Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Stockholm får böta 2,5 miljoner för taxiupphandling

"Skattebetalarna får nu betala upphandlings­böter på 2,5 miljoner kronor för stadens bristande upphandlings­kompetens", säger juristen Pär Cronhult på Konkurrenskommissionen, som också varit ombud för en av parterna i domstolsförhandlingarna gällande Stockholms stads upphandling av persontransporter.

| 2018-03-29

Under 2016 annonserade Stockholms kommun en upphandling av person­transporter genom öppet förfarande enligt Lagen om offentlig upphandling, LOU. Upphandlingen avbröts eftersom anbudspriserna ansågs vara alltför höga.

Stockholms kommun påbörjade därefter en upphandling utan föregående annonsering med hänsyn till att kommunen inte skulle kunna hålla tidsfristerna vid ett annonserat förfarande. Förvaltningsrätten i Stockholm beslutade, efter ansökan om överprövning av upphandlingen, i en dom från den 29 november 2016 (pdf), att upphandlingen skulle göras om.

Förvaltningsrätten fann att den tidsbrist som förelåg kunde hän­föras till Stockholms kommuns handlande samt att omständigheterna måste ha varit förutsebara. Eftersom att förvaltningsrätten förordnat att upphandlingen skulle göras om, samtidigt som avtalen med befintlig leverantör löpte ut den 31 januari 2016, ingick Stockholms kommun avtal om utförande av persontransporter som löper under perioden 1 januari- 5 november 2017 med möjlighet till förlängning med en månad i taget i högst sex månader.

Förvaltningsrätten i Stockholm beslutade (pdf), efter ansökan om överprövning av giltigheten av kommunens avtal, att Stockholms kommun hade genomfört en otillåten direktupphandling samt att förutsättningar för ogiltigförklaring förelåg.

Förvaltningsrätten be­slutade dock att avtalen skulle bestå eftersom det förelåg tvingande hänsyn till ett allmänintresse.

Konkurrensverket anser, vid en samlad bedömning, att sanktionsvärdet är relativt lågt eftersom Stockholm haft som ambition att följa LOU, men anser samtidigt att avtalens höga värde om närmare 400 miljon­er kronor, i kombination med att kommunen i huvudsak själv försatt sig i den aktuella situationen, kräver att ”avgiften inte sätts alltför lågt”. Verket anser vidare att Stockholm inte varit tvingad att avbryta upphandlingen utan själva valde att göra så.

Stockholms kommun anser att det föreligger flera förmildrande omständig­heter vid bedömningen av hur allvarlig överträdelsen är. ”De direktupphand­lade avtalen är tidsbegränsade och gäller bara till dess att avtal efter en annonserad upphandling kan börja gälla. Sedan förvaltningsrätten beslutat att upphandlingen skulle göras om uppstod en situation där det var nödvän­digt att träffa avtal för att Stockholms kommun skulle kunna tillgodose be­hovet av persontransporter. Kommunen tog vid detta tillfälle kontakt med samtliga kända leverantörer i branschen, men det vara bara två som var in­tresserade av att teckna avtal. Stockholms kommun har hela tiden beaktat den konkurrens som, såvitt kommunen känner till, finns i branschen”, skriver Stockholms kommun i sin inlaga.

Stockholm anser vidare att det tvingande allmänintresset, som har gjort att avtalen fått bestå, också ska beaktas vid bestämmandet av upphandlingskadeavgiften.

Rätten anser, i sin dom (pdf), att det finns flera förmildrande omständigheter som påverkar upp­handlingsskadeavgiftens storlek eftersom Stockholms kommuns avsikt varit att genomföra en upphandling enligt LOU. De direktupphandlade avtalen har även varit tidsbegränsade och endast varit avsedda att täcka be­hovet medan en ny upphandling genomförs.

Samtidigt pekar de på att otillåtna direktupphandlingar anses vara en av de allvarligaste överträdel­serna inom upphandlingsområdet. Sanktionsvärdet bör därför som utgångs­punkt bedömas som högt. Förvaltningsrätten anser att det inte går att bortse från det mycket höga värde som de direktupphandlande avtalen motsvarar (cirka 0,64 procent av upphandlingsskadeavgiften), samt att kommunen i huvudsak själv försatt sig i den aktuella situationen.

Konkurrenskommissionen har kritiserat upphandlingen och kallat hanteringen för domstolstrots sin utredning (pdf).

– Det är anmärkningsvärt att staden inte har en bättre ordning på sina upphandlingar. Detta särskilt när det gäller ett så pass viktigt område som skolskjuts och färdtjänst, där enskilda har kommit att drabbats av det kaos som staden orsakat, säger Pär Cronhult, som varit ombud för en av parterna i de ursprungliga upphandlingsmålen. Han är också chefsjurist vid tankesmedjan Den nya välfärden.

Han är förvånad över att Stockholms kommun försatt sig i den aktuella situationen.

– Det är intressant att staden gick ut i en första upphandling och slog sig för bröstet för att man ville värna ”schysta anställnings­villkor” för förarna. Detta hade den sittande majoriteten länge sagt sig vilja ha, och även kritiserat tidigare majoritet på denna punkt. När de nya anbuden sedan kom in visade det sig att de var dyrare än det tidigare avtalet. I stället för att acceptera anbudenmed de ”schysta arbetsvillkoren” avbröt då staden upphandlingen och menade att det blev för dyrt. Det är förvånande att staden inte förstod att höjda krav även leder till höjda kostnader. Skattebetalarna får nu betala upphandlings­böter på 2,5 miljoner kronor för stadens bristande upphandlings­kompetens, säger Pär Cronhult.

Konkurrenskommissionen är en expertgrupp som inrättades 1 januari, 1994 av tankesmedjan Den nya välfärden för att ”bevaka och uppmärksamma snedvridning av konkurrens med offentliga medel”.

Läs mer: Upphandlingsskadeavgift

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

”Alla möbler bör inte återbrukas”

Debatt

Offentliga inköpare riskerar att ta för lätt på miljö- och hållbarhetskrav genom att återanvända möbler med låga krav, framför nyproducerade med höga. Cirkulär ekonomi kan inte bäras av produkter från det förflutna, skriver företrädare för möbelbranschen inför Stockholm Furniture Fair den 7-11 februari.

Skärmpdump från seminarium, anordnat av Kommissionen för skattenytta.

Stakar ut nya politiken

Civilminister Erik Slottner är förfärad över hur vissa byggentreprenader ”drar iväg” i kostnader. Han vill också se färre trösklar för anbudsgivare och ökat fokus på konkurrens.

Sarwe Appelqvist Skärmdump från Kungsbacka kommuns politikerutbildning.

Bygger röd tråd med politiker

Kungsbacka kommun tar politikerutbildning på allvar med en introduktion om kommunala inköp som vässats lagom till att nya politiker nu påbörjar sina uppdrag efter valet.

Foto: FMV

Så påverkar osäkra världsläget FMV

Det osäkra omvärldsläget slår igenom i FMV:s nya ramavtal för släckvätska till flygvapnets räddningsbilar. Leverantören fick lämna en plan över pris för ökad kapacitet vid ett förhöjt beredskapsläge, samt beskrivning av produktionsanläggningar och fraktinformation.

Olle Lundin Foto: Mikael Wallerstedt.

”Inte noga med lagar i Falkenberg”

Professor Olle Lundin tycker att ”Falkenbergshärvan” sticker ut genom kommunledningens agerande.

Tranås kommun utreds igen

Efter en anonym anmälan återupptar Konkurrensverket den nedlagda utredningen av Tranås kommuns affärer med delvis kommunägda bolaget Tranås United.

Lediga jobb

Strategisk inköpare till Specialpedagogiska skolmyndigheten

IT-upphandlare till Haninge kommun

Sugen på att bli upphandlings­konsult inom IT eller bygg?

  • Systemadministratör, e-handel, till Huddinge kommun
  • Upphandlare inom IT till Huddinge kommun
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Entreprenadupphandlare till Huddinge kommun
  • Strategisk inköpare till Upphandlingsmyndigheten – föräldravikariat
  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Verksjurister till säkerhetspolitisk myndighet
  • Upphandlingschef till Nässjö kommun

Senaste nyheterna

”Alla möbler bör inte återbrukas””Alla möbler bör inte återbrukas”
Stakar ut nya politikenStakar ut nya politiken
Bygger röd tråd med politikerBygger röd tråd med politiker
Så påverkar osäkra världsläget FMVSå påverkar osäkra världsläget FMV
”Inte noga med lagar i Falkenberg””Inte noga med lagar i Falkenberg”
Tranås kommun utreds igenTranås kommun utreds igen
Så mycket tjänar upphandlareSå mycket tjänar upphandlare
Trafikverket häver jättekontraktTrafikverket häver jättekontrakt
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • ”Inte noga med lagar i Falkenberg”Tack för en bra artikel och intressanta synpunkter professor Lundin.
  • Så påverkar osäkra världsläget FMVIntressant artikel. Skulle vara spännande att få veta vad FMV såg som den stora vinsten med procentuell uppräkning kontra index?...
  • Ingen likabehandling i FalkenbergVänskapskorruption
  • Ingen likabehandling i FalkenbergDetta är inget annat än vänskapskorruption och skall också behandlas som det, det är ju uppenbart att den aktuella leverantören...
  • Nu startar lönekartläggningenÄr redan prenumerant.

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Mest läst på Inköpsrådet
  • Då får ogiltigt avtal bestå
  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)
  • Kontraproduktiv begäran om sekretess
  • Bevis krävs för ”Hamburgundantaget”
  • Nytt år, nya möjligheter!
  • Ha en plan för den digitala revolutionen
  • Skynda långsamt?

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »