– Jag vill visa att upphandling och inköp inte bara handlar om att spara pengar utan också är ett sätt att leverera nytta. Att det inte enbart är förknippat med priset på en viss tjänst. Jag kommer ta upp exempel på hur den som höjer blicken något kan åstadkomma olika förbättringar.
Vad kan det vara?
– Ett konkret exempel är när man kom på att efterfråga lokala distributionscentraler på vissa orter. Det innebar att de efterfrågade något som inte kunde tas från hyllan utan istället frågade efter något de hade behov av.
Du kommer också ta upp frågan om hur man aktivt kan värdera skillnader i nytta mellan olika erbjudanden. Vad handlar det om?
– Det handlar om att precisera kvalitet. Det går att räkna på vad det är värt om en produkt eller tjänst håller högre kvalitet än en annan. Inom offentlig upphandling är man inte van vid att exempelvis räkna efter hur mycket tid man kan spara och hur den tiden kan användas om en viss tjänst köps istället för en annan. Med det angreppssättet kommer man ofta in på mer nyanserade saker där det kan bli svårare att föra i bevis hur man beräknar och bedömer. Det kan leda till överprövningar och den som är lite försiktig kanske väljer att avstå från sådana utflykter. Men här går det att vara mer precis. Många uppfattar tillvägagångssättet som mer flummigt än vad det faktiskt är.
Du håller två pass på konferensen där du i din andra presentation fokuserar på mer organisatoriska frågor. Vad kommer du att ta upp?
– Här kommer jag belysa att upphandling på en mer strategisk nivå inte handlar om enskilda upphandlingar och upphandlare utan det organisatoriska sammanhang man jobbar i. Det måste finnas väl fungerande processer och bra it-stöd på plats. Först då går det att hålla sig bra informerad om relevant statistik, uppföljning och liknande för att få en bild av vad som ska förbättras till nästa upphandling. Här kommer jag att bidra med förslag på några möjliga färdriktningar.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer