Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Tvivel om nyttan med skyndsamhet

Gärna skyndsamhetskrav - men räkna inte med någon större effekt. Så kan remissvaren summeras för regeringsförslaget om att domstolarna måste handlägga mål vid överprövning av offentlig upphandling skyndsamt.

| 2021-04-06
Regeringen får delvis mothugg för förslag om reformering av LOU med flera upphandlingslagar. Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet.

Med formuleringen ”en verkningslös bestämmelse utan innebörd eller konsekvenser” går Västra Götalandsregionen längst i kritiken.

Överlag är remissinstanserna ändå positiva till reformen. Men det finns samtidigt en stor tveksamhet kring om förändringen verkligen ger någon betydande skillnad och många påtalar att domstolarna redan ger upphandlingsmål förtur.

Sveriges offentliga inköpare, SOI, tror att effekten blir marginell och argumenterar för en kombination av tidsfrister och ökade resurser för förvaltningsdomstolarna.

Post- och telestyrelsen bedömer att lagändringen ” riskerar att inte medföra någon förändring i praktiken”, Almega befarar begränsade effekter och Kammarkollegiet sätter frågetecken för ”om förslaget i praktiken kommer att medföra några effektivitetsvinster jämfört med dagens ordning”.

Från domstolshåll kommer liknande bedömningar.

”Även om ett lagstadgat skyndsamhetskrav innebär att handläggningen av målen måste prioriteras i något större utsträckning än vad som är fallet idag så är det enligt förvaltningsrättens mening tveksamt om ett sådant krav i någon större utsträckning leder till en enhetligare, snabbare och effektivare handläggning.”, skriver Förvaltningsrätten i Malmö i sitt remissvar.

Socialstyrelsen ser det som en brist att utkastet till lagrådsremiss inte anger vad som avses med skyndsamt och att det, kombinerat med att överprövningsmål har förtur redan idag i de flesta domstolar, gör att ett skyndsamhetskrav får en högst marginell påverkan på domstolens handläggningstid.

Civilminister Lena Micko kommenterade skyndsamhetskravet under SOI:s årskonferens nyligen:

-Det har ändå betydelse att uttrycka det tydligt genom krav på skyndsamhet. Även om det inte ser så tokigt ut med den genomsnittliga handläggningstiden i dag så kan ett mål i vissa fall ta upp till ett och ett halvt år. Med ett skyndsamhetskrav ska upphandlande myndigheter och leverantörer kunna förvänta sig svar skyndsamt, sade hon.

Jämte skyndsamhetskravet är preklusionsfrister – med tidsgränser för leverantörers rätt att åberopa nya omständigheter – regeringens huvudförslag i utkastet till lagrådsremiss med sikte på förändringar av LOU, LUF, LUK och LUKS från 1 januari 2022.

Förslagen om frister får ett allmänt stöd, men med en del invändningar från olika remissinstanser.

Almega ser den föreslagna tvåveckorsgränsen som alltför kort:

”Det måste beaktas att den sökande leverantören kanske inte ens har hunnit ta del av vinnande anbud under denna tidsfrist. Rådande trend med allt mer sekretessbeläggning av innehållet i anbuden ökar risken för detta scenario.”, skriver Almega.

Även Kammarrätten i Jönköping ser problem ur ett rättssäkerhetsperspektiv och vänder sig mot utkastets beskrivning om att båda parter i mål om offentlig upphandling är resursstarka och företräds av juridiska ombud.

”Kammarrätten delar inte denna bild. Det är inte så sällan som en leverantör agerar utan ombud. Detta gäller särskilt små och medelstora företag. Således kan införandet av preklusionsfrister medföra en diskrepans mellan olika leverantörers möjlighet att tillvarata sin rätt i mål om offentlig upphandling, vilket strider mot principerna för lagstiftningen på området.”, framhåller Kammarrätten i Jönköping

Förvaltningsrätten i Umeå avstyrker förslaget om preklusionsfrist och pekar på risken att sökande kan föra fram omständigheter ”för säkerhets skull” med risken att målen kan blir mer omfattande.

Samtliga remissvar finns tillgängliga på regeringens webbplats.

I skaran mest positiva remissinstanser återfinns MSB, som ser förslagen som väl avvägda, och arbetsmarknadens huvudparter där Svenskt Näringsliv menar att regeringen gjort en väl avvägd analys och där LO anser att förslagen förbättrar dagens regelverk ” till fördel för de seriösa näringsidkarna och för samhället i stort”.

Det kan noteras att Konkurrensverket ser nackdelar med regeringsstrategin att dela upp förändringar av upphandlingslagarna i flera propositioner.

Konsekvenserna av olika förslag blir därmed svåra att överblicka och bedöma, enligt myndigheten.

”Detta eftersom effekterna på systemet som helhet av de sammantagna förslagen inte finns beskrivna i det remitterade utkastet till lagrådsremiss och då förslag i en del kan öka eller minska såväl behovet som konsekvenserna av förslag i andra delar. I det fortsatta lagstiftningsarbetet bör det beaktas.”, anser Konkurrensverket i sitt remissvar.

Läs mer: Effektiv överprövningLena MickoPreklusionSkyndsamhetskrav

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026