Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Upphandlare struntar ofta i offentlighetsprincipen”

DebattUpphandlare sekretessbelägger ofta en allmän handling. Leverantörer som vill se andra leverantörers anbud får inte ut något alls. Detta otyg strider mot vårt rättssystem och vittnar om stor kompetensbrist, skriver Ellen Hausel Heldahl och Birgitta Laurent, Svenskt Näringsliv. De uppmanar företag som drabbas att JO-anmäla myndigheten.

| 2019-03-25
Ellen Hausel Heldahl och Birgitta Laurent, Svenskt Näringsliv.

Offentlighetsprincipen är helt central i den svenska rättsordningen och någonting som vi ofta för på tal när vi beskriver Sverige som land. Den innebär att allmänheten, ofta enskilda individer och företrädare för medierna, har rätt till insyn i och tillgång till information om statens och kommunernas verksamhet.

Offentlighetsprincipen kommer till uttryck på olika sätt i Sveriges grundlagar, bland annat genom allmänna handlingars offentlighet. Rätten att ta del av allmänna handlingar kan begränsas genom sekretess. Även om alla handlingar är allmänna kan vissa uppgifter i en allmän handling omfattas av sekretess medan andra delar fortsatt kan vara offentliga. Bestämmelser om sekretess finns framför allt i offentlighets- och sekretesslagen,OSL.

I OSL finns bestämmelser som ger skydd för en enskild som trätt i affärsförbindelse med en myndighet, 31 kap. 16 § OSL (till exempel en anbudsgivare i en upphandling). Vid sekretessbedömning finns både objektiva och subjektiva moment att beakta.

Det som är avgörande för om sekretess föreligger i det specifika fallet för en uppgift om den enskildes affärs- eller driftförhållanden är ”om det av särskild anledning kan antas att den enskilde lider skada om uppgiften röjs”.

En tjänsteperson i en myndighet ska vid sekretessbedömningen göra en individuell skadebedömning. Av domstolspraxis framgår att myndigheten alltid ska göra en noggrann sekretessprövning, dels utifrån myndighetens objektiva perspektiv, dels ur anbudsgivarens subjektiva perspektiv. Anbudsgivarens önskemål om sekretess för vissa uppgifter är en viktig parameter, men inte avgörande.

Det är mot denna bakgrund med stor förvåning och indignation som Svenskt Näringsliv noterat hur vissa upphandlande myndigheter och enheter systematiskt sekretessbelägger, och i allt större utsträckning, i princip allt i en allmän handling.

Vi har exempel där leverantörer som önskar få ta del av andra leverantörers anbud inte får ut något alls. Vi ser exempel på myndigheter som förvisso lämnar ut anbuden men har maskerat all text, och då menar vi all text.

Vi ser också exempel på myndigheter som maskerar upp till cirka 90 procent av innehållet i ett anbud. Och ibland utan att samtidigt lämna besvärshänvisning som man är skyldig att lämna. Detta kan inte beskrivas som annat än ett otyg!

Detta leder till att en leverantör som vill får del av andras anbud kan se sig tvungen att anlita advokat och överklaga till kammarrätten. Detta är dyrt och tar tid och hinns vanligtvis inte med under den så kallade tiodagarsfristen. Överprövningar med editionsförelägganden fördröjer processen. Därutöver fråntas de allmänna möjligheterna till insyn och transparens vilket påverkar möjligheten att förhindra korruption.

Vad är syftet bakom detta beteende som så uppenbart strider mot vårt rättssystem och riskerar att erodera offentlighetsprincipen? Vi kan inte tro annat än att vissa myndigheter vill förhindra leverantörer att överpröva en upphandling.

Vi anser inte att detta är rätt väg att gå. Vi förespråkar dialog inför upphandling, att återkoppla till förlorande leverantör även muntligen och bedriva en aktiv avtalsuppföljning som ”botemedel” mot onödiga överprövningar.

Vi uppmanar därför

  • SKL att aktivt informera sina medlemmar om hur OSL ska tillämpas eftersom det uppenbart saknas kompetens,
  • alla företag som drabbas av detta otyg att JO-anmäla myndigheten,
  • Upphandlingsmyndigheten att ge råd om sekretessprövning till både leverantörer och myndigheter, och
  • Konkurrensverket att i sin tillsyn uppmärksamma problemet.

Ellen Hausel Heldahl   Birgitta Laurent

Svenskt Näringsliv

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026