Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Svårt hitta rätt upphandlingsföremål för dynamiskt inköpssystem

Statens inköpscentral har beslutat sig för att inte välja dryckesautomater som område för första upphandlingen inom dynamiskt inköpssystem, DIS. Bland annat passar inte avropande myndigheters beställningsmönster det upplägg ett DIS har.

| 2017-07-13

Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet påbörjade i vintras ett pilotprojekt för att starta upp ett dynamiskt inköpssystem och under våren genomfördes en förstudie avseende upphandling av dryckesautomater i ett dynamiskt inköpssystem, DIS.

Efter genomförd förstudie, där Statens inköpscentral bland annat har arbetat med en referensgrupp bestående av avropande myndigheter, konstateras nu att dryckesautomater inte är det bäst lämpade upphandlingsföremålet för ett DIS.

– Eftersom vi inte kommer att genomföra avropen åt myndigheterna i DIS-systemet så som en del andra inköpscentraler valt att göra så vill vi att avropsproceduren ska upplevas som så smidig som möjligt. När vi i förstudien började titta närmare på hur dryckesautomater avropades så fann vi att det skulle bli alltför snårigt för beställarna, säger Therese Klaar, chef för enheten för upphandling av varor och tjänster på Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet till Upphandling24.

En anledning till denna slutsats är att avropande myndigheters beställningsmönster inte passar det upplägg ett DIS har.

– Dryckesautomater har ju ofta också en annan typ av tilläggstjänster, med påfyllning av råvaror samt både planerad och oplanerad service. Entrémattor är enklare på det viset, där finns en fast plan för när de hämtas och lämnas. De är också mer standardiserade än vad dryckesautomater är nuförtiden, säger Therese Klaar.

I sommar påbörjas därför istället en förstudie gällande entrémattor i ett dynamiskt inköpssystem.

– Vi ser det också som en risk att myndigheter belägna utanför storstadsregionerna skulle få sämre eller inga anbud i det dynamiska inköpssystemet. Med entrémattor ser det annorlunda ut. För en stor myndighet med många automater finns det en fördel att ha en och samma leverantör vilket innebär att de skulle behöva avropa ett leveransavtal. Det i sig är inga problem i systemet men vi ser det som svårt för en myndighet att kunna specificera volymer i ett sådant avrop. Risken är att priserna skulle bli högre till följd av ökad osäkerhet för leverantörerna. Det skulle motverka ett av syftena med DIS, säger Therese Klaar.

Upphandlingen av dryckesautomater fortsätter istället som en sedvanlig ramavtalsupphandling. Hon berättar att ramavtalet för dryckesautomater är rangordnat och fungerar väldigt bra.

–Det skulle vara svårt att nå samma enkelhet för de beställande myndigheterna med ett DIS och vi ser att fördelarna på det här avtalsområdet inte uppväger det.

Statens inköpscentral kommer att ta kontakt med branschen samt avropande myndigheter för dialog kring entrémattor. Det här är ett område där Statens inköpscentral idag inte erbjuder något ramavtal. Det har dock noterats att det finns ett behov på området vilket vidare innebär att de kan öka vår service till avropande myndigheter.

Vad är största utmaningen med dynamiskt inköpssystem?

– En av de största utmaningarna med ett dynamiskt inköpssystem är att få systemstödet att stödja processen fullt ut utan att det blir för krångligt för avropande myndigheter. En annan utmaning är hur konkret upphandlingsföremålet ska specificeras i steg ett och vad som ska lämnas öppet åt den avropande myndigheten i steg två.

Inom vad behöver kunskapsnivån höjas hos de upphandlande myndigheterna i steg två för att DIS ska fungera?

– Det som behövs är kunskap om hur systemet fungerar. Hur man rent praktiskt går in och gör sitt avrop. Därför kommer vi att anordna seminarier innan avtalsstart, så att de som ska avropa kan känna sig trygga i hur de ska gå tillväga, säger Therese Klaar.

Fakta DIS

DIS är en helt elektronisk process i två huvudsteg.

I det första steget inrättas systemet och leverantörer börjar ansöka om att delta, detta kan sedan ske löpande. Alla leverantörer som uppfyller kvalificeringskraven ska godkännas, vilket innebär att antalet inte kan begränsas.
I det andra steget sker tilldelning av kontrakt och inför detta ska alla leverantörer som godkänts som deltagare i systemet bjudas in att lämna anbud på de specifika kontrakten. Steg två kan jämföras med avrop genom förnyad konkurrensutsättning där tilldelningskriterierna även får preciseras av avropande myndigheter.

Källa: Statens Inköpscentral

Läs mer: Dynamiska inköpssystemFörnyad konkurrensutsättning

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Skärmpdump från seminarium, anordnat av Kommissionen för skattenytta.

Stakar ut nya politiken

Civilminister Erik Slottner är förfärad över hur vissa byggentreprenader ”drar iväg” i kostnader. Han vill också se förre trösklar för anbudsgivare och ökat fokus på konkurrens.

Sarwe Appelqvist Skärmdump från Kungsbacka kommuns politikerutbildning.

Bygger röd tråd med politiker

Kungsbacka kommun tar politikerutbildning på allvar med en introduktion om kommunala inköp som vässats lagom till att nya politiker nu påbörjar sina uppdrag efter valet.

Foto: FMV

Så påverkar osäkra världsläget FMV

Det osäkra omvärldsläget slår igenom i FMV:s nya ramavtal för släckvätska till flygvapnets räddningsbilar. Leverantören fick lämna en plan över pris för ökad kapacitet vid ett förhöjt beredskapsläge, samt beskrivning av produktionsanläggningar och fraktinformation.

Olle Lundin Foto: Mikael Wallerstedt.

”Inte noga med lagar i Falkenberg”

Professor Olle Lundin tycker att ”Falkenbergshärvan” sticker ut genom kommunledningens agerande.

Tranås kommun utreds igen

Efter en anonym anmälan återupptar Konkurrensverket den nedlagda utredningen av Tranås kommuns affärer med delvis kommunägda bolaget Tranås United.

Så mycket tjänar upphandlare

42 436 kronor i månaden. Så hög är medellönen för upphandlare i kommuner och regioner. Men skillnaden mellan olika delar av landet är stor.

Lediga jobb

Strategisk inköpare till Specialpedagogiska skolmyndigheten

IT-upphandlare till Haninge kommun

Sugen på att bli upphandlings­konsult inom IT eller bygg?

  • Strategisk inköpare till Upphandlingsmyndigheten – föräldravikariat
  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Verksjurister till säkerhetspolitisk myndighet
  • Upphandlingschef till Nässjö kommun

Senaste nyheterna

Stakar ut nya politikenStakar ut nya politiken
Bygger röd tråd med politikerBygger röd tråd med politiker
Så påverkar osäkra världsläget FMVSå påverkar osäkra världsläget FMV
”Inte noga med lagar i Falkenberg””Inte noga med lagar i Falkenberg”
Tranås kommun utreds igenTranås kommun utreds igen
Så mycket tjänar upphandlareSå mycket tjänar upphandlare
Trafikverket häver jättekontraktTrafikverket häver jättekontrakt
Andel prövningar ned 20 procentAndel prövningar ned 20 procent
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • ”Inte noga med lagar i Falkenberg”Tack för en bra artikel och intressanta synpunkter professor Lundin.
  • Så påverkar osäkra världsläget FMVIntressant artikel. Skulle vara spännande att få veta vad FMV såg som den stora vinsten med procentuell uppräkning kontra index?...
  • Ingen likabehandling i FalkenbergVänskapskorruption
  • Ingen likabehandling i FalkenbergDetta är inget annat än vänskapskorruption och skall också behandlas som det, det är ju uppenbart att den aktuella leverantören...
  • Nu startar lönekartläggningenÄr redan prenumerant.

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Då får ogiltigt avtal bestå
  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)
  • Kontraproduktiv begäran om sekretess
  • Bevis krävs för ”Hamburgundantaget”
  • Nytt år, nya möjligheter!
  • Ha en plan för den digitala revolutionen
  • Skynda långsamt?
  • Negativt pris kan också vara ett pris

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »