Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

”Spara – följ bussbranschens råd”

DebattSveriges Bussföretag arbetar för bättre villkor och ökad lönsamhet inom den offentligt upphandlade kollektivtrafiken. Ett sätt för regionerna att hålla nere kostnaderna är att följa branschens rekommendationer, skriver Anna Grönlund på Sveriges Bussföretag.

| 2023-05-31
Anna Grönlund, branschchef och vice vd, Sveriges Bussföretag.

När marginalerna minskar på grund av ökade drivmedelskostnader och stigande inflation ökar behovet av generella krav som i sig inte driver på kostnadsutvecklingen för beställare och utförare. En kostnadsutveckling som i slutänden drabbar kollektivtrafikens resenärer antingen genom höjda biljettpriser eller neddragen busstrafik.

Den upphandlade busstrafiken är den dominerande verksamheten inom bussbranschen. Drygt 90 procent av all busstrafik handlas upp av regionala kollektivtrafikmyndigheter, länstrafikbolag och kommuner. Den senaste tiden har exemplen på regioner som av kostnadsskäl fått dra ned på trafiken eller höjt biljettpriser ökat, och vi har säkerligen inte sett slutet på denna trend.

Ett sätt för regionerna att på lång sikt hålla ned kostnaderna är att i framtida upphandlingar använda sig av de branschrekommendationer som tas fram genom Kollektivtrafikens avtalskommitté, Kolla, och de funktionskrav som fastställs i Busnordic.

Med hänsyn till den kostnadsutveckling vi sett det senaste året, och när intäkterna inte helt återhämtat sig efter pandemin, ökar betydelsen av att upphandlande myndigheter följer branschrekommendationerna.

Sveriges Bussföretag följer årligen upp hur Sveriges upphandlande myndigheter och länstrafikbolag använder sig av rekommendationerna, som ett sätt att rikta strålkastaren mot denna för branschen viktiga fråga men även för att visa upp goda exempel i form av offentliga upphandlare som aktivt väljer att använda våra gemensamma branschrekommendationer. Resultatet presenterar vi i en årlig rapport.

I årets rapport kan vi lyfta fram Östgötatrafiken, som har gått ifrån att detaljstyra och använt en liten del av rekommendationerna till att bli bäst i klassen. Med väl genomarbetade upphandlingsdokument, tydlig återkoppling i frågor och svar och en lättförståelig ersättningsmodell har deras upphandlingar varit ett föredöme. I förlängningen anser vi att detta kan minska risken för överprövningar.

Genom Kolla tas allmänna upphandlingsvillkor fram. Detta syftar till att ge mer trafik för pengarna genom att minimera onödiga affärsrisker och effektivisera själva trafikarbetet när avtalet väl är igång. Ett exempel på ett kostnadseffektivt och miljövänligt cirkulärt krav är när detaljkrav på bussars maxålder tas bort, och i stället ersätts av rent funktionella krav om ”nybusskänsla”, det vill säga att bussen ska ha samma snygga och fräscha utseende under hela trafiktiden.

Kollektivtrafikens indexråd arbetar med att säkerställa affärsneutralitet i de fastslagna indexregleringsprinciperna. Rådet ska identifiera och analysera de fall där kostnadsförändringar beroende på skatte- och avgiftsförändringar uppstår och påverkar affärsneutraliteten. Det som eftersträvas är en balans mellan avtalsparternas intressen.

Förutom trenden med ökade kostnader generellt, ökar regionernas kostnader med den elektrifiering som är en nödvändig utveckling för att uppnå de transportpolitiska miljömålen. När vi har denna utveckling, både avseende kostnader och teknik är det än viktigare att beställare och utförare samverkar för att skapa mesta möjliga nytta för våra skattepengar.

I detta hänseende är branschrekommendationerna om funktionskrav och villkor för upphandlingar nödvändiga för att hålla nere kostnadsutvecklingen och för att säkerställa att det kollektiva resandet ges bästa möjliga förutsättningar.

Anna Grönlund
Branschchef och vice vd, Sveriges Bussföretag

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

UH24 Debatt

debatt@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Kräver Bravida på 11 miljoner

Efter en utökad granskning kräver Region Skåne installationsbolaget Bravida på 11,4 miljoner kronor. Anledningen är ett omfattade fusk med tidsdebitering och materialkostnader.

“Fler brott bör ge uteslutning”

Utvidga listan över brott som kan utesluta anbudsgivare. Ge upphandlare tydligare rätt att kontrollera uppgifter ur belastningsregistret. Det är två åtgärder för att stoppa leverantörer med kopplingar till brottslighet, enligt säkerhetsföretagaren Mattias Nygren.

AI minskar jobbstressen

Tema: AI

AI minskar stressen om man har många eller nya arbetsuppgifter. Det visar en ny studie från Örebro universitet. ”Det finns en uppfattning om att AI kan öka stressen. Här finner vi det omvända” säger forskaren Magnus Lodefalk.

“En upphandlare måste vara djärv”

Det gäller att lyfta blicken och våga testa nytt. Så resonerade Kathe Mandorff och Catarina Sjöling när de tog sig an den nationella upphandlingen av vårdbemanning. En insats som gav dem priset Årets inköpare 2025. ”Vi ska unna oss en upplevelse för vinstpengarna – gärna med inslag av hästar och vin”, säger den samstämmiga duon.

Foto: Amanda Hallström.

Tioårsjubileum för marknadens pris

Karriär

Anbudspriset har delats ut sedan 2015 och tar emot nomineringar fram till 10 juni. ”Priset är ett bra sätt att sprida goda exempel.”, säger Ulrica Dyrke , ordförande i föreningen Anbudspriset.

Få upphandlar innovativt

Innovationsupphandling är katalysator för att öka Sveriges konkurrenskraft. Men för att kraften ska tas tillvara behövs mer stöd till upphandlarna. Det framgår av en ny rapport.

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 27 november
Kräver Bravida på 11 miljoner
“Fler brott bör ge uteslutning”
AI minskar jobbstressen
“En upphandlare måste vara djärv”
Tioårsjubileum för marknadens pris
Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
Få upphandlar innovativt
Vidareutbildning inom offentlig upphandlingVidareutbilda dig inom offentlig upphandling
Växjöparkering prövas igen
Eslöv blickar framåt
NobinaTar strid om Stockholmstrafiken
Firar seger i pilotfall
Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Firar seger i pilotfall
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Utlovar enklare annonsering
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Malin efter Olof
  • Därför uteblir efterannonserna
  • Eslöv blickar framåt

Läsarnas åsikter

Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…

Aktuella utbildningar

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »