Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Stöttar upphandlare i snårig miljö

Snårigt och en utmaning för upphandlare. Men också viktigt för omställningen till fossilfria transporter. Så summerar Biodriv öst det nya regelverket för upphandling av miljöfordon.

| 2022-08-30
Ulf Troeng, Biodriv öst. Foto: Göran Ekeberg.

– Det är en ganska snårig lagstiftning med olika definitioner för vad EU i det här sammanhanget betraktar som ett ”rent” fordon, säger Ulf Troeng, sakkunnig för styrmedel och upphandling på Biodriv öst, som bidrar med kunskapsstöd till kommuner och regioner i Mälardalen.

Det nya regelverket sätter en form av lägstanivå för andelen miljöfordon som måste upphandlas och täcker in både inköp av fordon till den upphandlande myndigheten och upphandling av kollektivtrafik och andra transporttjänster.

Lagstiftningen fungerar som ett styrmedel mot el- och vätgasfordon för lätta fordon och samtliga förnybara alternativ för tyngre fordon, enligt Biodriv öst.

EU-kraven genom Clean vehicles directive har nu genomförts i Sverige genom lagen om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa tjänster inom vägtransportområdet samt förordningen om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa tjänster inom vägtransportområdet.

– Jag tycker att de nya reglerna är bra och att de går i linje med den omställning som behöver ske och som redan påbörjats. Clean vehicles directive leder till att vi får en högre lägstanivå och till att upphandlare tvingas ställa högre krav i upphandlingarna, säger Ulf Troeng.

Han ger tips till upphandlande myndigheter för att hantera processen.

– Ställ krav på tillräckligt många el- och vätgasfordon för att klara lagkraven i den aktuella upphandlingen. Formulera sedan kraven så att resterande fordon i så hög utsträckning som möjligt är miljöfordon. enligt den svenska definitionen, vilket främjar även biogasfordon. Kraven på fordon bör också kompletteras med krav på en så hög andel förnybart drivmedel som möjligt, vilket gör att även fordon som körs på etanol eller biodiesel premieras.

I Sverige började det nya regelverket gälla 1 juni – ungefär ett år senare än de flesta EU-länder i övrigt sedan regeringen fått rejält med kritik under remissrundan.

Biodriv öst saknar fortfarande bestämmelser för hur lagkraven efterlevs och hoppas att regeringskansliet bringar klarhet om de delarna under hösten.

Uppgifterna i artikeln bygger i huvudsak på ett pressutskick från Biofuel region, som samlar företag och kommuner – bland dem Umeå och Skellefteå – i norra Sverige.

Biodriv öst stöttas av stora, offentliga aktörer i Mellansverige som Region Stockholm och Stockholms stad. Organisationen har tagit fram ett faktablad som stöd för upphandlare om det nya regelverket.

Läs mer: BioDriv ÖstMiljöfordon

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Stöttar upphandlare i snårig miljö”

  1. Robin skriver:
    30 augusti, 2022 kl. 12:56

    Uppseendeväckande att det fortfarande inte är känt hur rapporteringen kopplat till uppföljningen ska ske. Om berörda myndigheter i efterhand tvingas rapportera på ett teknisk format som inte var känt vid tillfället då relevant data skapades så kan det leda till mycket merarbete ute i landet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: FMV

Så påverkar osäkra världsläget FMV

Det osäkra omvärldsläget slår igenom i FMV:s nya ramavtal för släckvätska till flygvapnets räddningsbilar. Leverantören fick lämna en plan över pris för ökad kapacitet vid ett förhöjt beredskapsläge, samt beskrivning av produktionsanläggningar och fraktinformation.

Olle Lundin Foto: Mikael Wallerstedt.

”Inte noga med lagar i Falkenberg”

Professor Olle Lundin tycker att ”Falkenbergshärvan” sticker ut genom kommunledningens agerande.

Tranås kommun utreds igen

Efter en anonym anmälan återupptar Konkurrensverket den nedlagda utredningen av Tranås kommuns affärer med delvis kommunägda bolaget Tranås United.

Så mycket tjänar upphandlare

42 436 kronor i månaden. Så hög är medellönen för upphandlare i kommuner och regioner. Men skillnaden mellan olika delar av landet är stor.

Trafikverket häver jättekontrakt

Trafikverket häver kontraktet med entreprenören som bygger deletapp Haga, i Västlänken i Göteborg. Huvudskälet är omfattande och tilltagande förseningar.

Andel prövningar ned 20 procent

Andelen överprövningar minskade med 20 procent från 2020 till 2021. Det visar statistik från Upphandlingsmyndigheten.

Lediga jobb

Strategisk inköpare till Specialpedagogiska skolmyndigheten

IT-upphandlare till Haninge kommun

Sugen på att bli upphandlings­konsult inom IT eller bygg?

  • Strategisk inköpare till Upphandlingsmyndigheten – föräldravikariat
  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Verksjurister till säkerhetspolitisk myndighet
  • Kvalificerad Inköpare till vårt huvudkontor i Borlänge
  • Upphandlingschef till Nässjö kommun

Senaste nyheterna

Så påverkar osäkra världsläget FMVSå påverkar osäkra världsläget FMV
”Inte noga med lagar i Falkenberg””Inte noga med lagar i Falkenberg”
Tranås kommun utreds igenTranås kommun utreds igen
Så mycket tjänar upphandlareSå mycket tjänar upphandlare
Trafikverket häver jättekontraktTrafikverket häver jättekontrakt
Andel prövningar ned 20 procentAndel prövningar ned 20 procent
Lämnar UHM för advokatfirmaLämnar UHM för advokatfirma
Tar strid mot kriminellaTar strid mot kriminella
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • Så påverkar osäkra världsläget FMVIntressant artikel. Skulle vara spännande att få veta vad FMV såg som den stora vinsten med procentuell uppräkning kontra index?...
  • Ingen likabehandling i FalkenbergVänskapskorruption
  • Ingen likabehandling i FalkenbergDetta är inget annat än vänskapskorruption och skall också behandlas som det, det är ju uppenbart att den aktuella leverantören...
  • Nu startar lönekartläggningenÄr redan prenumerant.
  • Ingen likabehandling i FalkenbergLite slarvigt formulerat av mig. De delarna i händelsekedjan - 9/4 och 18/5 - har uppdaterats.

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Då får ogiltigt avtal bestå
  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)
  • Kontraproduktiv begäran om sekretess
  • Bevis krävs för ”Hamburgundantaget”
  • Nytt år, nya möjligheter!
  • Ha en plan för den digitala revolutionen
  • Skynda långsamt?
  • Negativt pris kan också vara ett pris

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »