Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Trivsam arbetsmiljö är viktigare än hög lön

KarriärkrönikaBra arbetsmiljö och stimulerande arbetsuppgifter är viktigast när svenska arbetstagare ska välja arbetsgivare enligt en ny undersökning från Randstad och Kantar Sifo. Det finns en klyfta mellan vad arbetstagare vill ha och vad de förknippar svenska företag med. Här finns stora möjligheter för offentlig sektor att med rätt marknadsföring attrahera arbetsmarknadens mest eftertraktade talanger.

| 2017-05-05

Oavsett om du skriver en personlig profil på en nätdejtingsida eller om du fått i uppgift att utveckla arbetsgivarvarumärket på din arbetsplats är det viktigt att veta vad dina potentiella kandidater tycker är attraktivt. Om du utgår från att en hög månadslön är det viktigaste för kärlekskranka godingar eller arbetssökande ingenjörer riskerar du att bygga din marknadsföringsstrategi på felaktiga grunder.

Undersökningen

Randstad Employer Brand Research är världens mest omfattande undersökning av employer branding (arbetsgivarvarumärke) med 26 medverkande länder. Undersökningen är gjord av Kantar Sifo och sammanställer vad svenska folket tycker är viktigast när de väljer arbetsgivare. Kunskap om vad som motiverar arbetstagare att byta jobb är en förutsättning för att kunna utveckla ett företags eller en myndighets employer value proposition (EVP) eller arbetstagarerbjudande på ren svenska.

Arbetstagarnas önskelista

Resultatet från undersökningen presenterades i slutet av mars och det finns många intressanta insikter i rapporten. Lön och förmåner hamnar på sjätte plats när svenskar i arbetsför ålder rangordnar de attribut som är viktigast i valet av arbetsgivare. På första plats kommer en trivsam arbetsmiljö och på andra plats kommer stimulerande arbetsuppgifter. För kvinnor är en bra balans mellan arbete och fritid det tredje viktigaste attributet. För män kommer trygga anställningsvillkor på delad tredje plats tillsammans med balans mellan jobb och fritid.

Strategi för ett starkt arbetsgivarvarumärke

Den arbetsgivare som erbjuder bra arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter, trygga anställningsvillkor och möjlighet till balans mellan jobb och fritid kommer med andra ord att kunna attrahera de mest eftertraktade talangerna på arbetsmarknaden. Självklart under förutsättning att målgruppen känner till alla dessa fördelar. Förutom att ha ovanstående egenskaper krävs också en medveten satsning på marknadsföring där erbjudandet till kandidaterna paketeras på ett smart sätt. Här har svenska myndigheter och företag en hel del kvar att göra.

Arbetsgivarnas erbjudande

I rapporten redovisas också vilka attribut som arbetstagarna förknippar svenska företag med. Tyvärr kommer trivsam arbetsmiljö och stimulerande arbetsuppgifter på sjätte och sjunde plats i den listan. På första plats över attribut som svenska företag förknippas med kommer finansiell styrka. Arbetsgivarna förknippas också med användande av ny teknik, trygga anställningsvillkor och gott rykte.

Möjligheter för offentlig sektor

I klyftan mellan vad arbetstagare vill ha och vad de anser att arbetsgivare erbjuder finns stora möjligheter för den offentliga sektorn att marknadsföra sig mot arbetsmarknadens talanger. Många myndigheter har moderna lokaler, god arbetsmiljö, trygga anställningsvillkor och erbjuder flexibilitet vid dagishämtning och vab under småbarnsåren. Att marknadsföra detta är ett kostnadseffektivt sätt att attrahera arbetskraft istället för att alltid hamna i högre lön-fällan. Om marknadsföringen dessutom bygger på medarbetarnas egna berättelser om sin arbetsplats blir trovärdigheten hög.

Kandidaternas marknad

En kontaktannons blir trevligare om den handlar mer om vem du är än om vad du kräver av en framtida partner. På samma sätt bör en platsannons utformas. Berätta mer om kollegorna, arbetsmiljön, anställningsförmåner samt eventuella möjligheter att jobba hemifrån och berätta mindre om krav och förväntningar. På svensk arbetsmarknad idag är det talangerna som väljer vem de vill dejta och arbetsgivarna måste anstränga sig för att vara snyggast och mest attraktiva.

Här kan du ladda ner rapporten från Randstad Employer Brand Research 2017:

https://www.randstad.se/employer-brand-center/

Anna Smids, Public Key Account Manager, Randstad

Läs mer: KarriärKarriärkrönika

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Background image created by Pressfoto - Freepik.com

Vi hjälper dig att hitta rätt kandidat

Behöver ditt företag rekrytera personal med kompetens inom upphandling? Vi hjälper dig! Läs mer på upphandling24.se/karriar.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Uddevalla kommun

Uddevallas uppdelning underkänns

Uddevalla kommun borde ha annonserat när man köpte in konsulttjänster gällande ett nytt stadshus, enligt Konkurrensverket. Kommunen, som i stället delade upp affärerna och direktupphandlade, riskerar 50 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.

Nya regler om överprövning

Krav på att upphandlingsmål ska hanteras skyndsamt samt preklusionsfrister. Det är två delar i de nya reglerna om överprövning av offentlig upphandling som träder i kraft i dag den 1 juli.

Direktupphandlade för 4,5 mkr

Ett av Örebro kommuns bolag har direktupphandlat hotellrum och tekniktjänster för nära 4,5 miljoner kronor. ”Det var fel. Det kan jag se väldigt tydligt”, säger den ansvariga chefen.

Registrering ska ge kvalitetsstämpel

Den 1 januari 2023 blir det möjligt att reservera vissa upphandlingar av välfärdstjänster för idéburna organisationer. Nu ska Kammarkollegiet ta fram ett register där aktörerna erbjuds registrera sig.

Ny tjänst för visselblåsare

Konkurrensverket startar en ny visselblåsarfunktion. Där kan den som får kännedom om missförhållanden inom offentlig upphandling och konkurrens slå larm.

Allt fler offentliga upphandlare

Sedan 2014 har antalet anställda med titeln upphandlare eller inköpare inom offentlig sektor ökat med 26 procent. Det visar statistik från SCB.

Lediga jobb

  • Inköpschef Eskilstuna
  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Senaste nyheterna

Uddevallas uppdelning underkännsUddevallas uppdelning underkänns
Nya regler om överprövningNya regler om överprövning
Direktupphandlade för 4,5 mkrDirektupphandlade för 4,5 mkr
Registrering ska ge kvalitetsstämpelRegistrering ska ge kvalitetsstämpel
Ny tjänst för visselblåsareNy tjänst för visselblåsare
Allt fler offentliga upphandlareAllt fler offentliga upphandlare
”Satsa på kortare avtal””Satsa på kortare avtal”
Lättare utreda sanktioner i FinlandLättare utreda sanktioner i Finland
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

Senaste kommentarerna

  • Dömer ut GöteborgsupphandlingIronin i att de hänvisar till Göteborgs stads arkitekturpolicy som kom till genom nepotism där stadsarkiteten drog i sina bekantskaper...
  • ”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”PO: Håller i princip med dig och brukar hålla med dig i ditt resonemang här på sidan. Men vad gäller...
  • Fäller ledningen för mutbrottI mina ögon är det så uppenbart att den "nya" domen är korrekt och nödvändig för att stoppa denna typ...
  • Kritisk mot Exit LOU-kampanjSkulle tro att Allmännyttan kan vinna denna debatt om frågan struktureras upp. Debattörer och allmänheten tenderar att blanda ihop Allmännyttan...
  • Dömer ut GöteborgsupphandlingHur??? HUR kan man inte "uttala sig i sak" angående upphandlingar som UPPHANDLANDE MYNDIGHET!? Snacka om att ha missuppfattat sitt...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Råd och skratt för vinnande anbud

Inspiration, kunskap, tips, erfarenhetsutbyte, skratt och nätverkande. Det får medlemmarna i Upphandling 24:s digitala anbudsnätverk för leverantörer som vill lära mer om och komma vidare i upphandlingsarbetet.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »