Det var i november som Sveriges radio, SR, startade sina två mediebyråupphandlingar, en för SR i stort och en för Berwaldhallen, med målet att ha tvåårsavtal klara i januari. I dag avbröts upphandlingen för SR. Tidigare angav vi att även upphandlingen är avbruten men det tillbakavisas.
I ett e-postmeddelande till Upphandling24 skriver Catherine Finér, upphandlare på Sveriges radio att den som avser Berwaldhallen inte är avbruten. Att båda var avbrutna är en uppgift som figurerat i flera medier.
Ett av dem är Resumé som tagit del av ett meddelande från SR där det uppges att ”vid anbudstidens utgång inkom endast ett anbud. På grund av bristande konkurrens avbryts därför upphandlingen.”
Tanken var att hitta en mediebyrå som kunde hjälpa till med bland annat medieköp, medieplanering och omvärldsbevakning. Dessutom skulle leverantören ha rätt att sköta annonsering i sociala medier direkt mot respektive plattform i vissa fall, som i krissituationer. Skillnaden mellan upphandlingarna var att Berwaldhallen även innefattade print.
Sveriges Radio har gjort två upphandlingar och avbrutit en av dessa. Inte båda två som det står i artikeln.