Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Våga vara chef och lita på dina medarbetare”

Karriärkrönika"När jag tittar tillbaka på vad jag har lärt mig av mina chefer är det en del situationer som givit mig aha-uppleveler och som har gjort mig till en bättre chef. Ett sånt speciellt tillfälle var när min förra vd öppnade ögonen på mig och pekade på vad relationen chef och medarbetare grundar sig i." Läs karriärkrönikan av Ilona Orgmets, Badenoch och Clark.

| 2017-04-24

Jag är affärsområdeschef för en verksamhet som ingår i en större organisation och i en sån konstellation finns det ibland behov och resurser som inte bara är mina. Jag är en person som gärna utvecklar och driver verksamheter framåt. I min iver att komma framåt kan jag bli frustrerad över att alla inte har samma fokus på min organisation som jag och mitt team. Jag är tålmodig för det mesta men ibland känner mig bakbunden av att behöva vänta på andra.

Detta var ett av dessa tillfällen och jag kom in i chefens rum, satte mig ned och började förklara situationen och klaga med lätt uppfordrande stämma. Han lyssnade tålmodigt, något jag tog som en uppmuntran. Det här verkade gå bra, han var ju ändå top dog och då måste han kunna lösa mitt problem. Till min förvåning så svingade han inte sitt trollspö och såg till att alla hinder för min framfart försvann.

Han lutade sig fram emot mig och sa: ”Ilona, det är du som är chef för den här verksamheten, inte jag. Det är du som har ansvaret att lösa de här problemen, inte jag. Det är du som är proffs på detta område, jag är övertygad om att du kan det här mycket bättre än jag. Om du vill så bollar jag gärna idéer med dig men det är du som ska komma fram till lösningen.”

Jag har sällan känt mig så snopen och förlägen. Det var ju självklarheter, det var ju mitt jobb. Det var ju jag som hade ansvar för verksamheten. I det ögonblicket kände jag också att det fanns en anledning till att jag var satt att leda denna verksamhet och att han hade tilltro till att jag klarade av det. Och här kom jag och klagade och ville att chefen skulle lösa problemet. Så omoget.

Han fortsatte med att säga –förhållandet chef och medarbetare är att vara som kund och leverantör, samarbetspartner. Vi gör ett avtal, du är anställd för att utföra en specifik uppgift enligt överenskommelse, får lön för det och jag som chef ser till att du får rätt förutsättningar för att utföra arbetet och får betalt.

I det dagliga så löper arbetet på, du som anställd levererar din del av avtalet och jag som chef håller min del, som alla bra samarbeten. Det går ju inte alltid som man tänkt sig och om du som medarbetare inte av olika anledningar klarar av att leverera enligt överenskommelsen så måste du informera mig. Du får berätta vad som blev fel och hur du tänker åtgärda problemet. Har du behov av att vända och vrida på situationen för att komma på lösningar så står jag gärna till tjänst men glöm inte att ansvaret är ditt.

Jag gick lite omtumlad där ifrån men jag fick enorm energi och handlingskraft av det samtalet. Jag kände verkligen att jag hade hand förtroende och att han menade allvar med att jag var ansvarig för min verksamhet. Det var inget detaljstyrande här inte och jag fick komma upp med mina egna idéer om hur utveckla och driva verksamheten. För mig var detta förtroende och förväntan oerhört motiverande. Det har varit en mycket stor del till mitt engagemang och att jag har trivts så bra.

Jag använder själv samma metafor med mina medarbetare och det gör att förhållandet och förväntningarna blir tydliga. Du ger större empowerment till dina medarbetare, det visar att du tror på dem och deras förmågor att ta fullt ansvar och lösa uppgifter. Det måste förstås finnas förutsättningar för individen att klara uppgiften men det är det ju en utgångspunkt för att få uppdraget. Att du som chef ska stödja och coacha längs vägen ingår förstås i avtalet. Men du ska inte lösa uppgiften.

En kritisk åhörare kan tänka att det låter lite väl enkelt och att man lämnar väldigt mycket åt sina medarbetare. Svaret är ja. Det blir enklare om du är tydlig och sätter förväntningarna på rätt nivå och ja, du lämnar mycket ansvar till dina medarbetare, som växer med uppgiften. Erfarenheten visar att individer växer med ansvar och förtroende. På samma sätt uttrycker mina medarbetare att de vill att jag ska agera chef och fylla min del av avtalet.

Ilona Orgmets
Sverigechef Badenoch & Clark

Läs mer: KarriärKarriärkrönika

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Background image created by Pressfoto - Freepik.com

Vi hjälper dig att hitta rätt kandidat

Behöver ditt företag rekrytera personal med kompetens inom upphandling? Vi hjälper dig! Läs mer på upphandling24.se/karriar.

Fler nyheter

Direktupphandlade för 4,5 mkr

Ett av Örebro kommuns bolag har direktupphandlat hotellrum och tekniktjänster för nära 4,5 miljoner kronor. ”Det var fel. Det kan jag se väldigt tydligt”, säger den ansvariga chefen.

Registrering ska ge kvalitetsstämpel

Den 1 januari 2023 blir det möjligt att reservera vissa upphandlingar av välfärdstjänster för idéburna organisationer. Nu ska Kammarkollegiet ta fram ett register där aktörerna erbjuds registrera sig.

Ny tjänst för visselblåsare

Konkurrensverket startar en ny visselblåsarfunktion. Där kan den som får kännedom om missförhållanden inom offentlig upphandling och konkurrens slå larm.

Allt fler offentliga upphandlare

Sedan 2014 har antalet anställda med titeln upphandlare eller inköpare inom offentlig sektor ökat med 26 procent. Det visar statistik från SCB.

”Satsa på kortare avtal”

Den höga inflationen kan minska intresset för att delta i offentlig upphandling. Det menar Magnus Johansson, expert på offentlig upphandling på Företagarna. Hans budskap till beställarna är att satsa på kortare kontrakt med option. ”I det här läget är fyra år en för lång avtalstid”, säger han.

Lättare utreda sanktioner i Finland

Nu blir det enklare för upphandlare i Finland att avgöra om en anbudsgivare omfattas av sanktionerna mot Ryssland. Frågor som gäller EU:s eller FN:s sanktionskrav har lagts till i tjänsten HILMA.

Lediga jobb

  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Senaste nyheterna

Direktupphandlade för 4,5 mkrDirektupphandlade för 4,5 mkr
Registrering ska ge kvalitetsstämpelRegistrering ska ge kvalitetsstämpel
Ny tjänst för visselblåsareNy tjänst för visselblåsare
Allt fler offentliga upphandlareAllt fler offentliga upphandlare
”Satsa på kortare avtal””Satsa på kortare avtal”
Lättare utreda sanktioner i FinlandLättare utreda sanktioner i Finland
Kan straffas trots friande domKan straffas trots friande dom
Så får du återhämtning i sommarSå får du återhämtning i sommar
ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Råd och skratt för vinnande anbud

Inspiration, kunskap, tips, erfarenhetsutbyte, skratt och nätverkande. Det får medlemmarna i Upphandling 24:s digitala anbudsnätverk för leverantörer som vill lära mer om och komma vidare i upphandlingsarbetet.

Senaste kommentarerna

  • ”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”PO: Håller i princip med dig och brukar hålla med dig i ditt resonemang här på sidan. Men vad gäller...
  • Fäller ledningen för mutbrottI mina ögon är det så uppenbart att den "nya" domen är korrekt och nödvändig för att stoppa denna typ...
  • Kritisk mot Exit LOU-kampanjSkulle tro att Allmännyttan kan vinna denna debatt om frågan struktureras upp. Debattörer och allmänheten tenderar att blanda ihop Allmännyttan...
  • Dömer ut GöteborgsupphandlingHur??? HUR kan man inte "uttala sig i sak" angående upphandlingar som UPPHANDLANDE MYNDIGHET!? Snacka om att ha missuppfattat sitt...
  • ”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”Tycker jag inte alls av samma skäl som med allmännyttan, relationer, gynnande av lokalpolitiska skäl, tvärtom tuffa till det ytterligare....

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Vässar kompetensen inför stora entreprenader

Ulricehamns kommun och upphandlaren Jenni Persson står inför utmaningar när många nya entreprenader ska upphandlas, allt från simhall till äldreboende. Så vässar de kompetensen inför satsningen.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »