2030 är det tänkt att Förbifart Stockholm ska kunna invigas. Drygt två mil ny motorväg som ny E4-sträckning, väster om den nuvarande, till en beräknad kostnad av 51 miljarder kronor.
Men när Trafikverket i februari såg sig tvungen att häva kontraktet med AF Anläggning för en tunnelentreprenad (Lovö) väcktes frågor om tidsplanen gick att klara.
I en text på myndighetens webbplats redovisas hur Trafikverket hanterat situationen med skyddsentreprenader och att man inte kommer att upphandla någon ny huvudentreprenör.
– Vi är igång med många olika entreprenadarbeten i tunneln, exempelvis betongarbeten, inklädnad av ramptunnlar och tätning, säger Camilla Magnusson, projektchef för E4 Förbifart Stockholm.
Zublin Scandinavia (betongarbeten) och Kreate Sverige (inklädnadsarbeten) har nu de största kontrakten bland de mindre entreprenader som ska driva Lovöprojektet i mål.
En upphandlingsprocess pågår för olika betong- och inklädnadsarbeten samt markentreprenad i tunnlar.
– Vi räknar med att ha de flesta entreprenörerna på plats i höst, förutsatt att tidplan för upphandlingen kan hållas. Utifrån det vi vet i dag ser vi ingen påverkan på vår huvudtidplan, utan vi ser fram emot att öppna hela E4 Förbifart Stockholm 2030, säger Camilla Magnusson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer