Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Vårt gemensamma ansvar för skattepengarna

Karriärkrönika"Att en myndighet väljer att köpa utbildningstjänster enbart utifrån lägsta pris är inte, och kan inte vara, anbudsgivarnas ansvar. Det är den upphandlande myndigheten som sätter upp spelreglerna." Läs Randstads karriärkrönika av Anna Smids.

| 2017-08-24

Polismyndighetens representanter bjöds på kräftskiva och utlandsresa. Transportstyrelsens outsourcing slutade med att utländsk icke-säkerhetsprövad personal hade tillgång till hemlig information. Denna sommar har offentlig upphandling uppmärksammats i media. Det tycker jag är bra. Offentlig verksamhet finansieras av oss skattebetalare och svenska företag. En stor del av våra inkomster går till skatt och investeras i vår gemensamma välfärd. Dessa pengar ska förvaltas väl. Det tror jag att alla är överens om. Däremot finns det uppenbarligen olika åsikter om vad en god förvaltning innebär.

Kompetensförsörjningen är avgörande för att en verksamhet ska fungera. Personalen är hjärtat som pumpar liv i små och stora bolag, statliga myndigheter, kommuner och landsting. Randstad är en av de största rekryterings- och bemanningsleverantörerna till offentlig sektor och det är vi stolta över. Att vara leverantör till offentlig sektor är ett förtroende som vi tar på stort allvar. Ansvaret för att förvalta våra gemensamma skattepengar ligger hos de upphandlande myndigheterna men även hos oss som lämnar anbud, vinner avtal och levererar.

I praktiken innebär detta ansvar till exempel att i anbudsgivningen lämna priser som vi kan och vill leverera på. Att som leverantör lägga höga priser på attraktiva poster, och extremt låga priser på andra poster som man inte avser att leverera på, är en form av strategisk prissättning som inte är okej.

Att ta ansvar som leverantör innebär också att uppmärksamma den upphandlande myndigheten på luckor i förfrågningsunderlaget istället för att dra fördel av dessa misstag.

Vi förväntar oss att de upphandlande myndigheterna tar sitt ansvar genom att ställa krav på oss leverantörer. Om man upphandlar till exempel rekrytering och utvärderar anbuden på lägsta pris utan att ställa selekterande skall-krav riskeras myndighetens kompetensförsörjning och hjärta.

Arbetsförmedlingens upphandling av yrkes- och studieförberedande moduler tidigare i år har också uppmärksammats denna sommar och är nu överprövad. Anbuden utvärderades, i praktiken, på lägsta pris. Leverantören som vann flest avtalsområden anklagades för prisdumpning av sina konkurrenter. ”Det allvarligaste är att det låga priset kommer att gå ut över kvaliteten” säger en anonym chef till Dagens Industri. Men att en myndighet väljer att köpa utbildningstjänster enbart utifrån lägsta pris är, och kan inte vara, anbudsgivarnas ansvar. Det är den upphandlande myndigheten som sätter upp spelreglerna. Det är orättvist att anklaga en leverantör för att de spelar enligt uppsatta regler.

Om kraven är relevanta får de gärna vara omfattande och långtgående. Det gör att vi utvecklas och blir bättre. Men ibland ser vi krav i upphandlingar med, i våra ögon, oklara syften. Det är ett faktum att utrikesfödda personer, och särskilt de som nyligen har kommit till Sverige, har svårt att få jobb. Det är alla arbetsgivares gemensamma ansvar att skapa en inkluderande arbetsmarknad. Att ställa krav på att inhyrd personal ska tala och skriva flytande svenska, när inte arbetsuppgifterna kräver det, är oansvarigt och exkluderande.

Det är viktigt att ställa mätbara och selekterande krav men ofta glöms uppföljningen bort. Enligt LOU är det tvingande att ställa arbetsrättsliga krav i en upphandling om det är behövligt. En leverantör ska inte ska vinna ett offentligt kontrakt genom att konkurrera med sämre villkor för de anställda. Att, utöver de grundläggande arbetsrättsliga kraven kring lön, semester och arbetstid, också ställa krav på kompetensutveckling, friskvårdspeng, medarbetarundersökningar, ISO-certifiering, jämställdhetsplan och kräva andra liknande garantier för hög kvalitet i en upphandling av bemanningstjänster är relevant. Men det betyder ingenting om man sedan inte följer upp och försäkrar sig om att leverantören lever upp till det som utlovats i anbudet. Tvärtom riskerar man att skapa en kultur där det enda som räknas är retorik i anbudet. Det måste löna sig att investera i konsulternas arbetsmiljö, trygghet och välbefinnande.

Avslutningsvis konstaterar jag att det är både oansvarigt och olagligt att bjuda myndighetsrepresentanter på middagar och utlandsresor. En seriös leverantör hjälper sin kund att följa gällande lagar kring så väl korruption som säkerhetsskydd.

Anna Smids, Public Key Account Manager, Randstad

Läs mer: KarriärKarriärkrönika

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Rikard Jermsten Foto: Ola Hedin.

GD om nya ”verktygslådan”

Konkurrensverket lyfter myndighetens nya beslutsmandat, ett högre avgiftstak och förlängd preskription som viktiga delar  i nya upphandlingstillsynen. Framåt sommaren kan de första, historiska besluten komma.

Adam Reuterskiöld

Klart för skarpare tillsyn

Hela riksdagen ställer sig bakom ett tuffare regelverk för upphandlingsskadeavgift med ändringar som börjar gälla vid årsskiftet.

Foto: Mostphotos

Efterlyser svensk expertis till Afrika

Kvinnor får mindre än 1 procent av de offentliga affärerna trots att de driver nästan hälften av företagen. Det visar en studie av fem afrikanska länder. ”Jag hoppas att svenska aktörer kan bidra med sin expertis”, säger Therese Sjöström Jaekel som arbetar på svenska ambassaden i Etiopien.

Inköpskonsult tar in ny ägare

Private equity-bolaget Sobro är ny huvudägare i inköpsgruppen EFFSO som samtidigt breddar sitt erbjudande och nyanställer.

Överväger köttbegränsning

Krav på nollutsläpp vid bygg- och anläggningsarbete. Maxgräns för andelen rött kött som köps in. Det kan bli verkligen inom norsk offentlig upphandling, enligt en rapport från Miljødirektoratet.

Uppstickare tar in 10 miljoner

Areachica, som erbjuder ett system för upphandlings- och inköpsprocesser, tar in 10 miljoner kronor i nytt kapital. ”Pengarna ska bland annat satsas på AI-utveckling”, säger Ola Lindewald, delägare och vd.

Lediga jobb

Avtals- och systemförvaltare till Käppalaförbundet

Avtalsförvaltare/avtalscontroller till Stockholm vatten och avfall

Sourcing Category manager till Inera

IT-upphandlare till Säkerhetspolisen

Upphandlare till Österåker

Upphandlare till Sollentuna kommun

Vi söker dig som är upphandlare eller inköpare och vill ta steget till att bli upphandlingskonsult

Senaste nyheterna

GD om nya ”verktygslådan”GD om nya ”verktygslådan”
Klart för skarpare tillsynKlart för skarpare tillsyn
Efterlyser svensk expertis till AfrikaEfterlyser svensk expertis till Afrika
Inköpskonsult tar in ny ägareInköpskonsult tar in ny ägare
Överväger köttbegränsningÖverväger köttbegränsning
Uppstickare tar in 10 miljonerUppstickare tar in 10 miljoner
Här är alla nya tröskelvärdenHär är alla nya tröskelvärden
Fortsätter outsourca upphandlingFortsätter outsourca upphandling
ANNONS FRÅN ALMEGA SERVICEFÖRETAGEN

Så kan upphandlare bidra till en sundare städbransch

Att upphandla städtjänster kan vid första anblick verka som en enkel sak, men så är inte fallet. Prispress och bristande uppföljning av ingångna avtal är dessvärre vanligt förekommande, vilket leder till att seriösa företag med goda arbetsvillkor kan missgynnas i upphandlingsprocessen.

Senaste kommentarerna

  • Digitaliserar för miljönDet här ska bli spännande att följa. Jag hoppas verkligen att Upphandling24 gör en uppföljning på detta så att vi...
  • Lycksele upphandlar kossorBra och innovativt upplägg! Det här vill vi se mer av och som upphandlare är det denna typen av innovativa...
  • Lycksele upphandlar kossorBra jobbat Lycksele, kul att se även en mindre kommun ta detta steg för en levande landsbygd och framförallt att...
  • Fånge i systemetDet är väl inte mer än rimligt att upphandlande organisationer känner till hur deras upphandlingssystem fungerar i olika situationer? TendSign...
  • Fånge i systemetUtmärkt att UM för en gångs skull tvingas ta ansvar. Det har skett en alldeles för negativ utveckling av annbudsgivares...
ANNONS FRÅN AFF

Vem ska vara ombud för entreprenaden?

Vi håller på med en upphandling av parkskötsel. Vem ska stå som ombud för entreprenaden? Vi på upphandlingsenheten ansvarar för alla avtal och borde vara ombud, samtidigt är det parkavdelningen som ska sköta entreprenaden operativt. Vad säger Aff?

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari
  • Anbuds­utvärdering | 20 mars
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars
  • Agil upphandling | 9 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 10-11 april
  • Leda upphandlingar effektivt | 29 april
  • Hållbar upphandling | 7 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2024
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2024
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Våren 2024
ANNONS FRÅN B3 UPPHANDLING

Elektronisk inköpsprocess – ­”Hur kommer vi vidare?”

Sedan lagen om e-faktura trädde i kraft hanteras ca 80% av fakturaflödet elektroniskt i offentliga organisationer, men fakturamatchning och e-beställning fortsätter att ligga på förhållandevis låga nivåer. Hur kommer vi vidare?

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Öppen men tydlig utvärderingsmodell
  • Hållbart beställarengagemang
  • Kammarrätten vägleder om preklusion
  • Varför samarbetar inte fler företag?
  • Hyresundantag och byggherretjänst
  • Svepande påståenden räcker inte
  • Myndighets mejl måste lämnas ut
  • ”Mer av detta” – Praxisdagen 2023
  • Koncession blev lösningen för äldre
  • Skada trots passivitet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Hållbarhetsperspektivet ska finnas där som smör och bröd

Vill du få ordning på ditt hållbarhetsarbete? Upphandlingschefen Nanna Sörling ville få mer struktur på verksamhetens hållbarhetsarbete och valde därför att gå kursen Hållbar upphandling där hon fick med sig flera matnyttiga bitar. “Framför allt fick jag med mig en tydlig dokumenterad matchning för Agenda 2030 och mycket bra helhetsbilder kring cirkulär ekonomi.”

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »