Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Statens servicecenter får kritik

Styrdokument för bland annat upphandling saknas, fakturering som fungerar dåligt och ett diarium som skötts i Excel. Riksrevisionen saknar inte kritik efter att ha granskat den interna styrningen och kontrollen av Statens servicecenter.

| 2013-01-09

Riksrevisionens uppgift är att vara kritisk, men granskningen av Statens servicecenter är knappast någon skön läsning. Enligt rapporten har ekonomi och verksamhetsutveckling inte följts upp på ett strukturerat och dokumenterat sätt.

Även om styrdokument löpande har tagits fram av myndigheten har riksrevisorerna uppfattningen att dessa inte är tillräckligt kända av personalen. Statens servicecenter har heller inte hunnit ta fram styrdokument på alla områden – att det inte gjorts för upphandling noteras särskilt.

Anbudsutvärdering

På it-området kritiseras rutinerna för behörighetsadministration och ändringshantering. Statens servicecenter har under 2012 hanterat leverantörsfakturor manuellt. Det har varit möjligt för en person att ensam både registrera och kontrollera betalningarna av leverantörsfakturor.

I oktober infördes en rutin där ytterligare en person kontrollerar belopp över 250 000 kronor. Det är enligt revisorerna en alltför hög beloppsgräns.

Med tanke på att den nya myndigheten ska finansieras av kunderna är det självklart viktigt att den egna faktureringen fungerar. Målet är att servicecentret ska vara i ekonomisk balans 2019. Efter att ha granskat kundfakturering är Riksrevisionens bedömning att myndigheten inte har haft tillfredställande kontroll över fakturering av avgifter under året.

Invändningar görs också mot diariehanteringen – som skett provisoriskt i Microsoft Excel. Ingen på myndigheten kan garantera fullständighet i diariet. Beslut om en upphandling av ett komplett system är fattat.

Statens servicecenter bildades så sent som vid halvårsskiftet 2012 genom en sammanslagning av administrativa enheter från Försäkringskassan och Skatteverket. Under hösten tillkom även den administrativa servicen från Kammarkollegiet.

De brister som uppdagats bör alltså, allt enligt revisorerna, ses mot bakgrund av att myndigheten är så pass ny. Man har haft kort tid på sig att finna rutiner för bland annat styrning och uppföljning av verksamheten.

Läs mer: DiariumFaktureringFörsäkringskassanKammarkollegietKritikRiksrevisionenSkatteverketStatens ServicecenterStyrdokumentUpphandlingVerksamhetsutveckling

Per Eriksson

per@jpe.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Joakim Leihed.

Mixar förfaranden för hemtjänsten

LOV-inköp och LOU-transporter kombineras i en kommande, unik hemtjänstmodell av Halmstads kommun.

Styr mot Vetlanda

Karriär

Viljan att förstå offentlig upphandling utifrån ett näringslivsperspektiv har lett till ett karriärskifte för Jennie Heimdal, som 1 augusti påbörjade ett vikariat som upphandlare på Vetlanda kommun.

Foto: VGR.

Sätter tidsplan för omtag

SKR tror på begränsad fördröjning av ett nytt avtal för hyrpersonal genom att backa hela processen istället för att pröva upphandlingen i domstol.

Foto: Ulrika Westerberg, Regeringskansliet.

Lagar ändras efter AF-reform

Arbetsförmedlingen bjuder in till dialog med sina leverantörer om ett nytt regelverk med skyldighet att lämna ut uppgifter till myndigheten. Reformen ingår i ett lagstiftningspaket som även täcker in tystnadsplikt för leverantörer samt ett förtydligande om Arbetsförmedlingens valfrihetssystem.

Foto: : Lieselotte Van Der Meijs.

På väg att häva cykelavtal

Avtal

”Cirkus” har övergått i strul och viten på hög när Stockholm omdebatterade hyrcykelsystem återigen kräver åtgärder. Stockholms stad har tröttnat på leverantören Inurba mobility.

Upphandlar sin upphandling

Skånska Tomelilla är på väg att sälla sig till ett fåtal kommuner som lägger ut sin upphandlingsverksamhet på extern part. Effso har tilldelats uppdraget med ett särskilt fokus att utveckla kommunens strategiska inköpsarbete.

Lediga jobb

Upphandlingschef till Norrtälje kommun

  • Upphandlare till Tranås kommun
  • Upphandlare till myndighet med internationellt uppdrag
  • Habo kommun söker upphandlare till de kommunala bolagen
  • Upphandlare till SLU
  • Inköpare som vill utvecklas i Nacka kommun!
  • Upphandlare till socialförvaltningen, Stockholms stad
  • Inköpare till Must
  • Upphandlare med ansvar för KTH:s upphandlingshandbok
  • Upphandlingsjurist till ekonomienheten
  • FRA söker upphandlare/strategisk inköpare
ANNONS FRÅN AFF

Ordning och reda på avtalen

Det är viktigt att avtalen är likartade för att alla ska förstå dem, då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Man kan helt enkelt fokusera på annat än olika avtalsformuleringar.

Senaste nyheterna

Mixar förfaranden för hemtjänstenMixar förfaranden för hemtjänsten
Styr mot VetlandaStyr mot Vetlanda
Sätter tidsplan för omtagSätter tidsplan för omtag
Lagar ändras efter AF-reformLagar ändras efter AF-reform
På väg att häva cykelavtalPå väg att häva cykelavtal
Upphandlar sin upphandlingUpphandlar sin upphandling
Döms till böterDöms till böter
Flyttar över till regionenFlyttar över till regionen
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste kommentarerna

  • Upphandlar sin upphandlingVilken motsats https://inkopsradet.se/outsourcing-hot-mot-forandring/
  • Flexibla arbetstider viktigastDetta verkar vara svårt för vissa AG att förstå, trots att det finns ett antal undersökningar (om man nu inte...
  • Varning för filterDet är tydligt brott mot direktivet och den angivna gränsen av 10 dagar när det handlar om ELEKTRONISK kommunikation och...
  • Tar strid om bisysslorHur många i kommunledningen och politikerna har bisysslor eller närstående som deltar i upphandlingarna och lämnar anbud. Blotta misstanken om...
  • Tar strid om bisysslorDenna fråga bör tas i "rätt ände", vilket är att först anta riktlinjer för medarbetares bisysslor. Om en medarbetare med...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Ulrika Lindgren

Nätverket utvecklar anbudsarbetet

Ulrika Lindgren, anbudschef på arkitektkontoret AIX, är medlem i Upphandling24:s anbudsnätverk. Det har hjälpt henne att utveckla processen för att lämna vassare anbud.

ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Råd och skratt för vinnande anbud

Inspiration, kunskap, tips, erfarenhetsutbyte, skratt och nätverkande. Det får medlemmarna i Upphandling 24:s digitala anbudsnätverk för leverantörer som vill lära mer om och komma vidare i upphandlingsarbetet.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Upphandla för rikets säkerhet

Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Pernilla Norman, advokat och expert på säkerhetsskyddad upphandling, leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »