbetet kommer att se ut i din nya yrkesroll som upphandlingskonsult?
– En vanlig arbetsdag för mig i dag innebär arbete internt såväl som externt. Jag sitter i möten inom verksamheten men jag har även kontakt med leverantörer gällande olika frågor. I min kommande roll som upphandlingskonsult tror jag att kunden kommer att ha högre krav på mig. Men själva arbetsuppgifterna tror jag inte kommer att skilja sig så mycket.
Hur trivs du i din nuvarande yrkesroll och hur tror du att du kommer att trivas i din nya yrkesroll?
– Jag trivs jättebra som upphandlingschef på Avesta kommun. I min kommande roll tror jag att jag kommer att trivas mycket bra. Jag ser fram emot att få se flera olika verksamheter och få bredda min kunskap samt att få ett större perspektiv inom offentlig verksamhet.
Varför vill du arbeta som just upphandlingskonsult?
– Jag söker hela tiden utveckling i mitt arbete. Tidigare arbetade jag inom privat sektor. Efter det sökte jag mig till offentlig verksamhet för att söka nya utmaningar och nu kände jag att det var dags att testa på någonting nytt. Därför valde jag att söka tjänsten som upphandlingskonsult på Ecenea.
Vad är det som gör ditt kommande jobb viktigt?
– Jag tycker att det är viktigt att ha upphandlingskonsulter då det möjliggör en mer kostnadseffektiv organisation. Det gör en verksamhet mer slimmad men samtidigt effektiv när det gäller att möta tillgång och efterfrågan. Som upphandlingskonsult tror jag att ledorden är flexibilitet, lyhördhet och erfarenhet. Kunden ska känna trygghet att jag kan lösa problem snabbt, kvalitativt och rättssäkert.
Vad är roligast med arbetet?
– Upphandlingsbranschen är under ständig utveckling och det är ett verksamhetsområde där det händer mycket, hela tiden. Det roligaste med min nuvarande position som upphandlingschef är att få ansvara för helheten inom en verksamhet och ha ett chefsansvar. Jag tror att det roligaste som upphandlingskonsult är att få möta en stor bredd av kunder och delta i varierande uppdrag.
Vilka utmaningar kommer du att möta som upphandlingskonsult?
– En av de utmaningarna som jag har i dag är att behålla en stabil organisation med hög kompetens. De utmaningar jag får som upphandlingskonsult är att ha fler uppdrag av varierande karaktär som är mer avgränsade. När jag har slutfört en upphandling så är uppdraget slut för min del och jag kommer inte delta i någon uppföljning, som tidigare. En annan utmaning kan vara att på kort tid identifiera kundens arbetssätt och mognadsgrad av upphandling för att sedan lösa efterfrågat behov så bra som möjligt.
Till sist, vad vill du säga till den som funderar på att satsa på ett jobb inom offentlig upphandling?
– Offentlig verksamhet är utmanande då man arbetar efter andra premisser jämfört med den privata sektorn. Arbetet inom offentlig upphandling är både utmanande och roligt och det finns stora utvecklingsmöjligheter. Det är en eftertraktad marknad som ständigt söker rekrytering.
Av: Filip Olsson Lagerstedt
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer