Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Trivsam arbetsmiljö är viktigare än hög lön

KarriärkrönikaBra arbetsmiljö och stimulerande arbetsuppgifter är viktigast när svenska arbetstagare ska välja arbetsgivare enligt en ny undersökning från Randstad och Kantar Sifo. Det finns en klyfta mellan vad arbetstagare vill ha och vad de förknippar svenska företag med. Här finns stora möjligheter för offentlig sektor att med rätt marknadsföring attrahera arbetsmarknadens mest eftertraktade talanger.

| 2017-05-05

Oavsett om du skriver en personlig profil på en nätdejtingsida eller om du fått i uppgift att utveckla arbetsgivarvarumärket på din arbetsplats är det viktigt att veta vad dina potentiella kandidater tycker är attraktivt. Om du utgår från att en hög månadslön är det viktigaste för kärlekskranka godingar eller arbetssökande ingenjörer riskerar du att bygga din marknadsföringsstrategi på felaktiga grunder.

Undersökningen

Randstad Employer Brand Research är världens mest omfattande undersökning av employer branding (arbetsgivarvarumärke) med 26 medverkande länder. Undersökningen är gjord av Kantar Sifo och sammanställer vad svenska folket tycker är viktigast när de väljer arbetsgivare. Kunskap om vad som motiverar arbetstagare att byta jobb är en förutsättning för att kunna utveckla ett företags eller en myndighets employer value proposition (EVP) eller arbetstagarerbjudande på ren svenska.

Arbetstagarnas önskelista

Resultatet från undersökningen presenterades i slutet av mars och det finns många intressanta insikter i rapporten. Lön och förmåner hamnar på sjätte plats när svenskar i arbetsför ålder rangordnar de attribut som är viktigast i valet av arbetsgivare. På första plats kommer en trivsam arbetsmiljö och på andra plats kommer stimulerande arbetsuppgifter. För kvinnor är en bra balans mellan arbete och fritid det tredje viktigaste attributet. För män kommer trygga anställningsvillkor på delad tredje plats tillsammans med balans mellan jobb och fritid.

Strategi för ett starkt arbetsgivarvarumärke

Den arbetsgivare som erbjuder bra arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter, trygga anställningsvillkor och möjlighet till balans mellan jobb och fritid kommer med andra ord att kunna attrahera de mest eftertraktade talangerna på arbetsmarknaden. Självklart under förutsättning att målgruppen känner till alla dessa fördelar. Förutom att ha ovanstående egenskaper krävs också en medveten satsning på marknadsföring där erbjudandet till kandidaterna paketeras på ett smart sätt. Här har svenska myndigheter och företag en hel del kvar att göra.

Arbetsgivarnas erbjudande

I rapporten redovisas också vilka attribut som arbetstagarna förknippar svenska företag med. Tyvärr kommer trivsam arbetsmiljö och stimulerande arbetsuppgifter på sjätte och sjunde plats i den listan. På första plats över attribut som svenska företag förknippas med kommer finansiell styrka. Arbetsgivarna förknippas också med användande av ny teknik, trygga anställningsvillkor och gott rykte.

Möjligheter för offentlig sektor

I klyftan mellan vad arbetstagare vill ha och vad de anser att arbetsgivare erbjuder finns stora möjligheter för den offentliga sektorn att marknadsföra sig mot arbetsmarknadens talanger. Många myndigheter har moderna lokaler, god arbetsmiljö, trygga anställningsvillkor och erbjuder flexibilitet vid dagishämtning och vab under småbarnsåren. Att marknadsföra detta är ett kostnadseffektivt sätt att attrahera arbetskraft istället för att alltid hamna i högre lön-fällan. Om marknadsföringen dessutom bygger på medarbetarnas egna berättelser om sin arbetsplats blir trovärdigheten hög.

Kandidaternas marknad

En kontaktannons blir trevligare om den handlar mer om vem du är än om vad du kräver av en framtida partner. På samma sätt bör en platsannons utformas. Berätta mer om kollegorna, arbetsmiljön, anställningsförmåner samt eventuella möjligheter att jobba hemifrån och berätta mindre om krav och förväntningar. På svensk arbetsmarknad idag är det talangerna som väljer vem de vill dejta och arbetsgivarna måste anstränga sig för att vara snyggast och mest attraktiva.

Här kan du ladda ner rapporten från Randstad Employer Brand Research 2017:

https://www.randstad.se/employer-brand-center/

Anna Smids, Public Key Account Manager, Randstad

Läs mer: KarriärKarriärkrönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Background image created by Pressfoto - Freepik.com

Vi hjälper dig att hitta rätt kandidat

Behöver ditt företag rekrytera personal med kompetens inom upphandling? Vi hjälper dig! Läs mer på upphandling24.se/karriar.

Fler nyheter

Så mutas offentliga tjänstemän

Nära hälften av alla mutbrottsmål 2020 var försök att muta personer som utövar myndighet. Flera av fallen har koppling till offentlig upphandling. Det visar Institutet mot mutors rapport för 2020.

”De missuppfattar lägsta pris”

Det är vanligt att leverantörer tror att upphandlingar enbart utvärderas på pris. Många av dem vill också gärna vara med och påverka vad som ska köpas in. Inköpsorganisationens status ökar om dialogen med verksamheterna och ledningen fördjupas. Det är tre av slutsatserna från SOI:s djupintervjuer bland medlemmarna.

Kraftig ökning av KKV:s handläggningstider

Den genomsnittliga handläggningstiden för upphandlingsärenden ökade kraftigt 2020. Det framgår av Konkurrensverkets senaste årsredovisning.

De satsar på hållbar mat

Karlstad, Hofors, Vallentuna och Munkedal har valts ut att delta i Livsmedelsverkets och Vinnovas projekt Ett nytt recept för skolmåltider. Upphandling är en viktig del i satsningen.

Foto: Mostphotos

Upphandlare pressas av otydliga mål

Tre av fyra upphandlare upplever att arbetsbelastningen är för hög. Nästan var femte känner inte till om den egna kommunen eller regionen ställer hållbarhetskrav i sin upphandlingsstrategi. Det visar en undersökning från fackförbundet Vision om
förutsättningarna att arbeta strategiskt med hållbarhetsfrågor.

Foton: Simrishamns kommun respektive privat.

Gästbloggar från Österlen

Karriär

Corona-nej eller hänvisning till ”fylld kvot” är vanliga besked till praktikanter under pandemin. Natalie Seyoum sökte sig utanför Stockholmsområde och fick napp i Simrishamns kommun med bloggande ”på köpet”.

Lediga jobb

Kammarkollegiet

IT-upphandlare med projekterfarenhet till Statens inköpscentral

Upphandling Södertörn söker entreprenad­upphandlare inom Bygg & Fastighet

  • PTS söker upphandlare till ekonomiavdelningen
  • Försvarshögskolan söker en upphandlings- och avtalsjurist
  • Avtalsansvarig Energi till SKL Kommentus Inköpscentral
  • Alvesta kommun söker Upphandlare
  • MSB söker Inköps- och e-handelssamordnare
  • Myndigheten för yrkeshögskolan söker upphandlare
  • Sollentuna kommun söker Upphandlare
  • Lunds universitet söker Upphandlare
  • Lunds kommun söker Upphandlare
  • Statens Servicecenter söker Inköpare till Gävle eller Östersund
  • Uppsala kommun söker Enhetschef upphandling
  • Avtalscontroller till Ledningsstöd i Stockholm, Östersund eller Gävle
  • Upphandlare till SKL Kommentus Inköpscentral
  • Offentlig upphandlare / inköpsstrateg sökes till HBV
  • Inköpsspecialist till försäkringsbolaget Löf

Senaste nyheterna

Så mutas offentliga tjänstemänSå mutas offentliga tjänstemän
”De missuppfattar lägsta pris””De missuppfattar lägsta pris”
Kraftig ökning av KKV:s handläggningstiderKraftig ökning av KKV:s handläggningstider
De satsar på hållbar matDe satsar på hållbar mat
Upphandlare pressas av otydliga mål Upphandlare pressas av otydliga mål
Gästbloggar från Österlen Gästbloggar från Österlen
”Upphandlingsreformer på gång” ”Upphandlingsreformer på gång”
Når fler leverantörer på distans Når fler leverantörer på distans

Senaste kommentarerna

  • Så mutas offentliga tjänstemänVisst är det så. Alla vet, men ingen vågar göra något åt det.
  • Så mutas offentliga tjänstemänSiffrorna avser bara de som blivit utredda av Polisen och dömts i domstol. En försiktig kvalificerad gissning, är att mutkolvarna...
  • Upphandlingskonsulter byter ägareOroande utveckling. Både när det gäller Socab och Sentensia (och Svefa f.d Fasticon och Know-IT) uppkommer risken för jäv när...
  • ”Underskrift eller inte, det är frågan”Det krävs ingen signatur för att ett anbud ska vara bindande enligt AvtL. 1 § Anbud om slutande av avtal...
  • Nekas ”andra chansen”Så om kommunen skrivit att man räknar med att priserna ska hållas inom index för aktuell yrkeskategori så hade man...

Aktuella utbildningar

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 9 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 15 mars
  • Upphandla funktion i praktiken | 18 mars
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 23 mars
  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | 15 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 20-21 oktober

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Läs guiden om moduler

Ta del av kostnadsfri guide med råd, erfarenheter och branschkunskap kring att upphandla moduler och paviljonger som Upphandling24 har tagit fram tillsammans med leverantörer, upphandlare och jurister.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »