Fråga: Hur kan miljömärkningar användas i samband med upphandling?
Svar: Miljömärken kan användas på två sätt vid offentlig upphandling. Dels kan miljömärkningen användas för att definiera de tekniska specifikationerna för att beskriva aktuell vara eller tjänst, dels kan miljömärket fungera som ett bevismedel för att varan eller tjänsten uppfyller specifikationerna enligt förfrågningsunderlaget.
Den upphandlande myndigheten kan under vissa förutsättningar hänvisa till en miljömärkning i förfrågningsunderlaget i samband med fastställandet av de tekniska specifikationerna, enligt kapitel 6, paragraf 7 i LOU. Följande förutsättningar ska vara uppfyllda:
* Specifikationerna ska vara lämpliga för att definiera föremålet för upphandlingen,
* Specifikationerna ska vara utarbetade på grundval av vetenskapliga rön,
* Specifikationerna ska vara tillgängliga för alla berörda parter
Detta innebär att kriterier som inte är kopplade till kontraktsföremålet inte är relevanta att ställa i en upphandling. Av upphandlingslagstiftningen framgår det även att miljömärkningen ska vara öppen för alla och bygga på vetenskaplig grund. Det kan vara svårt att kontrollera, men om miljömärkningsorganisationen följer internationella standarder inom området (ISO 14024) lever man upp till kravet på transparens och vetenskaplighet.
Ett miljömärke kan även fungera som ett bevismedel. Den upphandlande myndigheten får ange att varor eller tjänster som är försedda med ett visst miljömärke kommer att antas motsvara de tekniska specifikationerna enligt förfrågningsunderlaget.
En huvudregel inom offentlig upphandling är att det inte är tillåtet att begära en viss märkning, en viss certifiering eller annan hänvisning till visst varumärke. Det är således inte tillåtet att kräva Svanenmärkt papper eller Fairtrade-märkt kaffe, eftersom produkter som inte är märkta ändå kan uppfylla kriterierna för miljömärket. Den upphandlande myndigheten är skyldig att även godta andra lämpliga bevis.
Lisa Sennström
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer